Jump to content

Valgets kvaler og båtfølelser


BåtenERro

Recommended Posts

Dette kan skape rom for diskusjon, kanskje har det blitt stilt før, men interessant å høre forskjellige betraktninger fra dere båteiere og elskere.

Dette spørsmålet kan vinkles mot alle størrelser og gjelde både seilere og motorentusiaster.

 

Hvor skal grensen gå med tanke på å legge penger i oppgraderinger og vedlikehold, opp i mot alder og tilstand?

 

Et glassfiberskrog ``kan`` leve evig, men til slutt er alt annet byttet, - alt som er dyrt og billig.

Eldre båter som er godt vedlikeholdt er etter manges mening de bedre kjøpene. I forhold til en normal inntekt og kroner/antall bruksdager.

 

Nyere båter som er ferdig spekket med utstyr fra 1./2. eier, 5-10år gamle og godt vedlikeholdt. kan ``holde`` seg godt i pris.

Så kommer affeksjonsverdi, verdifall og årlige kostnader inn i bildet.

Derfor kan det føles riktigere å bruke ``like`` mye penger på en nye og freshere båt med alle fordeler nytt har med seg.

 

Noen som har noen gode erfaringer her bortsett fra kjøp båt som passer lommeboken, og som fyller behovet til familie/hobby/ferie/tur?

 

 

Link to post

Hva er det egentlig du lurer på?

Er du bare "talatrengt"?

"Valgets kvaler og båtfølelser", et menneske har mange valg.

Hva mener du med "båtfølelse"?

:easter:

:santcheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det er vel ingen grense for hvor mye man kan bruke på oppgradering og vedlikehold, som noen tommelfingerregel. Om man liker båten man har, og bytter ut både motor, innredning og tanker osv, er det jo ikke noe riktig eller galt med det. Ikke før man evt setter båten i et økonomisk perspektiv, som et investeringsobjekt, og da er vel båt feil i utgangspunktet. Tenker det er veldig individuelt hva som passer for hver og en.

Link to post

Dette vil være helt individuelt i hver situasjon, avhengig av økonomi, ferdigheter, bruksområde, tid osv. Har man litt ferdigheter så kan man gjerne kjøpe en eldre båt og nyte godt av at man får mye mer båt for pengene samtidig som man da har en del arbeid selv.

 

Man kan også gjøre dette uten så mye ferdigheter men da med en liten buffer den dagen noe avansert skulle ryke. Oppgraderinger og tidsbruk for min del ser jeg i perspektiv av båtens tilstand, prøver å være realistisk samtidig som det gir mye glede med oppgraderinger. Vedlikehold setter jeg på førsteplass - om jeg har penger, tid og energi etter det så blir det kanskje et par oppgraderinger, der jeg alltid har i bakhodet at de pengene får jeg ikke igjen ved salg men vil gjøre båten mer gunstig i bruk og sannsynligvis mer lettsolgt om arbeidet er av kvalitet :)

Link to post

Har byttet motor og gjort lette oppgraderinger med flere båter tiligere. Masse timer brukt, men ikke tapt noen penger. Kjøp billig og selg dyrt er ikke enkelt.

På vår Viknes i dagens marked vil ingen oppgradering lønne seg. Den har motor og utstyr som markedet forventer.

Om jeg bruker 150 000 på å bytte alt elektrisk og bytter masse deler på motoren får jeg tilnærmet ingenting igjen ved evt salg, selv om alt er teknisk nullstilt.

Link to post

det er lett å gjøre et godt kjøp, vanskelig å gjøre et godt salg. Det er også fort gjort å gjøre dårlige kjøp, men det er en annen sak :lol:

Jeg er 100% for å legge tid og penger i gamle ting, ta vare på det man har, fikse alt selv og bygge kunnskap og ferdigheter underveis.

Lider du av 3fotssyken og har lyst på noe nytt og større annenhvert år er det kanskje mer fornuftig å kjøpe noe som ikke krever så mye arbeid, men hvis du (som meg) gjør grundig research og kjøper det du skal ha én gang for alle mener jeg det gir større eierskap og større glede med en båt/bil/gitar/rifle/(hva det skulle være) der du har hatt hver eneste skrue fra hverandre og vet alt om den, enn en du bare har kjøpt. Men det er selvfølgelig mye enkere å bare kjøpe noe - det kan hvem som helst klare.

Link to post
BåtenERro skrev On 8.6.2022 at 15.49:

Dette kan skape rom for diskusjon, kanskje har det blitt stilt før, men interessant å høre forskjellige betraktninger fra dere båteiere og elskere.

 

Jeg tenker det har mye med smak og livsstil å gjøre og da velger man gjerne noe som passer godt innenfor de økonomiske rammene man har. 

Link to post

Om du sminker en gris, er det fremdeles en gris.

En gammel båt er en gammel båt. Om den er modernisert med alt nytt, har eier kastet mange penger ut vinduet. Om han selger. 

Men jeg begynner å tro at en 15 år gammel båt, med 15 år gammelt utstyr, vil ha samme behov for oppgraderinger om 3 år, som en 3 år gammel båt. Om man ser bort fra selve motoren.

Det virker som utstyr som lages nå har kortere holdbarhet enn det som ble laget for 15+ år siden. Og båter som lages i dag er beregnet økonomisk slik at produksjon må gå kjapt og snarveier tas som viser igjen senere. Før laget man båter og brukte materialer nok til å være sikker på at det holdt. Nå lages båter med akkurat nok materialer beregnet utfra programsimuleringer. Med potensiale for feil...

Hadde alle båtkjøp blitt styrt med kun fornuft og ingen følelser hadde det ikke vært handlet båt.

So, do'nt overthink bro...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Har gammel båt som har kostet mye penger oppover hvis jeg tenker etter. Men for min del så er det å mekke selv og lære underveis blitt litt hobby for min del. Kan banne og steike i øyeblikket, men kjenner at jeg egentlig liker det :smiley:

Nyere båt hadde jeg ikke hatt råd til når jeg kjøpte båten, og jeg kjenner selv at jeg ikke hadde klart å spare opp pengene som hadde trengtes for å kjøpe noe dyrere.

 

Hva fremtiden sier er umulig å si.

Link to post
Kjetil1 skrev 49 minutter siden:

Om du sminker en gris, er det fremdeles en gris.

En gammel båt er en gammel båt. Om den er modernisert med alt nytt, har eier kastet mange penger ut vinduet. Om han selger. 

 

Hvordan kan du hevde at eldre og evt. klassiske båter er griser? Og hva er egentlig galt med griser? :saint:

 

For min egen del syns jeg norskproduserte båter (og kanskje noen danske og svenske også) fra 70-90 tallet er det beste man kan få på sjøen. Og når båten er oppgradert med moderne maskineri og utstyr kan man ikke få det bedre.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har en enkel tommelfingerregel. 500,- per døgn båten er i bruk er Ok, det inkluderer alle kostnader som oppgradering, vedlikehold, båtplass osv, men ikke drivstoff. Benyttet regnestykket de siste 15 årene, og det fungerer bra. Treffer båten bra på bruk og komfort, blir den mye brukt og investeringer kan forsvares. Treffer båten får dårlig, eller er sparsommelig utstyrt blir den lite brukt, og det er ikke verdt å investere=salg og bytte av båt.

I fjor hadde jeg drøye 100 døgn i båten, og forventer minst like mange i år. 

Fornuftige oppgraderinger øker bruken, men ikke verdien på en gammel 35 foter jeg har. Arbeidstimer lagt ned er unntatt alle registre. Enten er det en givende hobby eller styr unna.

Etter 30 år med det meste av båter i mitt eie, fra 7 ft til 49 ft i stål, tre og plast, er den genuine erfaringen at oppgraderinger i seg selv ikke øker bruken av båten. Det er mulighetene akkurat den ene båttypen representerer for mitt bruk, og ønske om å benytte den mer. (Feks autopilot, singlehanded, vinterisolert, nok strøm, VVS osv.) Gjør en oppgradering at du benytter båten mer=forsvarlig. Blir bruken uendret er det jo helt bortkastet.

Link to post
  • 2 måneder senere...
jernkjøl skrev On 11.6.2022 at 0.39:

Har en enkel tommelfingerregel. 500,- per døgn båten er i bruk er Ok, det inkluderer alle kostnader som oppgradering, vedlikehold, båtplass osv, men ikke drivstoff. Benyttet regnestykket de siste 15 årene, og det fungerer bra. Treffer båten bra på bruk og komfort, blir den mye brukt og investeringer kan forsvares. Treffer båten får dårlig, eller er sparsommelig utstyrt blir den lite brukt, og det er ikke verdt å investere=salg og bytte av båt.

I fjor hadde jeg drøye 100 døgn i båten, og forventer minst like mange i år. 

Fornuftige oppgraderinger øker bruken, men ikke verdien på en gammel 35 foter jeg har. Arbeidstimer lagt ned er unntatt alle registre. Enten er det en givende hobby eller styr unna.

Etter 30 år med det meste av båter i mitt eie, fra 7 ft til 49 ft i stål, tre og plast, er den genuine erfaringen at oppgraderinger i seg selv ikke øker bruken av båten. Det er mulighetene akkurat den ene båttypen representerer for mitt bruk, og ønske om å benytte den mer. (Feks autopilot, singlehanded, vinterisolert, nok strøm, VVS osv.) Gjør en oppgradering at du benytter båten mer=forsvarlig. Blir bruken uendret er det jo helt bortkastet.

Fine ord til inspirasjon.

Link to post
Kjetil1 skrev On 10.6.2022 at 23.43:

Og båter som lages i dag er beregnet økonomisk slik at produksjon må gå kjapt og snarveier tas som viser igjen senere. Før laget man båter og brukte materialer nok til å være sikker på at det holdt. Nå lages båter med akkurat nok materialer beregnet utfra programsimuleringer. Med potensiale for feil...


At gamle båter nøvendigvis er bedre enn nye er tull. Moderne produksjonsmetoder er mye bedre enn de gamle. At man bruker «bilfabrikk»- logistikk og automatisering fremfor håndverk betyr ikke at kvaliteten blir dårligere, snarere tvert i mot. På gamle båter er det nok av eksempler på støpefeil, osmose etc. og mer masse og vekt er ikke nødvendigvis tryggere eller bedre.

 

dobsen62 skrev 15 minutter siden:

Dette var en god betegnelse, på mye av det som produseres i dag.

Det er vel ingen tvil om at det er sminken, som selger de fleste nye båter i dag.

Det er det vel stor tvil om, de fleste båtkjøpere mener vel at nye båter er funkjonelt og kvalitetsmessig sett er bedre. Det er mer enn «sminke» som er forskjellen på en gammel Draco og en moderne daycruiser med påhengsmotor:wink:

 

Link to post
Krimart skrev 50 minutter siden:


At gamle båter nøvendigvis er bedre enn nye er tull. Moderne produksjonsmetoder er mye bedre enn de gamle. At man bruker «bilfabrikk»- logistikk og automatisering fremfor håndverk betyr ikke at kvaliteten blir dårligere, snarere tvert i mot. På gamle båter er det nok av eksempler på støpefeil, osmose etc. og mer masse og vekt er ikke nødvendigvis tryggere eller bedre.

 

Det er det vel stor tvil om, de fleste båtkjøpere mener vel at nye båter er funkjonelt og kvalitetsmessig sett er bedre. Det er mer enn «sminke» som er forskjellen på en gammel Draco og en moderne daycruiser med påhengsmotor:wink:

 

 

Gamle båter har sjel, mens nye båter er mere intetsigende. Men ikke alle forstår eller vet å verdsette slike ting :saint:

Og støpefeil m.m. er slett ikke ukjent på nyere båter heller. Gjerne produsert utenfor de skandinaviske grenser.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg tror ikke nødvendigvis at "alt som ble laget før i tiden" er bedre enn "alt som lages nå for tiden" - og heller ikke vice versa.

 

Det jeg derimot føler meg rimelig sikker på er at det er en viss "filtreringsbias" her.   La oss anta at ting ble laget like bra før i tiden som nå - og la oss anta at noen båter er laget av dårlig kvalitet, mens andre er av god kvalitet.  Etterhvert som tiden går, vil de dårlige båtene forsvinne, litt etter litt.  De blir skrotet, de synker, de blir senket, de blir "gjenglemt" et sted - lenge før de rekker å bli skikkelig gamle.  De gode båtene, de fungerer fortsatt og er fortsatt i bruk.

 

Av hundre båter fra søttitallet er det kanskje bare de ti beste som fortsatt er i daglig bruk.  Når man sammenligner "gammelt" mot "nytt", så sammenligner man kanskje de 10% beste gamle båtene mot vilkårlige nye båter.  Noen av disse nye båtene er elendig håndtverk, andre vil fortsatt flyte og fungere om førti år.

 

For min del føler jeg meg langt mer komfortabel med å betale et relativt lite beløp for en førti år gammel båt som man kan anta at er i dette "ti-prosent-skiktet" enn å betale et relativt høyt beløp for en ny båt som man ikke aner om er god eller dårlig.

 

Dette tror jeg også gjelder for biler, vaskemaskiner ... ja, de fleste ting som man kan forvente at skal vare i noen år. 

 

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...