Devlin Startet 14.Juni.2022 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2022 Hei alle sammen. Håpet kanskje noen kunne komme noen råd i henhold til om det lønner seg å restaurere en eldre volvo penta v8 AQ231A. Jeg har en som han stått druknet i regnvann men som også er ferskvannskjørt på Mjøsa i all sin tid. Den sviver ikke rundt den dag i dag, så om det viser seg at den er totalt ødelagt av tidens tann, vil det lønne seg å gjøre den i orden for å selge den eller er det er tapsprosjekt? Har sett noen til salgs på finn hvor de blir annonsert til relativt høy pris om de er i mint condition. Har forøvrig volvo penta 280 drev også. Lurte på å selge dette som en pakke eller hver for seg. Hva kan man eventuelt ta for det i god stand Takker på forhånd for gode tilbakemeldinger Link to post
Okkaby Svart 14.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2022 Total overhale en gammel bensin motor, for å selge, har jeg lite tro på er lønnsomt. Koster mye i deler, å du må ha god peiling på overhaling av motor. Du kan å fort trenge en del verksteds utstyr, som du kanskje ikke har sjøl, når denne har stått druknet i vann i lengre tid. Å skal du selge den som total overhalt til høy pris, så må jobben være utført proft, ellers får du fort kjøper på nakken, om ting ikke er 100% http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Cerberus Svart 14.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2022 Det er sjølvsagt totalt bortkastet med tvilsomt resultat. Du får en spill ny longblock til rundt 30" Link to post
Okkaby Svart 14.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2022 Å det er vel omtrent hele tiden tilbud på spritt nye bensin motorer fra Mercruiser/Mercury. Så kan ikke se hvordan dette skal bli lønnsomt nei. Å med en bensin pris på 27-28kr, så blir det nok mindre å mindre kunder til disse motorer http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Devlin Svart 14.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2022 Ja jeg forstår poenget, men nå var vel ikke spørsmålet mitt om jeg er kompetent eller ikke til utføre en total renovering av en slik motor ettersom jeg har en del motorer bak meg fra både bil og tungsykkel så en motor er en motor, samme om den brukes på vann eller land. Men båtverden har jeg ikke så mye erfaring med! takker for svar Link to post
index Svart 15.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2022 (redigert) Devlin skrev for 8 timer siden: men nå var vel ikke spørsmålet mitt om jeg er kompetent eller ikke til utføre en total renovering av en slik motor ettersom jeg har en del motorer bak meg fra både bil og tungsykkel Men nå var det ikke det du fikk svar på heller. Bare om det var lønnsomt eller nei. Noe det neppe er, siden ny longblock er såpass rimelig. Men for all del, deler til overhaling er også rimelig. Så du går neppe i minus, men jeg kan heller ikke se den helt store fortjenesten i et slikt prosjekt. Drev og mariniseringsdeler er derimot alltid salgbare, så her kan det være noen kroner å hente. Redigert 15.Juni.2022 av index (see edit history) "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
VegJoh Svart 15.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2022 Devlin skrev for 10 timer siden: Ja jeg forstår poenget, men nå var vel ikke spørsmålet mitt om jeg er kompetent eller ikke til utføre en total renovering av en slik motor ettersom jeg har en del motorer bak meg fra både bil og tungsykkel så en motor er en motor, samme om den brukes på vann eller land. Jeg mener at du bommer her... Det er i høyeste grad relevant for spørsmålet ditt og det er naturlig at det vil ha innvirkning på hva du kan ta for motoren. Dessuten nevner du både "få den i orden" og "total renovering" Devlin skrev for 13 timer siden: Den sviver ikke rundt den dag i dag, så om det viser seg at den er totalt ødelagt av tidens tann, vil det lønne seg å gjøre den i orden for å selge den eller er det er tapsprosjekt? Hva legger du i å gjøre den i orden? Få den til å svive og starte og bytte olje ? Hva legger du i en total renovering ? Bytte alle tetninger/simringer osv ? Sjekke at alle lager, aksler, ventiler, topp, sylindere, stempel... osv er innenfor slitetermer og toleranser angitt i manual osv. osv. osv ? Mange selger motorer som "overhalt" eller "total renovert". Men i mange tilfeller er bare deler av det som jeg nevnte over gjort og da er den i mitt hodet verken overhalt eller total renovert, i beste fall utbedret/reparert. D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn