Jump to content

Finer eller folien på dørene i kabinen sprekker opp - Marex sc

lurvetass

Recommended Posts

Har en Marex sc fra 2010 hvor finer eller folie på kabindørene har begynt å sprekke opp. Noen som har tips til hvordan jeg kan fikse det på best måte? Den på bildet er værst, men det døren inn til stikkabinen har begynt å sprekke opp midt på dørplata.

20220609_091302.jpg.10a20be7d3e6fd35de80330ad813bd9f.jpg

Hilsen

Lurvetass

Ser ut som meget tynn finer, hadde prøvd  å få inn mest mulig lim og satt på klosser og en eller 2 tvinger, har man flaks så får man det nogenluunde slett igjen,  deretter lett puss og lakk.

Hør med fabrikant om tips for liming/ utbedring, er ramma spon med eikefiner?

-morten- skrev for 1 time siden:

Trodde det var litt bedre kvalitet hos Marex! Har det vært fukt der?

Det kan ha vært litt fukt etter drypp mellom kalesje og vindskjerm, men på døra nede til stikkabinen har det ikke vært fukt

hanto1 skrev 1 time siden:

Ser ut som meget tynn finer, hadde prøvd  å få inn mest mulig lim og satt på klosser og en eller 2 tvinger, har man flaks så får man det nogenluunde slett igjen,  deretter lett puss og lakk.

Hør med fabrikant om tips for liming/ utbedring, er ramma spon med eikefiner?

Vet ikke hva som er kjernemateriale her. 

Finnes det lim som er tynt nok til at det kan sprøytes inn under med en vanlig sprøytenål slik som helsevesenet bruker? Går vel an å få noe slikt på et apotek?

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev for 11 timer siden:

Finnes det lim som er tynt nok til at det kan sprøytes inn under med en vanlig sprøytenål slik som helsevesenet bruker? Går vel an å få noe slikt på et apotek?

Ja, lamineringsepoxy. Den er også klar. Og ja, sprøyte får du på apoteket. Legg over dampsperre (byggeplast) og sett området i press etter å ha påført lim, da blir det helt plant. Epoxyen har litt tørketid. Men du må matte ned og lakke over til slutt med f.eks. trestjernerslakk eller en PU lakk, epoxyen er ikke UV-bestandig. 

Gullfisk skrev 19 minutter siden:

Er det finer da? Ser ut som løsnet lakk på heltre, synes jeg. Mulig bildet lurer meg, men ser ut som heltre ramme som er tappet sammen. Men det er kanskje noe mindre edelt bak tynn finer? 

Jeg tenkte det samme Gullfisk. Skjønte ikke at det skulle være lagt finer utenpå heltre... Men hvis det kun er et tykt lag lakk som har sprekt opp så skjønner jeg.

Takk for gode råd her.

Ja, det er nok finer. Hadde vært fint om det bare var lakk som flasset så jeg bare kunne pusset ned og lakket opp igjen.

Fineren er bare ca 1 mm tykt.

Men hvis jeg følger rådet om å bruke lim å legge press på. Kan det brekke av når jeg presser det sammen igjen? Det er ganske sprøtt virker det som. Går det an å fukte det først? Eller ødelegger det for liminga?

Hilsen

Lurvetass

Det er nesten utrolig at den ramma du viser på bildet ikke blir laget i heltre.

Det må da være en omfattende prosess å legge finer på den måten der, på de delene der, for å få det til å se ut som heltre.

Forstå det den som kan. Et kvalitetsprodukt er det langt i fra.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...