Jump to content

Reparasjon skade i gelcoat

Skibsplast 15ts

Recommended Posts

Guest Thostr

Ser vel enten ut som en tidligere reparasjon eller porøs/luftig gelcoat bortover der. Med mindre båten er under garanti så er det bare å slipe i vei og se hva du finner, og så sparkle med gelcoatsparkel gitt at du ikke finner delaminering.

Jeg vet ikke hva boblene er, i verste fall er det plastpest. Det ser ut som om de som har støpt skroget har slurvet. Glassfiberen man ser i skaden ser ikke ut til å være skikkelig mettet med polyester. Det er ikke mye annet å gjøre enn å slipe vekk krakilert gelcoat og sparkle opp. Du bør knakke litt på de andre boblene slik at du hører om det er luft bak. I så tilfelle må antagelig hele det arealet slipes ned for å få en fullgod reparasjon. Spørsmålet er hvor mye glassfiber som må slipes bort samtidig... Men dette er jo en gammel båt, og skaden ligger helt oppunder fenderlista, så det er neppe nødvendig i forhold til skrogets styrke. 

Komodo skrev 48 minutter siden:

Jeg vet ikke hva boblene er, i verste fall er det plastpest. 

Plastpest oppunder fenderlista? Er det vanlig? Jeg trodde dette var noe som kun forekom under vannlinja...

Jeg ville ha sparklet opp med gelcoatsparkel og ikke tenkt stort mer over saken. Dette er ikke farlig på noe vis. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 10 minutter siden:

Dette er ikke farlig på noe vis.

Ja, jeg antydet jo det samme i mitt svar. 

Men hvis du ser på skaden, så ser du at fiberen ikke er mettet med resin, og man ser et stykke inn blant trådene. Jeg ser for meg at det har gått litt fort i svingene når dette skroget har blitt støpt. Gelcoaten males i forma, så den har nok garantert vært glatt og slett etter produksjonen. Boblene må ha oppstått i ettertid.

Dersom du har et helt felt hvor glassfibermattene er dårlig mettet med polyester, vil fuktighet kunne trekke seg inn i hele dette området dersom det går et lite hull på gelcoaten. Dersom de har forsøkt å rulle ut mattene med polyester som har vært i ferd med å gelle kan akkurat dette skje. Du klarer ikke å mette fiberen, og du kan få et stort område hvor fibrene trekke vann som veker. 

index skrev 20 minutter siden:

Plastpest oppunder fenderlista? Er det vanlig? Jeg trodde dette var noe som kun forekom under vannlinja...

Jeg ville ha sparklet opp med gelcoatsparkel og ikke tenkt stort mer over saken. Dette er ikke farlig på noe vis. 

Plastpest skjer kun under vannlinja, det har du helt rett i. Det ser ut som de her har brukt for lite polyester i første laget slik at det har blitt luft mellom gelcoat og laminat. Bare å slipe vekk til man ikke lenger har løse fibre og påføre ny gelcoat. Masker gjerne rundt og pensle på tilstrekkelig mange strøk og avslutt siste strøk med tilsatt voks og slip ned. Behold gjerne maskeringstape helt til siste fase av sliping, så sliper du kun på nytt og slipper å risikere å få gjennomslag i eksisterende.

Komodo skrev 1 time siden:

i verste fall er det plastpest.

Jeg har aldri hørt om plastpest over vann, bare under og det skyldes vanninntrengning.

Personlig hadde jeg nok slipt opp såret og sparklet først med glassfibersparket, deretter gelcoatsparkel, så pusset, primet og lakkert med 2k lakk. Vedr. "boblene" bortover hadde jeg fulgt Komodo's råd. Lykke til :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Fortego skrev 10 minutter siden:

Plastpest skjer kun under vannlinja,

Det kan godt hende. Jeg har ingen erfaring med plastpest i det hele tatt, verken over eller under vannlinja. 

Men hva tenker dere at boblene bortover i gelcoaten skyldes? Jeg føler meg heller ikke trygg på at det kun er det ytterste laget med fiber som er dårlig mettet. Det må man slipe opp for å finne ut av.

Redigert av Komodo (see edit history)

Om det er en skipsplast 15, er det jo en godt aldrende båt, så noe garanti er det neppe her!  ser ut som den samme dårlige støpen fortsetter lans fenderlista og i noen partier lengre ned!  Gelcoaten ligger bare som et lag utenpå, så om det får påkjenning blir det bare som flatbrød

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg tipper boblene skylds det samme som skaden, det er dårlig metting av glassfiberen og luftlommer mellom gelcoat og polyesteren. Med tid og stunder trekker det litt vann inn og den sprenger om vinteren. Det er vel neppe "plastpest" som skyldes hydrolyse av polyester. Dette er vel som andre har sagt først og fremst kosmetisk, men det er enkelt å rette på bare sparkle med en gelcoatsparkel. Så får du bestemme om det er viktig med 100% samme farge eller ikke..

Tusen takk for svar alle sammen! Utrolig bra forum det her! Jeg tenker jeg sparkler skaden nå i førsteomgang, så får jeg heller se om jeg gjør en grundigere jobb til vinteren. 

Står at fargen er Musling, med fargekode 8012. Får man gelcosparkel etter fargekode, eller er det noe man har på som et sluttprodukt?

fargen er tilgjengelig som sparkel. Grunnen til at det bobler er rett å slett at lufta inni fiberen utvider seg i sola. Siden det normalt legges et første lag med fiber 450gr. eller 300 gr. ved formstøpt , vil det normalt ikke være noen grunn til å anta at det er feil videre inn i laminatet. Som nevnt av andre så må det slipes ut der det er bobler først for å kartlegge omfanget . Ingen stor jobb dette.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...