TheodorKK Startet 13.Juni.2022 Del på Facebook Startet 13.Juni.2022 Hei! Driver å skifter impeller og etter flere timer med slit så bestemte jeg meg for å ta av hele vannpuma. Enda mere slit ble det for å få løsnet dette. Nå sliter jeg derimot med det jeg trodde skulle bli den letteste biten. Nemlig å få løsnet vannslangen som går videre fra vannpumpa og inn til motor. Denne sitter som støpt... er det noen som har noen tips? Har prøvd å løsne den i begge ender, men slangen er steinhard og relativt kort 🙃 så det er ikke mye fleksing. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 13.Juni.2022 Del på Facebook Svart 13.Juni.2022 (redigert) Hvis det er snakk om hvordan få en gummislange av en stuss… Jeg forsøker først å vri slangen, så den roterer rundt slangestussen. Spray litt silikonspray mellom slange og metall. Varm opp slangen med å holde hånda på slangen. Legg fille rundt slangen, og bruk en tang til å vri. Dersom slangen har fått «spor» etter «mothakene» enkelte slangestusser har, så må du også bruke en del kraft for å trekke slangen av stussen. Det kan hjelpe å bruke en litt tynn (ikke skarp) metallplate mellom slange og stuss for å «dytte» slangen av, samtidig som du drar. Bruk noen tynne monteringshansker, så slipper du å få så mange kutt og sår på henda… Lykke til; det går til slutt Redigert 13.Juni.2022 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TheodorKK Svart 13.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2022 Takk! Ja, det er å få slangen av stussen. Det er en nokså tykk og kort slange som sikkert er fra 1986. Så den sitter godt fast. Den går også 90 grader fra vannpumpe og inn til motor, så det er ikke veldig lett å vri heller, men jeg får dra ut igjen senere i dag med flere tenger og silikonspray og prøve som du sa. Takk igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 13.Juni.2022 Del på Facebook Svart 13.Juni.2022 TheodorKK skrev for 3 timer siden: kort slange som sikkert er fra 1986 Om slangen er så gammel, så ville jeg vurdert å bytte den. Den du har er kanskje litt sprø/morken(/mange små sprekker)? Se om du får tak i ny slange fra Yanmar. Hvis du får tak i ny slange først, så kan du bare lage et snitt med en skarp kniv i lengderetning over slangestussen, så blir det lettere å få slangen av, men da er slangen blitt søppel. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Juni.2022 Del på Facebook Svart 13.Juni.2022 Jeg byttet den slangen (og flere av de andre krokete slangene) på min Yanmar 4JHE da jeg hadde ute pumpen for et par år siden. https://yanmardeler.no har originalslanger som garantert passer. Men de er ikke billige. Når de originale slangene hadde holdt i 34 år var det grei investering. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Familiesnekke Svart 13.Juni.2022 Del på Facebook Svart 13.Juni.2022 (redigert) Lars H. skrev for 3 timer siden: siden. https://yanmardeler.no Godt tips! Jeg ble nysgjerrig og klikket litt rundt der inne og fant denne veldig simple impeller-avdrageren: https://yanmardeler.no/produkt/yanmar-marine-deler/sok-via-motortype/4-sylindret-motor/4jh-etehtedte/avdrager-verktoy-for-impeller-129673 Det er også knotete å komme til impelleren på min motor. Er det noen som vet om dette er et «standard verktøy» fra Jabsco (eller Johnson)? Finnes det noe slikt for alle impellere? Jeg får ikke plass til denne typen: https://www.marineonline.no/jabsco-vaerktoj-til-impeller-max-til-2-1265mm-impeller.html?gclid=EAIaIQobChMIvby638yq-AIVFW8YCh2GpQ_2EAQYASABEgKYN_D_BwE Redigert 13.Juni.2022 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Juni.2022 Del på Facebook Svart 13.Juni.2022 Denne, Mac Peller er billig og grei. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TheodorKK Svart 13.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2022 Takk igjen for svar. Ja jeg har ringt og snakka med yanmardeler. Må bestille slangen fra nederland, koster rundt 400 pluss frakt. Vurderer det for å kunne skjære av den gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 13.Juni.2022 Del på Facebook Svart 13.Juni.2022 (redigert) TheodorKK skrev for 4 timer siden: Vurderer Hadde jeg vært deg… Regner med du har slik slange både inn og ut av pumpa; jeg ville bytta begge! Husk også nye pakninger på alle tetteflater; du har ikke lyst på sjøvannslekkasjer… Redigert 13.Juni.2022 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 14.Juni.2022 Del på Facebook Svart 14.Juni.2022 Har selv en Yanmar 4lh dte fra 1993 og har bytta nesten alle slangene over tid. Også slanger til kjølesystemet. Jeg snittet opp slangene og etter mange år fester det seg mye dritt og slagg på innsiden. Dette er dritt som systemrens ikke fjerner og som som selvsagt blir med rundt i kjølesystemet. Et ordtak sier at man kan "spare seg til fant"..... Disse fantastiske yanmar motorene er bunnsolide men også de trenger kjærlighet og omsorg. Og selvsagt:Skift også ut de gamle slangeklemmene...... Sitér dette innlegget Link to post
TheodorKK Svart 15.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2022 Takk igjen for svar! Fikk endelig ut pumpa, men det endte med at jeg måtte ødelegge slangen, så ny er bestilt. Bestilte også rep kit til vannpumpa så da får jeg byttet div. Lager og pakninger i samme slengen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.