Jump to content

Lage nye brytere for lanterner


Andrimner

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en defekt lanternebryter på seilbåten min som jeg trenger å få fikset. Spørsmålet er hva den beste måten å gjøre det på er. 

 

Bryteren jeg har nå er en vribryter med fire posisjoner: Av, Seil, Motor, og Ankring:

20201012_202206.jpg.40e6fdfc02ab763ddafd2c5f6e3f024d.jpg

 

Når jeg napper av delen under, ser jeg tre par med kabler: Et sort og rødt par som jeg regner med er strøm inn, og to blå/rød par hvor jeg regner med det ene paret går til topplanternen, og det andre paret går til både bauglanternen og hekklanternen. Disse to er vel alltid enten av eller på samtidig, så bryteren trenger da bare velge mellom ulike kombinasjoner av topplanterne AV/PÅ og baug/hekklanterne AV/PÅ. 

 

Så til problemet: Bryteren er innvendig rusta fullstendig i stykker. Men jeg klarer ikke å finne en lignende bryter på nettet, verken på norske eller utenlandske sider. Har også spurt nettbutikker, men ingen vet om. Så det jeg trenger hjelp til er:

 

1. Er det noen som tilfeldigvis vet om noen som selger brytere med lignende funksjonalitet (trenger ikke være lik)?


Eller:

 

2. Er det noen som har et forslag til alternativt oppsett med andre brytere som er i vanlig salg som kan erstatte den gamle bryteren? Her er jeg i utgangspunktet fullstendig inkompetent, men jeg regner med at om jeg ikke finner en lignende bryter, så blir alternativet å lage et opplegg med to brytere, hvor den ene styrer topplanternen og den andre baug- og hekklanternen, og hvor begge da altså må fungere uavhengig av hverandre. 

 

 

20220616_164426.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...