Jump to content

Kva spec. må nettbrett til navigasjon ha?

Ask

Recommended Posts

Hei

Eg skal ha eit nettbrett som skal koplast til kartplottaren (B&G) via wifi.

iPad er ikkje eit tema.

Nettbrettet skal òg kunne brukast til navigasjon på landjorda, men berre sporadisk.

Eg har freista å søka her på formumet, men ikkje funne noko som gjer meg klok. (Dette kan vera brukarfeil.)

Kva spesifikasjonar bør nettbrettet ha? Eg ønsker ein stor skjerm, men utover et har eg ikkje lyst til å bruka for mykje pengar på eit nettbrett.

Eg er takksam for svar.

Ask skrev for 2 timer siden:

Hei

Eg skal ha eit nettbrett som skal koplast til kartplottaren (B&G) via wifi.

iPad er ikkje eit tema.

Nettbrettet skal òg kunne brukast til navigasjon på landjorda, men berre sporadisk.

Eg har freista å søka her på formumet, men ikkje funne noko som gjer meg klok. (Dette kan vera brukarfeil.)

Kva spesifikasjonar bør nettbrettet ha? Eg ønsker ein stor skjerm, men utover et har eg ikkje lyst til å bruka for mykje pengar på eit nettbrett.

Eg er takksam for svar.

Kjenner lite til nettbrett som ikke er ipad. Men kjenner litt til B&G. Med oppkoblingen til B&G så blir nettbrettet en speilet versjon av B&G skjermen, dvs du trenger lite annet en wifi tilgang og B&G appen innstallert.

Skal du benytte nettbrettet til navigasjon helt separat, f.eks med Navionics så må du være sikker på at det har GPS. Kjenner ikke til androidverdenen, men på ipad betyr det at det må ham tlf/4g modullen inkludert. Åpner du Navionics sin app og kobler mot B&G så får min overført AIS, dybde og GPS data (er ikke helt sikker her, lenge siden jeg testet med ipaden).

Problemet med nettbrett er at det tar mye strøm å kjøre dette (nesten så det bruker mer enn det lader også), tåler ikke vann og at skjermen kan være litt vanskelig å se i solen. Litt skygge fikser ofte det siste og ett ladepunkt fikser nok det første.

håper dette hjalp litt.

Ask skrev for 2 timer siden:

De fleste android-nettbrett har innebygget GPS hvis du vil bruke Navionics eller tilsvarende apper. For speiling av en kartplotter så trenger du vel ikke stort, vil jeg tro, men jeg ville allikevel sjekket dette:

• Verifiser at nettbrettet har GPS. Det er alltid kjekt å ha tilgang til lokaliseringstjenester, ikke bare for navigasjon.
  • Skjerm og lysstyrke: Er den OK å se på i strålende sol?
  • Prosessor: For kun å speile en plotter tror(!) jeg kravet til prosessorkraft er lite, men hvis du ser litt fremover og vurderer eventuelle utvidede behov de neste 3-5 årene (nettbrettets levetid), så er det mulig du ikke bør satse på det slappeste nettbrettet på markedet.
  • Lagringsplass: Igjen, kun for speiling trenger du vel ikke mye lagringsplass. Det er først hvis du også skal bruke nettbrettet til å spille av filmer eller musikk lagret lokalt, eller lagring av nedlastede kart til Navionics og lignende at du trenger noe plass i det hele tatt.

Så jeg ville ikke sett på de aller billigste. Fokuser (sic) på skjermen og hva du får for pengene der.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

fins nettbrett med varierende grad av beskyttelse mot fukt , feks dette har IP68 sertifisering.  (Men billig var det ikke :giggle: )

https://www.elkjop.no/product/mobil-nettbrett-og-smartklokker/nettbrett/samsung-galaxy-tab-active-pro-enterprise-edition-10-nettbrett-64-gb/108345

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ask...

Hva som skal til for å koble et nettbrett til B&G vet jeg ikke......, men

Kjøpte tilbake i 2019 et Samsung nettbrett, Galaxy Tab A (2018, 10,5" ) modellnr SM-T590, som har 32GB lagring og 3GB RAM minne, og i tillegg plass til microsdkort!

Det var den gang meget prisgunstig på kampanje, og jeg visste at Samsung har brukbar lysstyrke på skjermen i f t mange andre merker av budsjettmodeller, som jeg den gang sammenlignet med ihvertfall!

Meget god GPS-modul innebygd, og på landjorda bruker jeg brettet til MapsMe eller Google Maps og på sjøen OpenCPN 5.6.2 build 96 (nettopp oppdatert/utgitt) med gode norske kart og alt fungerer helt fint etter mine behov!

Fungerer helt topp også når det gjelder navigasjonsdrift i timesvis, påkoblet 12 v uttak/lader med usb kabel så drives brettet samtidig som det blir ladet 100% under bruk!

Brettet kjører per dato Android 10 og jeg har aldri hatt noe tull med det!

Dermed er min konklusjon at du vil få noe som er enda bedre enn mitt gamle brett nå i dag av dagens modeller, - så se f.eks på en "budsjettmodell" av Samsung med en eller annen kampanjepris, som helt sikkert idag har brukbar prosessor og RAM størrelse til det behovet du beskriver!

Lykke til!

Seastar:thumbsup::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)

Jeg har en Samsung Tab S6 Lite som jeg bruker til Navionics i båten. Innebygd GPS, skarp og god skjerm og billig, 3500 kr. Bruker lite batteri.

Inntil jeg kjøpte denne vurderte jeg å oppgradere kartplottere men den planen er skrotet. Kost/nytte går ikke ihop. Nettbrett gjør jobben med den gamle kartplotteren som backup/oversiktsbilde.

Jeg sitter innendørs i motorbåt så slipper å tenke på fukt.

Redigert av nie (see edit history)

Sitter også å planlegger innkjøp av nettbrett som extra skjerm. Tenker å kunne kjøre ais, ip kamera, nettradio og navionics, victron app og Garmin. Jeg skal feste denne over styreposisjon med taket (se bilde.. en 4" skjerm for sammenlignig). Da blir det ikke noe problem med sol etc. Har strøm osv rett bak.

Noen ting jeg har på listen av kriterier er;

- skjerm som jeg kan se med solbriller. Noen skjermer blir nesten svarte med solbriller, mens andre er ok. (ja, jeg vet det er polariserende briller).

- Bra utvalg med festemuligheter. Jeg skal ikke ha "multifeste" med klør og horn som passer 150 forskjellige brett. Må se bra ut. 🤣 jeg har sett på noen som ser ut som de er innebygget. Fåes til samsung og ipad i hvertfall. 

- usb C eller mulighet for rask lading. Med mange apper som kjører på fult trekker de litt, så gårsdagen ladeteknikk. Hadde et brett og det gikk nedover på turen. (Kan også ha vært laderen i båten)

20220608_213504.jpg

Ask skrev 4 minutter siden:

Hei

Takk for alle svar.

Kva trur de om dette nettbrettet?

https://www.komplett.no/product/1183621/pc-nettbrett/nettbrett-ipad-lesebrett/nettbrett-ipad/samsung-galaxy-tab-s7-fe-wifi-64gb-black#

Korleis ser eg om skjermen er bra/ god i skarpt lys?

Det er nesten det samme brettet jeg bruker i dag på jobben. Jeg har S7+ 5G, så tror det bare er størrelsen som er ulik.

Jeg er superfornøyd med den. Veldig lysterk skjerm. Det er nesten som en pc med tanke på kapasitet. 

Eneste grunnen til at jeg ikke går for det fast i båten, er at den blir for god for "jobben" jeg trenger den for. men jeg har en ny garmin 12" som funker bra til navigering, så hvis ikke du har noen andre er den nok godt kjøp. 

Vanligvis skal det stå hvor lysterk skjermen er, men så ikke der på komplett. Muligens på noen andre sider?

Mitt tilårskomne 10 " Samsung nettbrett som jeg kjører SeaPilot på synger nokk på siste verset da batteriet kun holder en liten time nå. Så da blir det vel en skikkelig oppgradering om jeg kjøper en slik.

https://www.komplettbedrift.no/product/1183621/pc-nettbrett/nettbrett/nettbrett/samsung-galaxy-tab-s7-fe-wifi-64gb-black?channable=00f2fe696400313138333632310d&utm_source=prisjakt&utm_medium=dynamic_ad&utm_campaign=pc#

Jeg ville definitivt ha lagt til sim-kort på lista.

Når du har nettbrett for hånden vil fu sitte hvor som helst i båten og på land for å gjøre en masse båtrelaterte saker utover navigasjon og som krever internett, som feks sjekke havneguider, værmeldinger, booke bryggeplass, m.m.

Etter å ha installert boating navionics på nettbrett og telefon benyttes knapt ikke båtens kartplotter lenger - til annet enn til autopilot-funksjoner, og knapt nok det. Båtens kartplotter har mer eller mindre blitt en reserve løsning, eller noe som jeg noen ganger kjører i bakgrunnen for noen ekstra opplysninger ifht COG vs fart gjennom vannet, avdrift, etc. I ruskevær derimot er kartplotteren god å ha, dette da nettbrett med våt skjerm er vanskelig å bruke. Som ankervakt er kartplotteren også fin.

Redigert av zooper (see edit history)
abbor skrev for 7 timer siden:

Har aldri vært borti et Android nettbrett uten GPS, det finnes sikkert noen obskure produkter uten, men alle "normale" Android nettbrett jeg har sett siden de første fra Samsung kom på markedet har hatt GPS. 

Er nok først og fremst IPAD uten simkort som ikke har GPS, "alle" nyere Android nettbrett har GPS uavhengig av Simkort

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

17 hours ago, ivar said:

fins nettbrett med varierende grad av beskyttelse mot fukt , feks dette har IP68 sertifisering.  (Men billig var det ikke :giggle: )

https://www.elkjop.no/product/mobil-nettbrett-og-smartklokker/nettbrett/samsung-galaxy-tab-active-pro-enterprise-edition-10-nettbrett-64-gb/108345

Kjøpte vanntett deksel med brakettfeste da sønn em hadde jolle, er nok mye billigere. insterumentløs båt, så da fikk han jo opp kart og hastighet på skjermen

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Bårdp skrev for 5 timer siden:

Nettbrettet mitt kobler seg jo opp til internett via mobiltelefonen min. Fungerer utmerket til mitt bruk.

Du vil tappe to enheter for strøm mye raskere. Sim i nettbrettet er praktisk på flere plan, og gjør deg også mindre sårbar. Et slikt simkort koster lommerusk om nettbrettet ditt har støtte for det. Har nettbrettet støtte for det blir det nesten tullete å ikke spandere på seg de tierne det koster ekstra for å få et tvillingsim til enheten.

Mulligan skrev 42 minutter siden:

Min iPad har ikke SIM-kort. Men den navigerer etter alt som finnes av GNSS.

Kan nok være modellavhengig da, står litt om det her:
https://www.lifewire.com/ipad-gps-information-1683262

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...