Jump to content

Automatisk lensepumpe stopper ikke å suge


forskern

Recommended Posts

I fjor høst fikk jeg installert en lensepumpe på båten (se bilde). Båten har stått lagret tørt i vinter, så ble den tatt ut (på henger) for å bli klargjort for sesongen. Det har regnet en del og jeg var fornøyd med at den pumpen virket godt og tømte båten for regnvann. Problemet var at den ikke stoppet å suge. Den stoppet selvsagt når jeg dro ut sikringen, men satte i gang igjen med en gang sikringen ble satt inn. Jeg tok ut pumpa, løftet flottøren litt opp og ned og så ga problemet seg. Det mest sannsynlige er vel at flottøren har "hengt seg opp" i åpen stilling. Må jeg regne med at dette kan skje igjen? Blir vrient hvis dette skjer når båten ligger på sjøen - da vil batteriet tappes. Er dette grunn god nok til å skifte lensepumpe eller gjøre noe annet?

Lensepumpe.jpg

Link to post
Share on other sites

Dersom det er litt uhumskheter som har blitt sugd opp, eller kilt seg fast pga dette, så det lønner seg å rense en gang i sesongen. Har du mye «rart» i bunn, så sjekk/rens med jevne mellomrom. 
Spray gjerne på litt silikonspray etter rens. 
Det bør gjøre at den ikke henger seg opp etter bruk. 
 

mvh

 

Tor Arild

Redigert av Tor Arild (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...