Jump to content

Overhale gassanlegg


Gunda

Recommended Posts

Jeg skal gå over gassanlegget ombord og vil i den forbindelse bytte ut alle slanger. Slangene har produksjonsår 1995 og 1996, så det er vel på tide, selv om de ser helt OK ut. Imidlertid stusser jeg på at det kun er ENKLE slangeklemmer på alle koblinger ! Skal det være sånn, eller sier forskriftene noe annet ?

Takknemlig for tips !

Link to post
Share on other sites

Ehhh, du sier at du kan se produksjonsåret, dette innebærer at det er gummislanger, stemmer det ?

 

Hvis så er tilfelle, så er det bra du bytter dem ut, jamfør forskriftene skal alle gass-slanger såfremt det ikke er annet enn gummi byttes HVERT år.......

 

Forøvrig, når det gjelder slangeklemmer, har jeg til dags dato bare sett anlegg med 1 stk slangeklemme per kobling.

Link to post
Share on other sites

Tilleggsopplysning :

Dette gjelder godkjente slanger for propan. Sort gummi inni, mens det ytterste laget er av et oransje, plastlignende materiale, med diverse opplysinger stemplet inn i. Det er forskjellige oppfatninger når det gjelder hvor ofte gasslangene skal skiftes ut. Hos en lokal slangeleverandør ble jeg fortalt at "sålenge slangene ser OK ut, behøver du ikke skifte"! Slangene mine ser helt OK ut, selv om de altså er 9-10 år gamle, men jeg skifter allikevel.... Fint om noen vet eksakt hva forskriftene sier om dette.

Link to post
Share on other sites

Det holder med 1 slangeklemme, jeg har lest at slangene skal byttes hvert 3 år.

Det skal jo være godkjente slanger for propan.

Utfra det jeg kan se av forskrifter, har Nibba helt rett. Regelverket finnes her se på side 10.

 

Hvert tredje år er korrekt....

 

(min forhandler sa hvert år, men det er vel da grunn til å tro at "jeg er lettlurt kunde", og derav kan tjene mer på meg :rolleyes: )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...