Jump to content

Hvordan se forskjell mellom Yamaha 9.9 vmax og vanlig 9.9 ?


albin26

Recommended Posts

Hei.

Skal gå til anskaffelse  av en ny (brukt) påhengsmotor.

Det blir enten  en Yamaha 9.9 2 takt eller en Yamaha 9.9 2 takt Vmax jr. 

 

Er det noe måte og se forskjell  mellom  disse  motorene  utenom  motordeksel da jeg ikke kan se noe forskjell  bortsett  fra dette.  Er jo kjedelig  og betale  for en vmax men så er det jo en helt vanlig  9.9 men bare byttet  motorferdsel.

Link to post

Hvordan se forskjell på en tråd om Yamaha og en tråd om noe helt annet?

 

Jeg vet ikke svaret på det, for altfor ofte så mangler det vesentlig informasjon i overskriften tl dem som ønsker hjelp. De forventer at folk er tankelesere og vet hvilket merke trådstarter tenker på. Det hadde vært fint om trådstartere hadde husket på at forumreglene sier noe om at man skal beskrive erke osv når man lurer på noe.

 

Hva handler denne tråden om?:

 

"Hvordan se forskjell mellom 9.9 vamax og vanlig 9.9 ?"

 

vamax har jeg aldri hørt om (og sannsynligvis er det feilskrevet også, basert på tekst senere i tråden), men 9,9 kan jo tyde på at det er en påhengsmotor med 9,9 hk (det vite seg å være riktig gjettet). At det er en tråd om Yamaha visste jeg ikke, selv om jeg har 2 stk påhengere av dette merket.

 

Det blir også veldig vanskelig å søke opp tråder om en bestemt type motor når merket ikke er med i overskriften (mens Yamaha er sikkert nevnt  i tusenvis av tråd-innlegg, så der blir det mange treff og vanskelig å luke ut de riktige).

 

Tenk hvor fint det hadde vært om trådstartere hadde giddet å finne en overskrift som forteller det viktigste om det de lurer på.

Link to post
albin26 skrev for 4 timer siden:

 

Er det noe måte og se forskjell  mellom  disse  motorene  utenom  motordeksel da jeg ikke kan se noe forskjell  bortsett  fra dette.  Er jo kjedelig  og betale  for en vmax men så er det jo en helt vanlig  9.9 men bare byttet  motorferdsel.

Og hva er grunnen til at du er villig til å betale ekstra for en vmax om du ikke vet om den er noe bedre enn en annen motor? Er det litt ekstra stas med flere bokstaver på motordekselet?

 

Og siden dette nå viser seg å være en tråd om Yamaha påhengsmotorer med V på dekselet, er det non som vet hva som er forskjellen på Yamaha Pro-V 100 og dem som det bare står Yamaha V4 på og et 100-tall? Jeg har selv en Yamaha Pro-V 100 fra 97 og har sett det er noen motorer som ser helt makan ut på utseendet, har like mange hk, men altså litt annen tekst på dekselet (har ikke kikket under dekselet når jeg ser andre har tilnærmet makan motor). Jeg har lurt litt på om Pro kan være Professional, altså en versjon for yrkesbruk eller noe sånt som kanskje er noe mer solid på enkelte områder (men også med større mulighet for at den har gått flere timer).

Link to post
Muren Motorsport skrev 40 minutter siden:

Forumet har jo blitt en syteplass for småkonger med S i norsk!! Orgasme av å skrive lange innlegg om hvor håpløse folk er?

Det tar du helt feil. Men man ser dessverre gang etter gang at overskrifter mangler vesentlig info som gjør det tilnærmet umulig å finne frem på forumet, bare fordi folk ikke gidder å at med noen få vesentlige ord der.

Link to post
19 fot skrev 57 minutter siden:

Og hva er grunnen til at du er villig til å betale ekstra for en vmax om du ikke vet om den er noe bedre enn en annen motor? Er det litt ekstra stas med flere bokstaver på motordekselet?

 

 

Med en sånn sarkastisk tone.. Det står som regel NOE matnyttig i overskrifta. å skal forumet bare være et oppslagsverk så dør det fort ut. koser meg med å trykke på "Uleste" er det litt diffuse overskrifter,trykker jeg på di i nyskjerrighet,er det ting av interesse leser jeg videre. viss ikke.. sé etter flere kjekke poster. flere hyggelige forum som har stranda etter att noen få sjeler har bestemt seg for å være en litt FOR ivrig Mentor.

Link to post

Oi, er dette en tråd om utforming av overskrifter? Jeg trodde jeg gikk inn for å lese om forskjellige påhengsmotorer?

Jeg vet ikke helt hva forumreglene her sier om å kapre noen sin tråd og skifte emnet totalt?? På de fleste forum er det regler mot dette og det går uansett imot normal folkeskikk. Det dere (spsielt én av dere) har gjort her er verre enn det trådstarter gjorde ved å glemme å skrive "Yamaha" i overskriften. For at noen skal kunne svare trådstarter på det han spør om må de nødvendigvis vite fra før hva vmax er. De som kan svare skjønner overskriften. Og at dette ødelegger søkefunksjonen er lite sannsynlig - I en slik tråd blir nok ordet Yamaha nevnt før eller siden og dermed dukker tråden opp i søkeresultater.

Jeg er selvfølgelig fortsatt for at forumreglene skal følges også når det gjelder innhold i overskrift - men å spore av noen sin tråd på denne måten uten å gidde å bidra NOE til trådens emne er en større forbrytelse enn å glemme et ord i overskriften.

 

Link to post
AMelbye skrev 18 minutter siden:

Oi, er dette en tråd om utforming av overskrifter? Jeg trodde jeg gikk inn for å lese om forskjellige påhengsmotorer?

Jeg vet ikke helt hva forumreglene her sier om å kapre noen sin tråd og skifte emnet totalt?? På de fleste forum er det regler mot dette og det går uansett imot normal folkeskikk. Det dere (spsielt én av dere) har gjort her er verre enn det trådstarter gjorde ved å glemme å skrive "Yamaha" i overskriften. For at noen skal kunne svare trådstarter på det han spør om må de nødvendigvis vite fra før hva vmax er. De som kan svare skjønner overskriften. Og at dette ødelegger søkefunksjonen er lite sannsynlig - I en slik tråd blir nok ordet Yamaha nevnt før eller siden og dermed dukker tråden opp i søkeresultater.

Jeg er selvfølgelig fortsatt for at forumreglene skal følges også når det gjelder innhold i overskrift - men å spore av noen sin tråd på denne måten uten å gidde å bidra NOE til trådens emne er en større forbrytelse enn å glemme et ord i overskriften.

Man ser gang etter gang at de som har en presis overskrift får god hjelp, mens de som ikke har det ikke får det  fordi de rette personene ikke dukker opp i tråden. Mange bruker nok også søkefunksjonen for å finne gamle interessante tråder og da vil det være nyttig med presis overskrift med de rette ordene i. Skal man led\se alle tråder hvor det et elelr annet sted i et innlegg står Yamaha så vil det bli mye mindre andel relevante treff da det ofte er nevnt mange merker i samme tråd, uten at tråden handler hovedsaklig om dette merket.

 

Det handler ikke om å kapre en tråd, men om et forsøk på å få et mer oversiktlig og bedre forum så man lettere kan finne interessant lesestoff og så folk lettere kan få hjelp til sin motor/båt, og da er det ganske vesentlig å fortelle hva slags motor/båt det er snakk om. Mange ganger leser man bare overskriftene uten å lese alt i alle tråder. Om man ikke hadde tatt op dette så hadde dette bare blitt enda en av disse mange døde trådene der få gidder å klikke seg inn på en intetsigende overskrift. Og jeg bidrar til at folk kan få hjelp ved å tipse om at det er viktig å fortelle i overskriften hva man ønsker hjelp til.

 

Når man skal ta opp dette med mangelfull overskrift  så synes jeg det passer best å gjøre det i en tråd som har nettopp en mangelfull overskrift, så det er dermed ikke en avsporing fra tråden med mangelfull overskrift.

 

Og jeg er heller ikke så sikker på om dem som vet hva V-max er klikker seg inn basert på en overskrift om vamax (feilskrevet), mens hvis det hadde vært med motormerke så blir et lettere å koble det til at det er Yamaha det er snakk om.

 

Mange får nok også tips og hjelp via omveier. Mange kan komme med tips om hvem som kan mye om Yamaha uten å selv ane noe om hva vamax er. Enten tips til trådstarter om en god hjelper eller tipse hjelperen om at neon trenger  hjelp til et Yamaha-spørsmål. 

 

På et  båtforum finnes det noen tråder der man kan være til nytte fordi man kjenner til feks et motormerke og andre tråder om merker man ikke kjenner til og da er det fint om man kan finne de aktuelle trådene. Man kan også lære mye innen visse felt og lese mye interessant, mens det er andre områder som ikke er så interessante. Et forum blir mer interessant å lese hvis man kan lese de trådene som passer med egen interesser enn om man skal lese tilfeldige tråder basert på intetsigende overskrifter.

Link to post

@19 fot det du sier er ikke feil - du har helt rett. Men det blir feil å skrive side opp og side ned i tråden hans om dette. Privat melding/Internmelding til trådstarter hadde kanskje vært en bedre måte å ta det opp på.

At han i tillegg har en skrivefeil i overskriften - det er vel ganske opplagt at han ikke skrev feil med vilje. For alt hva vi vet så har han kanskje dysleksi - eller kanskje stavekontrollen ødela for ham. Dette er ikke noe å kjefte på folk for. Dessverre er det ikke mulig å gå tilbake og rette opp feil i overskrift hvis man ikke selv oppdager feilen innen 2 timer. Dette må en moderator gjøre.

Nå håper jeg at vi herfra kan la tråden handle om det som står i overskriften.
 

Link to post

Amen til det!

 

Så vidt jeg har fått med meg har Vmax Jr. enkelte deler merket med «63V», slik som på flensen til forgasseren (rett utenfor reedventilene på høyre side) på min motor. Det er også en svart firkantet plastboks på venstre side av motoren der det står 63V. 
 

Du kan også søke opp motorkoden (lite skilt på venstre side av motorfestet), men husker ikke nettsiden man kan bruke i farten😅
 

Den største forskjellen, i praksis, mellom «vanlig» 9.9 av samme årganger er at disse blir rundt 13,5hk om man tar bort gassperren, mens for Vmax Jr. sin del gir denne 15hk. Gassperren er en lite stoppebeslag på siden av forgasseren som hindrer full gass, om ikke denne er snudd/tatt bort. Dermed er motoren 9.9hk så lenge denne sperren er der.

694DAFEF-C4B6-4361-92A2-A086F8F06A38.jpeg

Link to post
AMelbye skrev 1 minutt siden:

@19 fot det du sier er ikke feil - du har helt rett. Men det blir feil å skrive side opp og side ned i tråden hans om dette. Privat melding/Internmelding til trådstarter hadde kanskje vært en bedre måte å ta det opp på.

At han i tillegg har en skrivefeil i overskriften - det er vel ganske opplagt at han ikke skrev feil med vilje. For alt hva vi vet så har han kanskje dysleksi - eller kanskje stavekontrollen ødela for ham. Dette er ikke noe å kjefte på folk for. Dessverre er det ikke mulig å gå tilbake og rette opp feil i overskrift hvis man ikke selv oppdager feilen innen 2 timer. Dette må en moderator gjøre.

Nå håper jeg at vi herfra kan la tråden handle om det som står i overskriften.

Hadde det vært en person som hadde mangelfull overskrift så ville privat melding vært en god løsning, men dette er noe som dessverre er blitt ganske vanlig så derfor synes jeg det kan være greit å ta det opp så flere blir oppmerksom på det og dermed kan sette inn en passende overskrift i fremtidige tråder.

 

Man skriver naturligvis som regel ikke feil med vilje, men det kan være lurt å kikke litt ekstra på ordene når det er en overskrift, mens det ikke er fullt så galt om det er noen skrivefeil ellers (jeg har da også selv noen feiltastede ord iblant). Jeg ha ikke kjeftet på noen slik du påstår, men bare påpekt en dessverre altfor vanlig mangel. Dysleksi er selvfølgelig en mulighet og jeg synes selvfølgelig at folk både med og uten dysleksi bør være like velkomne her. Grunnen til at jeg påpekte skrivefeilen i overskriften er at ved å ha to feil (manglende merke og en betegnelse som ikke finnes da det er skrivefeil) så er det stor sjanse for at hjelpen ikke dukker opp. Det er jo ganske vanlig at en feil går bra, men det er når flere feil kombineres ting går galt (feks flatt batteri eller manglende startsnor er ikke til hinder for en båttur før du har kombinert begge feilene).

 

Jeg håper også vi kan ha tråder som handler om det som står  i overskriften, og overskrifter som handler om det som står i tråden så vi lett kan finne dem.

Link to post
Hakkannen skrev 45 minutter siden:

Så vidt jeg har fått med meg har Vmax Jr. enkelte deler merket med «63V», slik som på flensen til forgasseren (rett utenfor reedventilene på høyre side) på min motor. Det er også en svart firkantet plastboks på venstre side av motoren der det står 63V. 
........

Den største forskjellen, i praksis, mellom «vanlig» 9.9 av samme årganger er at disse blir rundt 13,5hk om man tar bort gassperren, mens for Vmax Jr. sin del gir denne 15hk. Gassperren er en lite stoppebeslag på siden av forgasseren som hindrer full gass, om ikke denne er snudd/tatt bort. Dermed er motoren 9.9hk så lenge denne sperren er der.

 

 

På siste generasjon Yamaha 9,9 2-takt (fra midten/slutten av 90-tallet og nyere, modellen med avrundet motorlokk) mener jeg alt er likt på VMax og standard 9,9-utgaven. Forgasser, manifoil, alt sammen.

Forskjellen mellom standard motor og VMax er kun reedventilene, hvor VMax er utstyrt med 15 hk reedventiler originalt.  Mange byttet reedventilene i standard 9,9 hk med nye reedventiler fra Boyesen, som gav samme ytelser som VMax.  Men motorlokket var ikke like tøft da  :wink: ...

 

 

 

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
TideRace skrev 54 minutter siden:

Forskjellen mellom standard motor og VMax er kun reedventilene, hvor VMax er utstyrt med 15 hk reedventiler originalt

Vi har hatt en slik standard 9,9 fra 1999, kjøpt ny fra forhandler i 1999 av meg. Den hadde samme reedventiler som 15hk originalt, og det var bare å fjerne "plombe"blikket.  Jeg antar da at dette vil være noe varierende alt etter hvilken årsmodell det er....

Link to post
TideRace skrev for 1 time siden:

Mange byttet reedventilene i standard 9,9 hk med nye reedventiler fra Boyesen, som gav samme ytelser som VMax. 

Når du kjøper reedventiler fra Boyesen får du bare selve ventilbladene, og du får IKKE 15hk ut av en 9.9hk hvor stoppeplaten er en ekte 9.9hk og kun har ca 2mm åpning.... men dersom du justerer stoppeplatene til 5.9 +/-0.1mm. DA kan du få 15hk. 

Yamaha 9.9hk motorer er "markedstilpasset" og komponert med forskjellige deler beregnet for forskjellige markeder. Et land selger tomt og et annet land kan selge dobbelt så mange og partier ender opp i andre land enn de er beregnet for. Det har også variert fra år til år, hvilke deler motoren består av.

 

Så for å gjenta hva jeg sa i første svar: det er bare serienummeret som med sikkerhet kan fastslå at en motor er en ekte VmaxJr

(fordi alle Vmax delene det refereres til er utbyttbare...)

Link to post

Det er åpningen på stopperne til reedventilene som er forskjellen på reedventiler til 9.9 og 15hk.

Delenummer på 15hk reedventiler: 63W-13610-00

Delenummer på 9.9 reedventiler: 63V-13610-00-00 eller 63V-13610-10-00

Åpningen til stopperne på 9.9= 0,6-0,7mm

For 15hk: 5,9-61mm åpning på stopperne tatt ut fra service manual. 

Link to post

Jeg byttet fra hjemmeoppbøyde stoppere på reedsa til Boyesen, men byttet tilbake. Ga null opplevd forbedring, ikke raskere akselerasjon eller toppfart, ingen forskjell på tomgang.

 

Grunnen til at jeg byttet tilbake er at Boyesen gir en litt rar lyd i motoren som jeg ikke likte. Ikke noe galt, sikkert mange som ikke hører forskjellen...

 

Forøvrig så er det en forskjell på sperra mellom 9,9 og 15hk på std og Vmax, sistnevnte har en plastsak som er litt enklere å stille fram og tilbake. 

Var ihvertfall sånn på den Vmax'n jeg hadde.

Link to post
19 fot skrev On 9.6.2022 at 20.57:

Hadde det vært en person som hadde mangelfull overskrift så ville privat melding vært en god løsning, men dette er noe som dessverre er blitt ganske vanlig så derfor synes jeg det kan være greit å ta det opp så flere blir oppmerksom på det og dermed kan sette inn en passende overskrift i fremtidige tråder.

 

Man skriver naturligvis som regel ikke feil med vilje, men det kan være lurt å kikke litt ekstra på ordene når det er en overskrift, mens det ikke er fullt så galt om det er noen skrivefeil ellers (jeg har da også selv noen feiltastede ord iblant). Jeg ha ikke kjeftet på noen slik du påstår, men bare påpekt en dessverre altfor vanlig mangel. Dysleksi er selvfølgelig en mulighet og jeg synes selvfølgelig at folk både med og uten dysleksi bør være like velkomne her. Grunnen til at jeg påpekte skrivefeilen i overskriften er at ved å ha to feil (manglende merke og en betegnelse som ikke finnes da det er skrivefeil) så er det stor sjanse for at hjelpen ikke dukker opp. Det er jo ganske vanlig at en feil går bra, men det er når flere feil kombineres ting går galt (feks flatt batteri eller manglende startsnor er ikke til hinder for en båttur før du har kombinert begge feilene).

 

Jeg håper også vi kan ha tråder som handler om det som står  i overskriften, og overskrifter som handler om det som står i tråden så vi lett kan finne dem.

Jeg trodde dette var moderator sin oppgave? 😉

Link to post
albin26 skrev On 9.6.2022 at 13.24:

Er jo kjedelig  og betale  for en vmax men så er det jo en helt vanlig  9.9 men bare byttet  motorferdsel.

Vær oppmerksom på at mange av dekslene som angivelig skal være Vmax Jr er omlakkerte vanlige 9.9 deksler. Men flere av de jeg har sett er så dårlig utført at en med liten trening også klarer å avsløre at det er fake. 

 

 

Link to post
  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...