Fæsk Startet 16.Juni.2022 Del på Facebook Startet 16.Juni.2022 Hei! Jeg kjøpte for ikke lenge siden en gammel glassfibersnekke fra ca 1985 med en yanmar 2ym15. Båten gikk godt en god stund men så mistet jeg plutselig fremdrift. Tok opp båten og undersøkte litt. Ser det er vridbar propell, noe jeg selvfølgelig ikke tenkte over tidligere. Det er en vanlig girkasse som snur rotasjonsretningen på akslingen og står stille i nøytral. Er ingen hydraulikk bak til propell eller langs aksel. Trolig et forsøk på ombygging fra en tidligere eier. Skjønner da det slik at propellen sannsynligvis vrir seg til "nøytral" posisjon uten videre. Er det noen enkel løsning på dette? Kan jeg sette fast propellbladene i en fast vinkel? Sveise fast? Alle tips er velkommen! Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 16.Juni.2022 Del på Facebook Svart 16.Juni.2022 Vil tro trekkstanga har vært avlåst på ett eller annet vis og at dette har løsnet. Ikke noe uvanlig opplegg burde vel la seg fikse. NB! ingen hydraulikk inne i bilde på slike små propellanlegg. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 17.Juni.2022 Del på Facebook Svart 17.Juni.2022 Ligner på et gammelt West Mekan opplegg. hadde både hydraulisk og mekanisk vridning av propell, mekanisk var vel noe tannstang greier om jeg husker rett. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 17.Juni.2022 Del på Facebook Svart 17.Juni.2022 Bårdp skrev for 8 timer siden: NB! ingen hydraulikk inne i bilde på slike små propellanlegg. Kan godt være hydraulikk på slike små anlegg også. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juni.2022 Del på Facebook Svart 17.Juni.2022 Den kan også være fast stillbar, dvs kan kun justeres med båten på land. Prøv å se om det er en mekanisme for vridning av propell inne i båten, det bør være godt synlig om det er der. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fæsk Svart 30.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 Takk for alle svar! Har prøvd å fikle med propellen siste dagene. Finner ingenting for å styre propellen ombord i båten. Har prøvd å ta av propellen uten hell, sitter forferdelig fast. Det er tre bolter for å dele "propellhuset" i to, vurderer å prøve å åpne disse for å se inni. Kan ikke se noen annen måte, men er redd for at de boltene ikke tåler så mye 😅. Det er et stykke av akslingen jeg ikke får sett på da den er inne i skroget før den stikker ut i hekken på båten. Kan det være noe skjult mekanisme der? Sitér dette innlegget Link to post
Fæsk Svart 30.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 Sitér dette innlegget Link to post
Fæsk Svart 30.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2022 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.