Jump to content

Vannlekkasje i Bravo 3x 2.00 kommer fra akslingen og inn i båt.

Foe

Recommended Posts

Har nå skiftet nye belger, gimballager og gummiringer på drevet. I fjor ble gearbelg og styrepinne skiftet til rustfri og smurt opp. Fortsatt lekker båten gjennom drevet og inn i båten. Lurer på om noen har peiling eller erfaring på hvor jeg skal lete etter feil. Har noen spørsmål jeg vil ha svar på. Se bildene jeg har sendt med.

• Jeg tror vannet kommer inn ved to utsparinger merket med rødt i drevet. Disse fører rett inn til "tuten" som belgen er festet til. Da må altså "tuten"tette godt når drevet skrues sammen. Som man ser på bildene med tommestokk mangler 0,9 cm for at dette oppnås. Hvis den da ikke skal tette i den konede tutveggen?
  • Hvor skal den tetter? 
  • Er det et drev sammensatt av flere drev jeg har fått, i og med mangelen på 0,9 cm
  • Hvorfor kuttet man ut pakningen som finnes på tidligere Bravodrev. Den tetter jo rundt dette området 100%. Nå er dette metall metall. Dårlig løsning etter min mening...

20220610_105118.jpg

20220610_105243.jpg

IMG_20220610_113954.jpg

Er du sikker på at fremre del av belgen ligger i spor og klemme tiltrukket?

Jeg har tidligere brukt QuickSilver monteringslim på belgen. 

Er konen du dunker inn i bakkant belg sentrert og jevn rundt kanten?

Er det rent og pent i sporene for alle o ringene? Fordel å bruke sjøvannsbestandig fett i spor før du legger i ringer. Ekstra tetting + holder ringene på plass under montering. 
Er klemme på wirebelg ok?

Fordel å bruke strips på denne, får jevnere press pga liten diameter. 
Har også smørt et tynt lag ned fett på drevflens før den skyves inn i belg/konring. 
Håper dette hjelper. 

Sjøblid og ubetinget positiv!

Jeg tror belgen dessverre er montert feil. Ta ut klemringen og sjekk, tror det er feil kant på belgen som ligger i sporet i belhous. Og husk for all del at belgen må limes. Selv bruker jeg pakningssilikon i tillegg der stussen rundt aksling ligger an mot belgen. Aldri hatt lekkasje her.

Takk for gode råd med hensyn til bruk av marinefett rundt tetningsringer og drevflens. Har vel gjort alt dette, uten fett rundt drevflens. Marius bruker silikon her. Også et råd jeg skal prøve.

Ellers er belgen korrekt satt inn med originalt lim. Har lang erfaring med drev. Går det an å gjøre dette galt? Blir jo levert ny med  slangeklemme påsatt løst på rett plass...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Det lekker ikke inn ved de røde merkene dine, drevet skal tette mot belgen, altså «tuten» skal klemme mot den delen av belgen som ligger på utsiden av aluminiumsringen. Vist det lekker her vil du få vann in i belgen, det vil da komme in i båten gjennom gimbal lageret og ut i et sladrehull under drivakkslingen der den kommer ut av transomen og in i båten. Hvist det kommer vann her så er nok belgen feilmontert ut mot drevet, men du skal virkelig slite med og få montert alu ringen vist dette er tilfelle. Andre plasser det kan komme vann er girvaieren, styrebolten, ledningene til trimmsensorene, gjennomføringene til trimmslangene og også selve kjøleslangen. Det kan også være tæring, er vanlig at det blir lit tæring rundt innfestingen til eksosbendet, også vanlig med tæring i stussen der du limer belgen til transamen.

vil andbefale deg og klemme deg ned bak motoren med en lommelykt eller eventuelt få lånt deg et endoskop og lokalisere lekken inne, er mye letter og si hva som er galt ute på drevet da.

Har kikket lit mere på deler jeg har her hjemme og det er nok som flere har påpekt, belgen er feilmontert. Feilen ligger ikke i enden som limes in mot transamen men den som går ut i bellhousen, den som aluringen skal klemmes in i.

som du viser på bilde har du ca 60 mm her, jeg monterte en løs belg på en bellhouse jeg hadde liggende og da får jeg ca 50mm

4A7386FA-ACFA-4887-97D8-18D24F202083.jpeg.9efc16d40b432e56433a6a08427d9bf4.jpeg

Som du ser på bilde så er det ca 50mm der «tuten» skal in.

D19C996E-DF8A-4434-95C8-5EB99BC057EC.jpeg.28e975f79a2a120de3c6de914729dcd9.jpeg

beskrivelse fra verksted boka

D6B59C71-0540-47D3-BE32-9A72639A0D4D.jpeg.31dd69cb671766a6a5cf0c17edb2035c.jpeg

er redd du må opp med båten, av med drevet og montere dette på nytt.

av erfaring så vil jeg ha byttet gimball lageret, har fått vann i blegen sel og prøvd og smøre opp lageret for og bruke det videre men det gikk bare et par mnd så måtte jeg opp og bytte det.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...