Jump to content

Gjenger ødelagt på bolt for termostathus - VP 5.7 GSI

ch765

Recommended Posts

Skulle bare sette i ny termostat i dag, men klare å ødelegge gjengene til skruen babord side på feste av termostathuset til blokka. Se bildet - kan nesten se ut som det er brukt noe recoil/helicoil fra før, eller er det bare restene fra blokka?

Hvilke alternativer har jeg?

Bolten er målt til 9,3mm bred (gjenger) og er 25mm lang. Er usikker hvilken tommestørrelse og om det er UNC eller noe annet..

IMG_9243.jpg

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Tror ikke du har ødelagt gjengene på bolten din. Om du plukker av alt det løse eller bruker en stålbørste så tror jeg at den kan brukes utifra det jeg ser på bildet. 

Gjengene i termostat huset derimot, ser ut til å ha blitt med bolten ut... 

Da har du mange muligheter, her er 3 forslag:

1. Sette inn 3/8UNC gjengeinnsats fra Helicoil eller andre merker. 

2. om det er plass til mutter på baksiden så kan du sette mutter på bolten du har, eller bore opp til 10mm hull og bruke en gjennomgående M10 

3. Borre opp til 10.2mm og lage M12 gjenger i huset med en gjengetapp. 

1 og 3 krever litt kunnskap og utstyr. 

Om du ikke liker tanken på å blande inn metriske gjenger på amerikaneren din... Så velger nærmeste dimensjon over 3/8" og som har samme gjenge stigning. 

Men da er du over på UNF og det kan bli :crazy: å få tak på bolt og mutter

Hei, kjøpte m10 reperasjonssett på Biltema og tenkte å gjenge opp igjen godset/motorblokka, og hå over på m10,  men tenkte ikke på at selve termostathuset har gjenger også. Blir det nok feste med å bare gjenge opp blokka, og bare borre litt større hull i huset?

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

ch765 skrev 19 minutter siden:

Blir det nok feste med å bare gjenge opp blokka,

Om du kan fortelle oss hvor langt parti med gjenger du klarer å lage i blokka så skal du få anbefalinger. Har du ett bilde?

Generelt vil jeg for egen del prøve å oppnå 1.25xd, klarer du 1,5x så er du trygg.

En "vanlig" mutter er gjerne 1.1x til 1.5x

NilsPils skrev for 6 timer siden:

En vanlig mutter (DIN, ISO) er ca 0.8xd . . .

Riktig som Nils sier. 0,7 er et tall som dukker opp i hjernebarken min.

Men man kan ikke sammenligne fastheten i en fabrikkprodusert mutter som har rullede gjenger (en kaldsmioperasjon), og et hull i stål, for ikke å si støpejern(!), som har skårne gjenger. 

dieselfan skrev for 9 timer siden:

Takk Nils, her har det gått skikkelig i ball for meg. 

Komodo skrev for 5 timer siden:

Riktig som Nils sier. 0,7 er et tall som dukker opp i hjernebarken min.

Men man kan ikke sammenligne fastheten i en fabrikkprodusert mutter som har rullede gjenger (en kaldsmioperasjon), og et hull i stål, for ikke å si støpejern(!), som har skårne gjenger. 

Men dette må selvfølgelig ikke forveksles med nødvendig innskruingslengde. Da er tall som 1.1 og 1.5 ikke uvanlige, da det avhenger av hva du skrur inn i.

Ellers oppstod nok tallet 0.8 mens muttere med skårne gjenger fremdeles var vanlig. Jeg har en del slike tall i hodet fordi da jeg studerte tegnet vi maskintegning med blyant, passer og linjal. Vi studenter hadde også sjelden råd til tegnemaskin. Muttere tegnet vi "fra grunnen av".

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Er det V8'er du har, så har du enda en mulighet. Legg en klut ned i hullet under termostaten, dytt den godt inn under bolt hullet. finn et passende bor. smør godt med fett på, og bor igjennom.
Gjeng opp på nytt. Igjen godt med fett på gjengetappen.

fettet på bor og gjengetapp holder på mye av metallbitene

Rens grundig, bruk gjerne magnet til å få med alle metallbiter, om det ikke er aluminiums innsug.
bruk gjengetettner og monter ny bolt.
Har gjort dette et utall av ganger, uten problemer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...