Jump to content

Hva gjør jeg feil når jeg vokser båten?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Vær obs på at jeg nå snakker om å vokse båten, ikke å polere den.

 

Jeg maskinpolerer, og båten blir blank og når jeg ser langs med skroget er det uten "skygger". Den er helt blank, og uten noe særlig ujevnheter. 

 

Når jeg legger på på voks, enten med maskin eller for hånd, og jeg så etterpå fjerner det tynne hvite laget på toppen, så blir det "skygger". Altså slike områder som er mindre blanke. Jeg kan gni så mye jeg ønsker med mikrofiberkluter, men det hjelper ingenting. Tar jeg derimot neglen og "skraper" så blir det blankt akkurat der neglen har vært. Så jeg antar at det ligger litt voks på utsiden av topcoaten. 

 

Jeg har prøvd å legge på så tynt jeg får det til med slik svamp-applikator, og også med veldig myk polerpute på maskin. Samme resultat. 

 

Er det bare voksene jeg har prøvd som er dårlige, er det slik det skal være, eller har jeg helt feil teknikk?

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Hva slags voks er det du bruker, Selaclean tynntlytende eller Zimmonize har voks fra boks sli vi brukte på biler i gamle dager? Temperatur og fuktighet under arbeidet?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Temperatur i dag er 22C. Fuktighet er relativt lav til å være sommer. Står i skygge og på flate som er sånkald man får den nå.

 

Har prøvd slike kremaktige, men kunne tenke meg ekte hardvoks. 

 

I fjor gav jeg opp hele greiene og brukte våtvoks. Da ble resultatet fint i alle fall. 

 

Tenkte jeg kunne høre med folket her. Sikkert noen her som vet om noe som går kjapt og gir fint resultat når båten i utgangspunktet er blank etter maskinpolering. 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 58 minutter siden:

våtvoks

Hard voks kan også komme i våt form:wink: Selv bruker jeg Jotun sin Hard Wax, denne skal også være delvis nanobasert.

 

Mistenker at du ikke har fått bort alle restene etter polishen der du opplever skygger i overflaten. Kommer gjerne av at polishen har blitt for varm under polering og så har satt seg i overflaten. Overflaten blir likevel glatt som bare juling og det er knapt synlig at det er polishrester igjen (på lys gelcoat) før du ser skroget fra en viss vinkel og/eller får på voks som avslører underlaget. Skiftet til annen type polish selv da jeg slet med felt der det var vanskelig å få av polishen skikkelig. Dyrere og mer skikkelig polish var lettere å jobbe med. Bruker da også spruteflaske med vann for å smøre opp litt slik at ikke polishen blir for varm og tørrgnikket inn i gelcoaten.

Link to post

One step compound har slipemidler og voks i seg. Ikke noe særlig varighet på beskyttelse men andre ord.

 

Etter all poleringen vil du jo ha noe som beskytter alt arbeidet du har gjort.

Kjøp deg voksen Collinite #845 og smør veldig tynt med en liten svamp (ikke i sirkler, men frem og tilbake). 
Vent 15min og dra over med ett mikrofiberhåndkle, og jeg skal love deg at denne voksen IKKE legger igjen noe skygger eller rester.
Og den holder hele sesongen.

+ den har UV filter! Stor fordel på båt!

Ikke er den dyr heller. 
 

poerlgarn og hardvoks var vel det som ble brukt på 90tallet. 
 

 

Redigert av Dr Nelson (see edit history)
Link to post
Hakkannen skrev 1 time siden:

Hard voks kan også komme i våt form:wink: Selv bruker jeg Jotun sin Hard Wax, denne skal også være delvis nanobasert.

 

Mistenker at du ikke har fått bort alle restene etter polishen der du opplever skygger i overflaten. Kommer gjerne av at polishen har blitt for varm under polering og så har satt seg i overflaten. Overflaten blir likevel glatt som bare juling og det er knapt synlig at det er polishrester igjen (på lys gelcoat) før du ser skroget fra en viss vinkel og/eller får på voks som avslører underlaget. Skiftet til annen type polish selv da jeg slet med felt der det var vanskelig å få av polishen skikkelig. Dyrere og mer skikkelig polish var lettere å jobbe med. Bruker da også spruteflaske med vann for å smøre opp litt slik at ikke polishen blir for varm og tørrgnikket inn i gelcoaten.

Du bruker vel ikke maskin på denne? 
Er jo totalt bortkastet arbeid da det er en sealer voks og har null slipemidler i seg.

Polish har slipemidler og null beskyttelse

Link to post

Bare for å presisere: Jeg legger gjerne på for hånd, og tørker av for hånd. Er Jotun sin voks lett å legge på @Hakkannen?

Det kan være at det har blitt for varmt under poleringen. Har byttet puter relativt ofte for å holde temp nede, men det blir jo varmt.

Jeg har hittil brukt en polering fra Bilpleiekongen. Husker i farten ikke hva den heter. Er en Max Cut type, i svart flaske.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Dr Nelson skrev 12 minutter siden:

Kjøp deg voksen Collinite #845 og smør veldig tynt med svamp. 
Vent 15min og dra over med ett mikrofiberhåndkld, og jeg skal love deg at denne voksen IKKE legger igjen noe skygger eller rester.


Takk for godt tips :cheers:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Har brukt meguiars one step compound med både oscillerende og roterende maskin. Blir blankt, men lite beskyttelse.

 

så smører jeg på meguiars pure wax med sånn liten rund svamp. Tørker av med mikrofiberklut. Blir fint og blankt

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Grand Banks jr skrev 19 minutter siden:

Bare for å presisere: Jeg legger gjerne på for hånd, og tørker av for hånd. Er Jotun sin voks lett å legge på @Hakkannen?

Det kan være at det har blitt for varmt under poleringen. Har byttet puter relativt ofte for å holde temp nede, men det blir jo varmt.

Jeg har hittil brukt en polering fra Bilpleiekongen. Husker i farten ikke hva den heter. Er en Max Cut type, i svart flaske.

Du kan jo prøve Rupes sine mikrofiberputer. Blir mindre varme og raskere cut. Koster litt men varer jo lenge. 

Link to post
Grand Banks jr skrev 48 minutter siden:

Er Jotun sin voks lett å legge på @Hakkannen?

Ja, den jeg linket til der er som en mellomting mellom vann og melk i konsistensen, og når du stryker den ut fordamper væska raskt og det blir liggende voks igjen (der overskytende selvsagt må tørkes av). Selve voksingen og avtørkingen av skroget mitt (Oceanis 443) gjør jeg på en god time. Bruker da mikrofiber til å tørke av med.

 

Dr Nelson skrev 30 minutter siden:

Du kan jo prøve Rupes sine mikrofiberputer.

Godt tips. Har brukt Biltemas så langt😅

Link to post
Dr Nelson skrev 1 time siden:

Er jo totalt bortkastet arbeid da det er en sealer voks og har null slipemidler i seg.

Polish har slipemidler og null beskyttelse

Jeg brukte avsnitt mellom det jeg skrev om voksen og polishen, for å tydeliggjør at jeg ikke snakket om det samme. Gikk ut fra at trådstarter hadde brukt polish før voks, og mistenkte at varm-/tørrkjørt polish kunne være disse mørke skyggene, som kom bedre fram etter voksen ble påført. Polish og voks er to forskjellige produkter, og brukes selvsagt deretter😉

Link to post

Jupp, polerer med DA maskin. Har brukt harde pads før men prøvde Biltema sine nye mikrofiberpads nå da jeg ikke hadde tid til å vente på Posten.  Mulig jeg har kjørt de med for høyt turtall. Tørket av med mikrofiberkluter. Så i alle fall rent og fint ut, og veldig blankt. Ingen flekker bortetter.

 

La på voks med applikatorer (små runde svamper). Så tynt jeg klarte. Tørket av med mikrofiberkluter.

 

Da kom det frem stedvis flekker. Dvs litt mattere. Som nevnt tidligere.

 

Mulig jeg må prøve med polering igjen, men med mer bevegelse på maskinen. Altså ikke raskere turtall, men bevege maskinen mer så flaten blir mer kjølt ned? Evt sprute på litt vann?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
10 hours ago, glalaks said:

Har brukt meguiars one step compound med både oscillerende og roterende maskin. Blir blankt, men lite beskyttelse.

 

så smører jeg på meguiars pure wax med sånn liten rund svamp. Tørker av med mikrofiberklut. Blir fint og blankt

Dere må legge beskyttelse etter gelcoatrens, hvis ikke varer det ikke lenge. Har brukt Meg med bra resultat men da må det gjøres i tre steg. Rens, Polering og beskyttelse!  Men det aller viktigste er at det er rent og fettfritt/smussfritt før man starter!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Grand Banks jr skrev for 18 timer siden:

Vær obs på at jeg nå snakker om å vokse båten, ikke å polere den.

 

Jeg maskinpolerer, og båten blir blank og når jeg ser langs med skroget er det uten "skygger". Den er helt blank, og uten noe særlig ujevnheter. 

 

Når jeg legger på på voks, enten med maskin eller for hånd, og jeg så etterpå fjerner det tynne hvite laget på toppen, så blir det "skygger". Altså slike områder som er mindre blanke. Jeg kan gni så mye jeg ønsker med mikrofiberkluter, men det hjelper ingenting. Tar jeg derimot neglen og "skraper" så blir det blankt akkurat der neglen har vært. Så jeg antar at det ligger litt voks på utsiden av topcoaten. 

 

Jeg har prøvd å legge på så tynt jeg får det til med slik svamp-applikator, og også med veldig myk polerpute på maskin. Samme resultat. 

 

Er det bare voksene jeg har prøvd som er dårlige, er det slik det skal være, eller har jeg helt feil teknikk?

Jeg så en kar på youtube som illustrerte noe ala det du beskriver her. Problemet da var at polermiddelet som ble brukt, inneholdt oljer som gjorde at alt så blankt og pent ut etter polering, men etter påfølgende voksing snek det seg frem skjolder og skygger. Det var altså polermiddelet som lurte han til å tro at all matt gelcoat var polert opp, mens den i realiteten fortsatt var matt noen steder. Du kan forsøke å avfette med isopropanol, blårens eller aceton etter polering, før voksing og se om det virkelig er en blank overflate du forsegler.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Av og til så fungerer ikke poleringsmiddelet av en eller annen grunn. Har god erfaring med Menzerna og Koch. Lett å få av, gir betydelig rens og glans nok samt er rimelige. Prøvde en gang et annet merke som var anbefalt og det fungerte i cockpit, men ikke på skrog og overbygg. Det er kjekt å observere dette så snart som mulig.

Det er viktig at overflaten er vasket før poleringen starter.

Sushi

Link to post

Kan legge til at båten var vasket godt før polering. Brukte ganske sterk skumvask som hang på en stund før det ble skuret med mikrofiberklut, og til slutt spylt av med en relativt kraftig høyttrykksvasker. (AVA P90)

 

HiWard skrev for 6 timer siden:

Det var altså polermiddelet som lurte han til å tro at all matt gelcoat var polert opp, mens den i realiteten fortsatt var matt noen steder. Du kan forsøke å avfette med isopropanol, blårens eller aceton etter polering, før voksing og se om det virkelig er en blank overflate du forsegler.

Vil teste. Samtidig er jeg rimelig sikker på at det var blank-"slipt" med poleringen da det er slik at der det er matt så kan jeg stort sett "skrape" vekk med neglen. Vil dermed anta at det er noe som legger seg på utsiden av topcoat.

 

Men det er jo rimelig å teste med litt acetonvask ja. :yesnod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev On 16.6.2022 at 18.19:

Er det bare voksene jeg har prøvd som er dårlige, er det slik det skal være, eller har jeg helt feil teknikk?

 

Det er ikke voksene som du har prøvd som er dårlige.
Problemet ditt er steget før nemlig polerings steget.
Polishen du bruker etterlater seg for mye oljer og fett rester som ikke blander seg med voksen.
Det enkleste er å tørke over med feks dette middelet før du legger voksen.

https://www.biltema.no/bilpleie/bilvask/avfetting/panel-wipe-700-ml-2000045861?gclid=Cj0KCQjwzLCVBhD3ARIsAPKYTcQPJlwatfEcjER2XEKxerg02DnvgiuPHi3dByJk878364cRJhgvxmsaAl6OEALw_wcB


Noen poleringsmiddel er være en andre men alle bør egentlig ta en Wipedown  før man legger voksen.
Da har man ett perfekt overflate som voksen kan feste seg på noe som sikrer max levetid på voks og man slipper unna problemene som Grand Banks jr fikk.
Gjør jeg det selv?
Er nok noen år siden sist på båten da jeg ikke har opplevd dette problemet med One step compond men på bilen, ja bestandig hvis jeg polerer med polish med slipende effekt.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Grand Banks jr skrev for 3 timer siden:

Men det er jo rimelig å teste med litt acetonvask ja. :yesnod:

Bruk heller ett produkt som er laget for det.
Er jo synd å matte ned overflaten med aceton men det går jo å blande ut noe isopropanol som er virkestoffet i Wipedown produkter.
Ligger mange oppskrifter på nett om hvordan man blander sin egen blanding feks kondensfjærner og desilert vann 50/50.
Men hvorfor surre med det når noen allerede har laget det ferdig for en billig penge?

Link to post

Har du væta og væter du påføringsskiva før og underveis. Om ikke så er det fort gjort å kjøre voksen for varm, men også med fare for å brenne/brenne hull i gelcoat, akkurat som på bil. Å driver du med dette med en maskin uten hastighetsregulering kan du like gjerne gi deg før det er for sent, og du gjør skade på gel coat. Bruk ikke medfølgende skiver eller billig skiver. Legg litt penger i skumgummien og få resultat. Du får hva du betaler for også i den kategorien du driver i nå. og bruk helst en med bikube-slisser. Da får du ikke så fort vakuum mellom flata du polerer og påføringsskiva. Grensen mellom godt resultat og desaster er hårfin. Du vil ha litt friksjon pga. at du vil skape, men ikke så mye varme at du brenner fast voksen eller polishen. Det er det du har vært i ferd med å gjøre. Derfor ville jeg egentlig latt det være som det er og kjørt over med ei lammeullsskive på høy hastighet. Husk det: LA MASKINEN ALLTID VÆRE I BEVEGELSE!

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...