Nøtterøy Startet 9.Juni.2022 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2022 Tenkte kanskje dette kunne vært interessant. Fylte 58.08 liter diesel, fikk da 1.13 liter pr nm. Eller 11.04 liter pr time. Snittfart 10 knop. Marsjer i ca 26 knop, ved 2600 rpm. Dette er Volvo D6 330 hk, Scand 9200 Dynamic, brukt i skjærgården rundt Nøtterøy. Link to post
19 fot Svart 9.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2022 På min 19 fots Skibsplast Familyship bruker jeg ca 0,3 liter pr nm på halv gass med 6 hk Yamaha av årets modell i ca 4 knop, mens det vel blir ca 4 ganger så mye med 97-mod Yamaha Pro-V 100, som er 2-takt 100 hk, når jeg kjører i ca 5 knop. Ved kjøring nær toppfart på litt over 30 knop virker det som om forbruket er ca det samme, mens det nok er litt lavere om jeg holder meg til ca 20 knop så jeg er i plan, men et stykke unna toppfart. Men å måle forbruk er ofte en litt komplisert og unøyaktig prosess. Man må vite hvor mye bensin man har brukt, og det blir da basert på hvor mye det har minket i tanken, og ofte er det jo mange ulike hastigheter underveis på en tank, men enklere når man vet det har gått med feks tilnærmet ei 20-liters kanne. Så var det tilbakelagt distanse da, der kunne jeg tenke meg en bedre løsning. Jeg kan se på kart på feks 1881, sammenligne med skalaen i bunn og se at det er feks 6 km fra A til B på en strekning der jeg har brukt ca 1 liter og så regne om dette. Og noen ganger kan jeg se på Google på en tur jeg har tilbakelagt og med oppgitt avvstand i km og så tilfeldigvis huske hvor mye bensin jeg brukte og hvilken motor osv. Feks at Grimstad - Lyngør - Arendal er ca 90 km og at jeg brukte ca 15 liter på den minste motoren (som ble brukt på mesteparten av distansen), og så regne om til nm og dermed finne forbruket sånn omtrentlig. Men de fleste turer har jo diverse avstikkere osv som gjør at distansen blir veldig unøyaktig og jeg kan ikke enkelt lese den av umiddelbart. Det beste ville vært om det fantes en grei "kilometerteller" med tripteller også, tilsvarende den man har i bilen, bare med nm. Også er det jo fint om den ikke koster så mye. Ser det står Garmin på din, så da er det vel en kartplotter, og den koster ve sannsynligvis endel. Men finnes det en enkel og billig "kilometerteller" på feks e-bay eller en norsk butikk så kom gjerne med tips. Trenger ikke å ha mange fancy funksjoner da det ofte bare gjør ting mer tungvint og uoversiktlig (har sykkelspeedometer med kalorier og masse annet tull som gjør at det blir unødig plundrete å finne ut hvor lang turen var, ønsker ikke noe slikt). Siden det er til båtbruk så ville det vært greit med noe GPS-basert så man slipper problematikken med groe og mekaniske skader ved feks sjøsetting og opptak på langgrunne steder. Gjerne noe man kan slå av (uten å nulle distansen) så man slipper å få med godt over 600 km på henger hvert år. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn