Dreamer Startet 16.Juni.2022 Del på Facebook Startet 16.Juni.2022 For en del år siden skiftet jeg fra 4- til 5-bladete propellere. Den gang visste jeg ikke at dette senere skulle by på utfordringer. Den største utfordringen er at man trenger en spesiell ters for å demontere en 5-bladet propell, og en slik ters er - etter det vi har funnet ut - ikke å oppdrive i Bergens-distriktet. I stedet bruker man "slegge-metoden", det vil si slår propellen løs, med den påkjenning det medfører, blant annet på gearet. Hvis noen kjenner til en slik ters i Bergens-området, vil jeg sette stor pris på et tips om dette. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.Juni.2022 Del på Facebook Svart 17.Juni.2022 (redigert) @Dreamer Ser du ikke har fått så mange svar. Ønsker du hjelp til å finne verktøy som kan gjøre jobben og vil koste deg ca 700 kr i deler derom du kan bruke en vinkelsliper? Redigert 17.Juni.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 19.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2022 Vinkelsliper? Hadde tenkt å få dette til uten å ødelegge noe. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Juni.2022 Del på Facebook Svart 19.Juni.2022 dieselfan skrev On 17.6.2022 at 21.20: @Dreamer Ser du ikke har fått så mange svar. Ønsker du hjelp til å finne verktøy som kan gjøre jobben og vil koste deg ca 700 kr i deler derom du kan bruke en vinkelsliper? Hvordan ser det verktøyet ut da? Går vel an å mekke en avtrekker av to store plater og fem gjengestenger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 19.Juni.2022 Del på Facebook Svart 19.Juni.2022 (redigert) Komodo skrev for 2 timer siden: Hvordan ser det verktøyet ut da? Verktøyet ser slik ut, men virker ikke som TS ønsker å få noen tips i den retningen, om han tror jeg ønsker at han skal gå løs på båten med vinkelsliper... Denne koster 400 på Biltema, har brukt den på flere, men metoden kan ikke brukes på alle propeller. Alternativt -et slikt sett har mange som driver med bil Foran propellen trenger en plass til en skive. Jeg har brukt senteret fra en stålfelg og fra en alufelg med boltsirkel 5x112 eller 5x140, avhengig av design på propellen. Ikke alle propeller egner seg for denne metoden. Når en har skjært ut en ca 140-170mm sirkel av senteret på felgen må en kutte en 41mm åpning vinkelrett på senteret, slik at en kan tre skiven inn til senter av akslingen, (dersom en har 50mm aksling bør åpningen være 51mm) På en båt måtte jeg lage en ekstra skive slik at kontaktflaten ble riktig i forhold til propellen. Så må en beregne riktig lengde på bitene av gjengestenger, anbefaler 8.8 kvalitet eller bedre. Hold verktøyet på plass med en hånd, med den andre hånden holder en felgsenteret. Med den tredje hånden måler en avstanden og legger til 2 eller 4 muttertykkelser, alt etter hva man ønsker. Redigert 19.Juni.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 19.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2022 (redigert) dieselfan skrev 32 minutter siden: Denne koster 400 på Biltema, har brukt den på flere, men metoden kan ikke brukes på alle propeller. Alternativt -et slikt sett har mange som driver med bil Kan du tegne en skisse på hvordan dette monteres? Har inntrykk av at man er avhengig av å ha festehull i akterkant av propellen. Det har i så fall ikke jeg. Hva heter verktøyet hos Biltema? Redigert 19.Juni.2022 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.Juni.2022 Del på Facebook Svart 19.Juni.2022 Kan du dele bilde av din propell bakfra? Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 19.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2022 Skal ta bilder i morgen. Det er ikke plass for skruer mellom vingene. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.Juni.2022 Del på Facebook Svart 19.Juni.2022 Dreamer skrev 56 minutter siden: Det er ikke plass for skruer mellom vingene. Da er metoden jeg foreslo ubrukelig for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Juni.2022 Del på Facebook Svart 20.Juni.2022 Dreamer skrev for 5 timer siden: Har inntrykk av at man er avhengig av å ha festehull i akterkant av propellen. Det har i så fall ikke jeg. Du kan jo bore og gjenge opp to eller flere hull i f.eks. M12 i bosset på propellen. Så noen her nede hadde gjort det på to fembladers. Da kan du montere en skiveavtrekker ala den i den røde kofferten over, eller aller helst en Enerpac jekk. Hvis du varmer opp bosset med en skjærebrenner, er det ikke sikkert du trenger så voldsom kraft. Nådestøtet kan komme fra en feisel og en grov messingdor i framkant av bosset. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dreamer Svart 20.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2022 Komodo skrev for 16 timer siden: Du kan jo bore og gjenge opp to eller flere hull i f.eks. M12 i bosset på propellen. Så noen her nede hadde gjort det på to fembladers. Da kan du montere en skiveavtrekker ala den i den røde kofferten over, eller aller helst en Enerpac jekk. Hvis du varmer opp bosset med en skjærebrenner, er det ikke sikkert du trenger så voldsom kraft. Nådestøtet kan komme fra en feisel og en grov messingdor i framkant av bosset. Akkurat det du beskriver, skal verkstedet - hvor båten står på land - starte på i morgen. Som man kan se av foto, er det ikke plass til bolter mellom propellbladene. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.Juni.2022 Del på Facebook Svart 20.Juni.2022 Er det virkelig plass til M12 i det bosset der? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Juni.2022 Del på Facebook Svart 20.Juni.2022 Dreamer skrev for 4 timer siden: Akkurat det du beskriver, skal verkstedet - hvor båten står på land - starte på i morgen. Artig sammentreff 😀 Dreamer skrev for 4 timer siden: Som man kan se av foto, er det ikke plass til bolter mellom propellbladene. Nja. Det er jo plass mellom bladene, men ikke helt inn til bosset. Idéen min lenger opp med to store plater kan kanskje fungere. Du må da ha to plater som er så store i diameter at de kommer ut i åpningen mellom bladene, og så tykke at de ikke bøyer seg. Så må du bore fem hull og skru dem sammen med gjengestenger i f.eks M16. Jeg ville nok gjenget opp fem store hylser og sveiset dem fast i den innerste plata. Så er det bare å skru. Tror jeg skulle klart å trekke av den propellen der. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dreamer Svart 22.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 Dreamer skrev On 20.6.2022 at 20.07: Akkurat det du beskriver, skal verkstedet - hvor båten står på land - starte på i morgen. Som man kan se av foto, er det ikke plass til bolter mellom propellbladene. Metoden ble testet - og det fungerte! Propellen er av, og levert til balansering. Så vidt jeg kunne se, brukte de 8 mm. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 22.Juni.2022 Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 Hvilken båt sitter disse propellene på? Kan for øvrig bare si at @Komodo er en magiker innen denne problematikken!😁😁 Bare å se i tråden min om «Så ble det ny Solbris -Chilli Solbris». Helt på slutten av tråden😊😊. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
dieselfan Svart 22.Juni.2022 Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 Dreamer skrev for 2 timer siden: Metoden ble testet - og det fungerte! Propellen er av, og levert til balansering. Så vidt jeg kunne se, brukte de 8 mm. Ble det laget to gjengehull? Solbris II skrev 8 minutter siden: Kan for øvrig bare si at @Komodo er en magiker innen denne problematikken!😁😁 Han er vel generelt en magiker... sorte hull har han ikke vist meg iallefall Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 22.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 dieselfan skrev 30 minutter siden: Ble det laget to gjengehull? Ja, 3 stk. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Juni.2022 Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 Solbris II skrev for 2 timer siden: Kan for øvrig bare si at @Komodo er en magiker innen denne problematikken!😁😁 dieselfan skrev for 2 timer siden: Han er vel generelt en magiker... sorte hull har han ikke vist meg iallefall Ehh, det var vel kanskje å dra det litt langt Men jeg takker uansett for veldig hyggelige kompliment Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Juni.2022 Del på Facebook Svart 23.Juni.2022 Komodo skrev for 9 timer siden: Ehh, det var vel kanskje å dra det litt langt Men jeg takker uansett for veldig hyggelige kompliment 😁😁😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.