ch765 Startet 10.Juni.2022 Del på Facebook Startet 10.Juni.2022 Skulle bare sette i ny termostat i dag, men klare å ødelegge gjengene til skruen babord side på feste av termostathuset til blokka. Se bildet - kan nesten se ut som det er brukt noe recoil/helicoil fra før, eller er det bare restene fra blokka? Hvilke alternativer har jeg? Bolten er målt til 9,3mm bred (gjenger) og er 25mm lang. Er usikker hvilken tommestørrelse og om det er UNC eller noe annet.. Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
Cerberus Svart 10.Juni.2022 Del på Facebook Svart 10.Juni.2022 3/8" unc. Ka alternativer du har er ikkje godt å svare på men å friske/renske opp gjengane med en gjengetapp er sjelden dumt. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Juni.2022 Del på Facebook Svart 10.Juni.2022 Tror ikke du har ødelagt gjengene på bolten din. Om du plukker av alt det løse eller bruker en stålbørste så tror jeg at den kan brukes utifra det jeg ser på bildet. Gjengene i termostat huset derimot, ser ut til å ha blitt med bolten ut... Da har du mange muligheter, her er 3 forslag: 1. Sette inn 3/8UNC gjengeinnsats fra Helicoil eller andre merker. 2. om det er plass til mutter på baksiden så kan du sette mutter på bolten du har, eller bore opp til 10mm hull og bruke en gjennomgående M10 3. Borre opp til 10.2mm og lage M12 gjenger i huset med en gjengetapp. 1 og 3 krever litt kunnskap og utstyr. Om du ikke liker tanken på å blande inn metriske gjenger på amerikaneren din... Så velger nærmeste dimensjon over 3/8" og som har samme gjenge stigning. Men da er du over på UNF og det kan bli å få tak på bolt og mutter Sitér dette innlegget Link to post
ch765 Svart 10.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2022 Hei, kjøpte m10 reperasjonssett på Biltema og tenkte å gjenge opp igjen godset/motorblokka, og hå over på m10, men tenkte ikke på at selve termostathuset har gjenger også. Blir det nok feste med å bare gjenge opp blokka, og bare borre litt større hull i huset? Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
dieselfan Svart 10.Juni.2022 Del på Facebook Svart 10.Juni.2022 ch765 skrev 19 minutter siden: Blir det nok feste med å bare gjenge opp blokka, Om du kan fortelle oss hvor langt parti med gjenger du klarer å lage i blokka så skal du få anbefalinger. Har du ett bilde? Generelt vil jeg for egen del prøve å oppnå 1.25xd, klarer du 1,5x så er du trygg. En "vanlig" mutter er gjerne 1.1x til 1.5x Sitér dette innlegget Link to post
ch765 Svart 10.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2022 Er de tallene gjengetapplengden? Uansett, fikk hjelp til å borre opp og gjenge opp godset i blokka vha settet fra biltema, virker som det holder bra. Gjengetappen var 1,5cm. Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
dieselfan Svart 10.Juni.2022 Del på Facebook Svart 10.Juni.2022 Flott at du sier ifra når jeg ikke forklarer skikkelig Tallene mine er en bransjestandard for gjengelengde i forhold til gjengens utvendige diameter. Eksempel: 1.5xd gir i ditt tilfelle; 1.5 x 10mm = 15mm full gjengelengde Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.Juni.2022 Del på Facebook Svart 11.Juni.2022 dieselfan skrev On 10.6.2022 at 20.24: En "vanlig" mutter er gjerne 1.1x til 1.5x En vanlig mutter (DIN, ISO) er ca 0.8xd . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
dieselfan Svart 11.Juni.2022 Del på Facebook Svart 11.Juni.2022 NilsPils skrev for 2 timer siden: En vanlig mutter (DIN, ISO) er ca 0.8xd . . . Takk Nils, her har det gått skikkelig i ball for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Juni.2022 Del på Facebook Svart 12.Juni.2022 NilsPils skrev for 6 timer siden: En vanlig mutter (DIN, ISO) er ca 0.8xd . . . Riktig som Nils sier. 0,7 er et tall som dukker opp i hjernebarken min. Men man kan ikke sammenligne fastheten i en fabrikkprodusert mutter som har rullede gjenger (en kaldsmioperasjon), og et hull i stål, for ikke å si støpejern(!), som har skårne gjenger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 12.Juni.2022 Del på Facebook Svart 12.Juni.2022 dieselfan skrev for 9 timer siden: Takk Nils, her har det gått skikkelig i ball for meg. Komodo skrev for 5 timer siden: Riktig som Nils sier. 0,7 er et tall som dukker opp i hjernebarken min. Men man kan ikke sammenligne fastheten i en fabrikkprodusert mutter som har rullede gjenger (en kaldsmioperasjon), og et hull i stål, for ikke å si støpejern(!), som har skårne gjenger. Men dette må selvfølgelig ikke forveksles med nødvendig innskruingslengde. Da er tall som 1.1 og 1.5 ikke uvanlige, da det avhenger av hva du skrur inn i. Ellers oppstod nok tallet 0.8 mens muttere med skårne gjenger fremdeles var vanlig. Jeg har en del slike tall i hodet fordi da jeg studerte tegnet vi maskintegning med blyant, passer og linjal. Vi studenter hadde også sjelden råd til tegnemaskin. Muttere tegnet vi "fra grunnen av". Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
pappa_wolf Svart 12.Juni.2022 Del på Facebook Svart 12.Juni.2022 Er det V8'er du har, så har du enda en mulighet. Legg en klut ned i hullet under termostaten, dytt den godt inn under bolt hullet. finn et passende bor. smør godt med fett på, og bor igjennom. Gjeng opp på nytt. Igjen godt med fett på gjengetappen. fettet på bor og gjengetapp holder på mye av metallbitene Rens grundig, bruk gjerne magnet til å få med alle metallbiter, om det ikke er aluminiums innsug. bruk gjengetettner og monter ny bolt. Har gjort dette et utall av ganger, uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.