Jump to content

Garmin Shadow Drive plassering (Reactor 40 relaterte spørsmål)

Thomas_h

Recommended Posts

Hei, 

Jeg skal installere Garmin Reactor 40 Autopilot og holder på å måle opp lengdene på slangene som Tess skal lage til på mandag. 

Men i den sammenheng så ser jeg at ShadowDrive skal kobles på noe akter for t-koblingen til begge styreposisjonene, og fremfor pumpen, MEN NÆRMEST t-koblingen. I tillegg er det en del andre krav til montering. 

I min båt går hydraulikk-slangene skjult inn i "the abyss" et sted jeg ikke kommer til rett etter bakerste styreposisjon. Jeg har enda ikke klart å finn t stykket inni skottet. 

I "maskinrommet" er det god plass til alt, men ihht til instruksjonene skal altså ikke shadow drive stå her. Hva kan være grunnen til det? 

Med tanke på hydraulikk, kan jeg ikke skjønne at veske bevegelser i ene enden av en slange er noe anderledes enn i andre enden, uansett lengde. Det er ikke akkurat som det lages lokale veskestrømmer i en så tynn slange??

Jeg har ikke noe problem å montere den langt nok vekke fra magneter og alle de andre kravene i manualen. 

Noen som har montert denne i nærmere pumpen enn rattet og har overlevd etterpå?

Takker for hjelpen. 

Jeg har ikke blitt så mye klokere på temaet, men så en video som nevnte noe om bobler i oljen pga pumpen, så det ødlegger kanskje for sensoren i shadow drive? Men da skulle jeg tro de hadde nevnt minimum avstander på slangene mellom der?

Eller slet jeg litt med å finne et sted med 60cm til nærmeste magnetiske kilde (pumpe, ledninger etc) til å sette CCU (kompassenheten). Lastet til slutt ned en Magnetometer app og fant plass bak en skuff. ?

20220611_180316.jpg.822378bd91e1de7df5297a3c1bf40888.jpg

Trodde det skulle være mareritt å trekke kabler og slanger, men har gått bra så langt. 

20220611_182736.jpg.252c313f7bbe21e2e7a4ea956ff469a2.jpg

Pumpe og ECU nesten på plass. De blir montert på skottet til venstre for de, og i tillegg en plate under pumpen. 

Forsøker meg på et nytt spørsmål; det står at autopiloten skal kobles rett på batteriet.

- Trekker den ikke noe strøm når den ikke er i bruk?

- Bør jeg montere på en av/på bryter for å slå den av hvis båten ikke er i bruk?  

Jeg tenkte å koble den til en av motor bankene, og ikke hus-banken da jeg regner med den ikke trekker store mengder når motorene er av?

Takker for innspill... 

1stPeregrine skrev 37 minutter siden:

Jag kopplade min med en brytare på instrumentpanelen som styrde ett relä, 40A, på direktmatningen till autopiloten.

Ja, det var en god ide. Slår du den av og på hver gang? Eller er den bare der i tilfelle du ikke skal bruke båten?

Redigert av Thomas_h (see edit history)

Autopiloten trekker littegrann strøm hele tiden så om du ligger en stund uten lading eller bruk bør du bruke bryteren som nevnes og slå den helt av. Jeg gjør normalt bare det p0 min høst og vinter der solcellene ikke lader så mye.

Angående Shadow Drive har du mulighet til å lirke den inn i konsollen? Jeg monterte en slik for en kunde i en Bavaria Sport for et par år siden. Fikk linket den ned i konsollen med en kort slangebit fra rattpumpen til shadow driven. Det fungerte bra

Thomas_h skrev 17 minutter siden:

Ja, det var en god ide. Slår du den av og på hver gang? Eller er den bare der i tilfelle du ikke skal bruke båten?

Jag slår av den när jag har stängt av motorn som övrig elektronik som inte nyttjas vid stillaliggande.

Morten_L skrev 3 minutter siden:

Autopiloten trekker littegrann strøm hele tiden så om du ligger en stund uten lading eller bruk bør du bruke bryteren som nevnes og slå den helt av. Jeg gjør normalt bare det p0 min høst og vinter der solcellene ikke lader så mye

Takker for svar. Jeg har solceller, men ikke på motor-batteriene. Jeg kan kanskje koble opp den bryteren til tenningstrømmen, så den slår seg av når jeg slår av tenningen, i tillegg til at jeg kan slå den av manuelt hvis det skulle være behov?

Jeg var inne på forskjellige nettbutikker nå, men jeg fant ikke ut hvilket Relè jeg skal gå for. Jeg har noen blue sea rele/fjernstyrt strømbrytere i båten fra før, men de kostet flere 1000 lapper. Noen tips?

Morten_L skrev 8 minutter siden:

Angående Shadow Drive har du mulighet til å lirke den inn i konsollen? Jeg monterte en slik for en kunde i en Bavaria Sport for et par år siden. Fikk linket den ned i konsollen med en kort slangebit fra rattpumpen til shadow driven. Det fungerte bra

Jeg har to styreposisjoner, og det står at den må monteres bak t-koblingen til bakerste styreposisjon. Dvs. det går en lang slange helt fra fremste ratt til sylinderen, og midt på er det en T hvor bakre ratt er koblet på.

Den koblingen fant jeg i går med inspeksjonskamera, men den kommer jeg ikke til, med mindre jeg får 60cm lange fingrer. Kan prøve å dra i slangene og håpe de ikke er festet. Jeg gleder meg ikke til dagen disse må skiftes helt ut. :worry:

Thomas_h skrev 8 minutter siden:

Takker for svar. Jeg har solceller, men ikke på motor-batteriene. Jeg kan kanskje koble opp den bryteren til tenningstrømmen, så den slår seg av når jeg slår av tenningen, i tillegg til at jeg kan slå den av manuelt hvis det skulle være behov?

Jeg var inne på forskjellige nettbutikker nå, men jeg fant ikke ut hvilket Relè jeg skal gå for. Jeg har noen blue sea rele/fjernstyrt strømbrytere i båten fra før, men de kostet flere 1000 lapper. Noen tips?

Har du hovedstrømsbryter på motorbatteriene? I så fall ville jeg koblet den på denne slik at strømmen kuttes når du skrur av hovedstrømmen. 

Om du ender opp med et rele og dette står tørt i motorrom kan du bare bruke et helt vanlig rimelig rele.

Thomas_h skrev 10 minutter siden:

Jeg har to styreposisjoner, og det står at den må monteres bak t-koblingen til bakerste styreposisjon. Dvs. det går en lang slange helt fra fremste ratt til sylinderen, og midt på er det en T hvor bakre ratt er koblet på.

Den koblingen fant jeg i går med inspeksjonskamera, men den kommer jeg ikke til, med mindre jeg får 60cm lange fingrer. Kan prøve å dra i slangene og håpe de ikke er festet. Jeg gleder meg ikke til dagen disse må skiftes helt ut. :worry:

Høres noe utfordrende ut ja, Garmin har god support så jeg ville nok ringt dem og hørt om du f.eks kan ha den i motorrom og bare ha en f.eks 1 meter slange fra autopilotpumpa mot styresylinderne og koble den der?

Morten_L skrev 1 time siden:

Høres noe utfordrende ut ja, Garmin har god support så jeg ville nok ringt dem og hørt om du f.eks kan ha den i motorrom og bare ha en f.eks 1 meter slange fra autopilotpumpa mot styresylinderne og koble den der?

God ide med tanke på koble til hoved strømbryter på motor. Jeg har en til hver motor, og en egen til huset. Litt mer trekking, men det er fort gjort. 

Videre på Shadow Drive, så var det du sa det jeg tenkte, men den må så vidt jeg skjønner stå fremfor pumpe og etter begge ratt. Ellers vil den deaktivere når den føler flow fra pumpe mot sylinder. Tenker å legge inn en meter fra T-kobling til Shadow drive. Hvis dette blir trøblete, må jeg få fisket frem den T'en som gjemmer seg lengre fremme. Stikker bort på Tess i lunsjen og bestiller slanger. 

Tegnet opp i 1982 programmet "paint": 

image.png.ec16f4c2b4dfb9ea6aafae571548c689.png 

@Thomas_h da ville jeg gjort som du skriver og ta den fra en av hovedbryterene. 

Paint er jo Pc'verdens svar på duck tape. Kan brukes til alt :giggle: Microsoft forsøkte å fjerne det for noen år siden, men måtte gi opp etter heftige protester og legge det tilbake i Windows.

Ja, slik du har tegnet opp. Der ene slangen fra styresylinderne går til der du har tegnet shadow driven, andre samt overløp ti de to andre. Men konfronter gjerne Garmin support så det ikke er noe viktig vi har oversett.

Jeg var å målte opp den 40A løypen for å komme til hovedbryteren i kabinen. Det ville blitt 5 meter, og da hadde det blitt litt tjukk kabel så gikk for en bryter lokalt. Får heller trekke den opp senere. ?

Fikk alle slangene også, men uheldigvis tok vi (jeg ?) feil på JIC størrelsen på de orginale koblingene. Så må få noen overganger i morgen. 

Nytt (relatert) spørsmål. Nå ble dette en god blanding av NPT, JIC og div gjenger, hvor de fleste gjengene IKKE skal ha noen form for locktight eller teflontape etc. Men det står at "der det trengs, skal du bruke locktight 567". 

Eneste stedet som det kan være tilfelle må være på Shadow Drive, som har NPT gjenger. Tetter gjengene her selv? Eller skal man bruke noe på gjengene?

Videre, jeg må trekke inn de orginale slangene fra sylindere. Der er det brukt gjennomføringer som ikke det er mulig å trekke gjennom slangekoblingen. Er disse satt på FØR de er presset?20220615_184436.jpg.8f346b2334f8c9e5c0f802140a468f79.jpg

Thomas_h skrev for 1 time siden:

Eneste stedet som det kan være tilfelle må være på Shadow Drive, som har NPT gjenger. Tetter gjengene her selv? Eller skal man bruke noe på gjengene?

Her må du bruke riktig gjengelås, husker ikke hvilken, men mener det var rød loctite. Veldig viktig at du ikke skrur innsatsen for langt inn på shadow drive, da blir flow så mye redusert at styringen låser seg. Jeg brente meg på dette, selv om jeg hadde lest dette på forhånd og ikke tightet til så mye.

Landcrab skrev 1 time siden:

Her må du bruke riktig gjengelås, husker ikke hvilken, men mener det var rød loctite. Veldig viktig at du ikke skrur innsatsen for langt inn på shadow drive, da blir flow så mye redusert at styringen låser seg. Jeg brente meg på dette, selv om jeg hadde lest dette på forhånd og ikke tightet til så mye.

Ok, takker.. det står loctite 567 kan brukes i systemet i manualen, så kjøre på med den. Men jeg merker gjengene går veldig lite inn i denne, ca 3 rotasjoner, men hadde den med på tess så det er nok rett. 

Ellers fikk jeg tak i 2 stk billige gjennomføringe, og klippet bort de orginale.. de må ha vært satt på før de ble presset. 

20220615_203718.jpg.9d359617321eca1c97be91859a39af0f.jpg

En ny og en "gammel"

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...