Jump to content

Manglende oljetrykk på penninsular v8 diesel


hifo

Recommended Posts

 Har byttet olje og filter før utsett nå.  Og starter opp og der er null oljetrykk.   Tatt av sensor og oljefilter og der kommer ikke olje til filteret engang.  Det sitter på slanger montert på siden av motoren.    Penninsular 2004 v8 diesel dette.  

Har noen ett kjapt tips om det er noe triks med disse eller om der er noe med drift av pumpen som er sansynlig feil ? 
oljetrykket var ikke allverden på varm motor i fjor heller, men ca 0,8 bar på tomgang er bedre enn null som nå.    

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

'Slangene' er muligens til oljekjøler, for motor eller noe annet. Eller kjøling av vann, eller noe annet. Vanskelig, på bakgrunnen av beskrivelsen, være mer spesifikk. Oljepumpe er drevet av kamakslingen, sitter i bakkant av motoren. Litt avhengig av motorversjon kan det eksempelvis være montert en vacuumpumpe til samme system. I oljesystemet er det en overløpsventil plassert i blokka (ikke servicedel), denne skal åpne og gi oljetrykk til motoren om oljefilteret går tett. Jeg har aldri hørt om at denne ventilen har laget problemer. Selve oljepumpen sitter festet til blokka med et morderisk tiltrekkingsmoment. Om det har vært noen sleggemekanikere inni der, kan det være at pumpen ikke har blitt trukket til spec. Da vil den løsne og oljen vil ikke nå galleriet. Jeg har aldri hørt om at selve oljepumpen på disse motorene har havarert. Selve oljesilen til pumpen sitter i et rør som er krympet til pumpen, mulig røret har løsnet og silen har ramlet av. Plukk av bunnpannen og sjekk. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk.     Bunnpanne av , betyr motor ut :(.   Slangene jeg nevnte går til filteret.     Oljefilteret tok jeg av og kinnet i 15 sek uten at der kommer en dråpe.  Kranbilen skulle kommet kl ni i morra tidlig.   Tror ikke det blir noe ;).  

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Ang overløpsventilen Hulda.  Vil den kunne stoppe all oljeflow til filteret ?   Ville tenkte at det uansett kom olje forbi den med lavere trykk og mengde til filteret selv om den stod åpen.    En oljepumpe slites jo heller ikke så galt at den fullstendig slutter å pumpe olje.    Jeg mistenker jo at enten ikke oljepumpen får tak i oljen av en merkelig grunn. Tett sil ?  Eller at pumpen ikke sviver.    Hadde håpet å kunne feilsøke litt med motor stående i men om register er på baksiden av motor , er det vel umulig.   

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg og nå.   Byttet som sagt olje på motor og sugde ut peilepinnerøret.       Tydeligvis ikke fått ut bunnslammet.     Fant ett uttak fra bunnplugg nå og suger ut mye tynn gørr.     Suger tomt og tatt ut glødeplugger.   Tenker å la pumpen få god olje og kinne litt og se om der er håp. 

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Fikk tips om medbringer i bakkant av motor.  Det er vel det du kaller vinkeldrev ?    Tok ut den.   Måtte ha ut turbo først fordi den var lang.     Det sitter en tynn stang igjen langt nedi der som vel går til oljepumpen.      Prøver å få ut den etterpå.   Håper det er noe galt med dette og at ikke motor må ut osv.    

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Tror det er løst. Tok ut turbo.   Satt drill rett ned i oljepumpe langt nedi der.    Kjørte ti sekunder ubelastet på drillen så plutselig gikk den tungt og begynte å suge.      Har flushet igjennom 20 liter ny olje nå med drill.   Ser bra ut .    Må bare ha pakninger til turbo igjen.  🥺

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...