Jump to content

Båtkjøp med Mercruiser 1,7 dti, fallgruve eller smart?


lasseman

Recommended Posts

Hei! Jeg er i markedet for kjøp av ny bruktbåt. Jeg har sett på Skibsplast 660, Askeladden Beetle og Uttern d68. Mange av disse leveres med denne "berømte" motoren, sikkert fordi det senket prisen på nybåtkjøpet en god del. Jeg er motorkyndig som amatør og har lest mye her på forumet om problemene. Men når jeg nå ser på bruktbåtene med denne motoren er det mange eiere som ikke har hatt mer problemer enn hva man kan forvente gjennom båtens liv. Hva er deres råd om bruktbåt kjøp, skal jeg stryke disse båtene fra lista selv om båten har denne motoren? Mvh Lasse 😊

Link to post

I en lett båt er gen II ok. 

I en tung båt eller dyp V-bunn, ville jeg valgt en 2.8 liter. 

 

Om kapteinen er av "jammen" typen, og det er full spiker på kald motor og mener på fullt alvor at marsjfart = WOT, da er dette feil motor. 

 

Med en litt forsiktig kaptein er det nesten utrolig hvor mange timer disse utrolig små motorene holder... 

 

Men... det er ikke en nybegynner motor, og en bør lære seg mye om varselsignalene før en tar av til Shetland... 

Link to post

Har sett en del på båter i samme klasse tidligere, og det kunne være fristende med tanke på vekt og forbruk. Andre dieselmotorer gjør at båtene fort blir fryktelig baktunge.

 

Men med alle problemene disse har hatt, og det at jeg har sett overhalte motorer som også har røket, gjorde den helt uaktuell for min del. Jeg vet med meg selv at jeg hadde blitt helt paranoid, konstant lyttet etter den minste ulyd ved bruk, og det hadde tatt mye av gleden for min del.

Link to post
dieselfan skrev for 5 timer siden:

I en lett båt er gen II ok. 

I en tung båt eller dyp V-bunn, ville jeg valgt en 2.8 liter. 

 

2-literen som kom i 2008 er stort sett en god motor. Finner vel ikke mange 2,8 i båter som kan ha blitt levert med 1,7. Men 2,8 kom jo drøyt 10 år tidligere da.

 

https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-diverse/ny-common-rail-diesel-fra-cummins-mercruiser/664973

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
7 hours ago, Mort1 said:

Det er også, ihvertfall tidvis, vanskelig å få tak i dysespisser/komplette dyser til disse motorene. Dvs at du kan risikere å miste en hel sesong på grunn av delemangel.......

Samme gjelder for Mercurys påhenger som ikke er Mercury basismotor. Mercury har stoppa å produsere deler for de motorene.  Jeg hadde ikke kjøpt båt med denne motoren.  Synes det virker som det er en del tull med de minste  cumminsene også . Jeg heller mot påhengere av nyere sort på båter opp til 23-24 fot

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
1 hour ago, Mort1 said:

Interessant. Vet du hvilke det gjelder? Går ut fra at det da bla. gjelder f75, f90 og f115 som delte blokk med Yamaha?

Det var Yamaha samarbeid ja.  Jeg kjøte en Yamaha bensintrykkregulator av den nette sum av 5200. Har og kjøpt Yamaha bensinpumpe og, så det finnes noen Yamahadeler som går overens, men en god del er forskjellig og.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
-morten- skrev for 7 timer siden:
Mort1 skrev for 15 timer siden:

Det er også, ihvertfall tidvis, vanskelig å få tak i dysespisser/komplette dyser til disse motorene. Dvs at du kan risikere å miste en hel sesong på grunn av delemangel.......

Samme gjelder for Mercurys påhenger som ikke er Mercury basismotor. Mercury har stoppa å produsere deler for de motorene.  Jeg hadde ikke kjøpt båt med denne motoren. 

I påska tok det 16 dager fra forhandler bestilte deler til min nye 6hk Mercury til de kom frem til denne forhandleren, de måtte visst sendes fra Belgia. Men det må nok ha vært noe ekstra forsinkelse, for 16 dager er lenge. Da delene var på plass hadde forhandler ikke mulighet til å bytte dem den dagen, så da tok det 6 dager til før motoren igjen var klar til henting og kunne brukes et par dager før samme delen røyk igjen (første gangen røyk den allerede første dagen, så en forbedring var det jo at den holdt til andre dagen).

 

Jeg synes det ble lite tid at motoren fungerte som den skulle og mye ventetid på reparasjoner og mye styr med denne motoren, men fikk heldigvis hevet kjøpet. Litt tungvint at man for hver gang man skal ha en velfungerende motor i 1-2 dager skal ta den av båten, bære den noen hundre meter (inkludert ei trapp), lempe den inn og ut av bilen 3 ganger, kjøre mer enn 600 km med motoren i bagasjerommet, bære samme veien tilbake og montere motoren på båten igjen.

 

Så jeg kan ikke si det frister så mye å skulle kjøpe noe fra Mercury etterhvert som motorer skal byttes ut i fremtiden.

 

Men 

Link to post
-morten- skrev for 12 timer siden:

Samme gjelder for Mercurys påhenger som ikke er Mercury basismotor. Mercury har stoppa å produsere deler for de motorene.  Jeg hadde ikke kjøpt båt med denne motoren.  Synes det virker som det er en del tull med de minste  cumminsene også . Jeg heller mot påhengere av nyere sort på båter opp til 23-24 fot

 

Cummins har/hadde jo ingenting å gjøre med utviklingen av dieselmotorene mellom 1,7 og 4,2 liter som ble solgt i CMD-perioden. Det var bare et samarbeid mellom Mercury og Cummins i noen år vedr. forhandlernettverk osv. samt de større dieselmotorene som Cummins leverte/leverer til Mercury.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev On 9.6.2022 at 22.55:

2-literen som kom i 2008 er stort sett en god motor. Finner vel ikke mange 2,8 i båter som kan ha blitt levert med 1,7. Men 2,8 kom jo drøyt 10 år tidligere da.

Nei, det var ikke noe gullkorn fra min side å nevne 2.8, men heller ikke Armageddon vel, burde heller ha skrevet "en større motor" for det var det jeg hadde i tankene..

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Mercruiser/Isuzu 17 dti er vel like bra som de fleste andre motorer  hvis man vedlikeholder , ikke overbelaster med høye turtall og tung belastning over tid. Man må ha kontroll på turboladetrykk og vanntemperatur. Monter ladetrykkmåler som er både enkelt og billig. Kjører man med moderat turtall og holder kontroll med wastegate ventilen og smører den jevnlig , ikke overskrider turbotrykket på 1,2 bar og har god kjøling går den som hakka møkk.

Link to post
Ugleseth skrev for 4 timer siden:

Det er viktig å kjenne begrensingene. 1000 driftstimer tilsvarer ca 80 000 km kjørte km med bil. Henger man på en tung campingvogn og kjører kun i bratte motbakker med full pådrag og et turtall på 4000 omdr vil nok de fleste lette motorer knele. 

 

Men en bil går stort sett alltid i det som vil tilsvare deplasementsfart, altså et lite gasspådrag i forhold til motorens max. ytelse. Så 1000 driftstimer kan da tilsvare 200.000 km med hard belastning om man sammenligner med en bil som er kjørt mye på f.eks. autobahn og/eller mye med tung/stor henger.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Ugleseth skrev for 4 timer siden:

Det er viktig å kjenne begrensingene. 1000 driftstimer tilsvarer ca 80 000 km kjørte km med bil. Henger man på en tung campingvogn og kjører kun i bratte motbakker med full pådrag og et turtall på 4000 omdr vil nok de fleste lette motorer knele. 

Det blir feil å sammenligne med bil, det blir et helt annet bruksmønster, samt produsenten har andre anbefalinger mtp rpm.

 

De fleste produsenter anbefaler å ligge på 80% ved lengre strekk -Dette skal dem tåle.

Denne motoren er kjent for å ha problemer, dette blir ganske klart når motoren fikk flere forbedringer etterhvert.

 

 

Personlig hadde jeg styrt unna disse. 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post

Denne motoren var jo i utgangspunktet en Isuzu-utviklet bilmotor man kunne finne i bl.a. div. Opel/GM modeller for drøyt 20 år siden. Kanskje en av de siste bilmotorene som ble levert med mekanisk og ikke elektronisk styrt dieselpumpe.

 

astra3.jpg.64caf25942009859153b26e348cd9b8d.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
TrikkerN Lønning skrev for 3 timer siden:

Det blir feil å sammenligne med bil, det blir et helt annet bruksmønster, samt produsenten har andre anbefalinger mtp rpm.

 

Personlig hadde jeg styrt unna disse. 

Sammenligningen var et forsøk på å forklare at en båtmotor blir utsatt for helt andre påkjenninger enn en tilsvarende motor i bil. Det blir som å kjøre en personbil i konstant stigning med fullt last og høyt turtall. Det må båtføreren ta høyde for når de har en lett motor og tungdrevet båt..

 

Selv overstiger jeg sjelden 2500 omdr og motoren har nå gått 3400 timer uten et eneste feilslag . Starter lett ryker ikke og og bruker ikke olje.

 

Link to post
Cerberus skrev for 2 timer siden:

Når en kjøper en 115 hk så forventer en å kunne ta ut meir enn 40 hk

Nå yter vel mercruiser 1,7 120 hk, hvis jeg husker rett. Ingen dum ide å slippe løs kun 40hk og la de øvrige 80 hk få hvile. Det vil redusere kostnadene betydelig, forbedrer komforten ombord, gir en miljøgevinst og forlenger motorens levetid med kanskje 10 år. Min erfaring til nå er at flere og flere lar mange av hestene få hvile i stallen, siden den avgifrie dieselen nærmer seg 20 kr. Mange båter gikk i 7 knops fart hjemover til havna,  ingen båtbølger , lite støy og alle rakk dagsrevyen tror jeg.

Link to post
Ugleseth skrev for 3 timer siden:

Nå yter vel mercruiser 1,7 120 hk, hvis jeg husker rett. 

 

Ja antagelig på veivakslingen. Mercury oppgir 115 hk på propellen med drev og 116 hk med gir.

Ikke mye tap der, men det er iallefall tallenes tale i 2005-brosjyren.

I 2001-brosjyren står det 116 hk med drev:

 

dti1.7.jpg.ee25bf5848a5f28c9cdbdcfb92e04a27.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...