Jump to content

Restaurere en volvo penta AQ231A


Devlin

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Håpet kanskje noen kunne komme noen råd i henhold til om det lønner seg å restaurere en eldre volvo penta v8 AQ231A. Jeg har en som han stått druknet i regnvann men som også er ferskvannskjørt på Mjøsa i all sin tid. Den sviver ikke rundt den dag i dag, så om det viser seg at den er totalt ødelagt av tidens tann, vil det lønne seg å gjøre den i orden for å selge den eller er det er tapsprosjekt?

Har sett noen til salgs på finn hvor de blir annonsert til relativt høy pris om de er i mint condition.

 

Har forøvrig volvo penta 280 drev også.

 

Lurte på å selge dette som en pakke eller hver for seg. 

 

Hva kan man eventuelt ta for det i god stand

 

Takker på forhånd for gode tilbakemeldinger  

 

 

Link to post

Total overhale en gammel bensin motor, for å selge, har jeg lite tro på er lønnsomt.

Koster mye i deler, å du må ha god peiling på overhaling av motor.

Du kan å fort trenge en del verksteds utstyr, som du kanskje ikke har sjøl, når denne har stått druknet i vann i lengre tid.

Å skal du selge den som total overhalt til høy pris, så må jobben være utført proft, ellers får du fort kjøper på nakken, om ting ikke er 100%

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Ja jeg forstår poenget, men nå var vel ikke spørsmålet mitt om jeg er kompetent eller ikke til utføre en total renovering av en slik motor ettersom jeg har en del motorer bak meg fra både  bil og tungsykkel så en motor er en motor, samme om den brukes på vann eller land. Men båtverden har jeg ikke så mye erfaring med! 
 

takker for svar

Link to post
Devlin skrev for 8 timer siden:

men nå var vel ikke spørsmålet mitt om jeg er kompetent eller ikke til utføre en total renovering av en slik motor ettersom jeg har en del motorer bak meg fra både  bil og tungsykkel

 

Men nå var det ikke det du fikk svar på heller. Bare om det var lønnsomt eller nei. Noe det neppe er, siden ny longblock er såpass rimelig. Men for all del, deler til overhaling er også rimelig. Så du går neppe i minus, men jeg kan heller ikke se den helt store fortjenesten i et slikt prosjekt. Drev og mariniseringsdeler er derimot alltid salgbare, så her kan det være noen kroner å hente. 

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Devlin skrev for 10 timer siden:

Ja jeg forstår poenget, men nå var vel ikke spørsmålet mitt om jeg er kompetent eller ikke til utføre en total renovering av en slik motor ettersom jeg har en del motorer bak meg fra både  bil og tungsykkel så en motor er en motor, samme om den brukes på vann eller land.

 

Jeg mener at du bommer her... Det er i høyeste grad relevant for spørsmålet ditt og det er naturlig at det vil ha innvirkning på hva du kan ta for motoren. Dessuten nevner du både "få den i orden" og "total renovering" 

 

Devlin skrev for 13 timer siden:

Den sviver ikke rundt den dag i dag, så om det viser seg at den er totalt ødelagt av tidens tann, vil det lønne seg å gjøre den i orden for å selge den eller er det er tapsprosjekt?

 

Hva legger du i å gjøre den i orden?  Få den til å svive og starte og bytte olje ?

 

Hva legger du i en total renovering ? Bytte alle tetninger/simringer osv ? Sjekke at alle lager, aksler, ventiler, topp, sylindere, stempel... osv er innenfor slitetermer og toleranser angitt i manual osv. osv. osv ? 

 

Mange selger motorer som "overhalt" eller "total renovert". Men i mange tilfeller er bare deler av det som jeg nevnte over gjort og da er den i mitt hodet verken overhalt eller total renovert, i beste fall utbedret/reparert.

 

 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...