Jump to content

Har fettsmurt. Skal skifte til oljesmurt! vannsmurt?


At-le

Recommended Posts

Vannsmurt .... Tenker du på VP kondomen?

 

Den er bra, men man må vistnok være veldig nøye med opretting/montering av den.

VP kondomen er bra. Lekker ikke en dråpe og er vedlikeholdsfri. Passer imidlertid kun på aksler med mm-mål, ikke tommer. Eks diametermål 30-35-40 45mm osv. 1,5" aksler som det er mye av i gamle båter passer ikke

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det der er en mekanisk tetning der trykkfallet skjer mellom to flater der den ene er stasjonær og den andre roterer. Det må slippes på vann før den begynner å rotere, ellers så brenner den (samme som VP-kondomen). Det er mulig at utløpene på toppen er for dette. Sette på en slange og la den gå til over vannlinjen. Den sliter ikke på akslingen, korrekt. Den er vedlikeholdsfri, korrekt. Jeg vil tro at den har vesentlig lavere levetid enn VP-kondomen i og med at det vil ruste mellom flatene. Det kan være at man har unngått dette problemet ved at den ene flaten er i alu. ceramic. Hvis den kjeramikken sprekker og flyr i biter, så har man en gedigen lekkasje. Mekaniske tetninger kan lages i alle mulige andre materialer. Jeg har kun sett denne typen der det ene setet er kjeramikk (hvitt). Lurt å sjekke materialkombinasjonen.

 

Jeg hadde valgt VP-kondomen, selv om denne teoretisk sliter på akslingen.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det så mange som skifter fra fettsmurt til oljesmurt/vannsmurt? Har fettsmurt i båten nå og hadde det også i den forrige og synes det fungerer meget bra. En liten tørn på greasekoppen en skjelden gang i blandt er alt som er å tenke på. Men kanskje andre har større problemer enn meg da... Hva består i så fall disse av?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det så mange som skifter fra fettsmurt til oljesmurt/vannsmurt? Har fettsmurt i båten nå og hadde det også i den forrige og synes det fungerer meget bra. En liten tørn på greasekoppen en skjelden gang i blandt er alt som er å tenke på. Men kanskje andre har større problemer enn meg da... Hva består i så fall disse av?

Ja har litt problem ca 3-4 timer kjørte og fikk inn sjøvann ca 1 - 2 liter.

Derfor jeg skal ut fettsmurt av båt og kommer ny oljesmurt inn. Men lurer om det er bra nok vannsmurt.??

Tror ikke velg den vannsmurt. Tør ikke. Det blir oljesmurt.

At-le

Link to post
Share on other sites

Men kanskje andre har større problemer enn meg da... Hva består i så fall disse av?

Det er så langt ned til kjeller'n der dingsen ligger.

 

VP-kondomen: Ikke fett, ikke fettsøl, null lekkasje. Hulda er en 100% tørr båt. Ingen saltvannslekkasjer, ingen ferskvannslekkasjer. Det er dønn tørt.

 

Jeg hadde talgreim med fett på et par tidligere båter. Jeg er mer fornøyd nå. Dessuten så skal en talgpakning dryppe litt. Hvis den ikke gjør det, er glanden for stram.

Link to post
Share on other sites

Det er så langt ned til kjeller'n der dingsen ligger.

Jo takk ,det er det hos meg også. Men greasekoppen er plassert oppe i cocpitbenken, så den er grei å komme til. Mulig det lekker inn et par dråper nå og da, men det er neimen ikke mye. ikke mer enn det må være for å få lensa ut litt svette fra en gammal Ford Sabb :wink: . Men et rent og tørt motorrom høres jo greit nok ut det da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sleipner definer oljesmurt for fritidsbåt.

Fettsmurt for kontinuerlig drift.

Vannsmurt for kontinuerlig drift.

Har selv den siste typen , vannsmurt med cutlass lager.

Sjå Her

Tror ikke jeg ville byttet til oljesmurt Atle.

Skift heller talgpakning i den gamle. Fettsmurt pakkboks er faktisk også en dyrere

type pakkboks enn den oljesmurte.

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har vannsmurt på Stauden, to stykker siden jeg har to asklinger. Skiftet pakkingen i sommer og siden har det vært tett. Potte tett, ikke noe gris og smørekopp. Gjør egentlig ingenting, bare kjører. Når det omsider begynner å lekke litt så tar jeg en liten turn på stramme skruen og kjører videre...

 

Dette har fungert greit siden 1978 og jeg forventer at det gjør det en stund til.... 3 ringer med 1/4" grafitt pakking skiften i ny og ne

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En håpløs ting på denne modellen av skilsø er at en ikke får lenset siste dråpen ut. Derfor har Pela pumpe sin faste plass i båten vår. Stevnbeslaget kan du jo ta av og gi en omgang med stålbørste,mønje og maling.

Trivelig å ha noe å pusle med i romjula.

Hei Thor.

Skal gjøre det. Takk for tips. :yesnod::smash:

Atle :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det ser ut sliten og skal ut av aksel løpet noen dager.

Jeg syntes dette er dårlig gjort av deg at-le. :lol:

Sette en stakkar på slike idêer å bytte denne dingsen.

 

Jeg er også lett plaget med vann nederst i kjølen, og etter at denne tråden har kommet opp har jeg vurdert å gjøre som du. Er også lei griseriet med smørekopp.

 

Må propell av, og aksling ut for å gjøre denne jobben?

Hvordan er evt. dette festet?

Er det "bare" å løsne på girkassen og trekke det hele bakover?

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Hei Geir.

Jeg kan ikke gjøre det selv. Min kameraten hjelper meg og han har erfaring den, byttet den før. :yesnod:

Hvordan går det aksel ut lett eller hard? vet ikke!! :confused: Når aksel ut av båt og ta foto bilde til her :wink:

Thor hadde bytter fettsmurt til oljesmurt 1-2 år siden. Jeg vil thor skrive forklar hvordan man jobbe ut av aksel osv. :smash:

At-le :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...