Jump to content

Bredde på båtplassens lysåpning - noen tommelfinger-regler?


zooper

Recommended Posts

Hvordan regner man seg fram til hvor stor lysåpning man bør ha som minimum på båtplassen til en gitt båt?

 

Størrelsen og tyngden på båten vil selvsagt spille inn på hvor store fendere man behøver og plass til disse. I tillegg må man tenke på hvor mye strekk i tauene man må ta høyde for. Videre så vil forhold som hvor værutsatt båtplassen er, samt hvor manøvrerbar båten er ifht omkringliggende hinder, osv, kunne spille en rolle. Jeg forutsetter utriggere på min 75% av båtens lengde. Jeg pleier beregne en fender per påbegynte 10 fot med vannlinje. Ifht fenderens diameter pleier jeg beregne 2.5cm for hver 5 fot båtlengde (eller båtens lengde i fot delt på 20, som gir samme resultat). På en 40 fots seilbåt feks vil jeg på hver side da ha fire fendere med 20 cm diameter hver, noe som gjør båten 40 cm bredere.

 

God plass er selvsagt kjekt å ha, men det koster mer og er ikke alltid å oppdrive der man ønsker å ha båten. Så hvor stor plass må man faktisk ha som et minimum? Finnes det en regnemetode?

 

 

Hvor stor lysåpning bør man som minimum ha mellom utriggerene med følgende eksempler (dette er typiske eksempler på relativt tunge båter med begrenset manøvrerbarhet og greit stort vindfang):

 

  • 24 fot plastsnekke på 2 tonn og 3 m bredde (3,25m med 12,5cm fendere på begge sider)
  • 26 fots seilbåt på 1,5 tonn og 2,7 m bredde (2,95m med 12,5cm fendere på begge sider)
  • 30 fots seilbåt på 4 tonn og 3,3 m bredde (3,6m med 15cm fendere på begge sider)
  • 36 fots seilbåt på 4,5 tonn og 3,6 m bredde (4m med 20cm fendere på begge sider)
  • 40 fots seilbåt på 8,5 tonn og 4 m bredde (4,4m med 20cm fendere på begge sider)
  • 50 fots seilbåt på 12.5 tonn og 4,7m bredde (5,2m med 25cm fendere på begge sider)
Link to post
Share on other sites

  • 26 fots seilbåt på 1,5 tonn og 2,7 m bredde (2,95m med 12,5cm fendere på begge sider)

Jeg har båt som ligner på eksempelet ditt (24 fots seilbåt (8,30 meter med baugspyd) med bredde 2,55 m. Jeg har båtplass med lysåpning 3,5 meter og reel minstebredde på ca 3,15m. Jeg har god plass, vil tro jeg kunne klart meg med 15-20cm smalere plass.

Link to post
Share on other sites

LAKA skrev for 10 timer siden:

 

  • 26 fots seilbåt på 1,5 tonn og 2,7 m bredde (2,95m med 12,5cm fendere på begge sider)

Jeg har båt som ligner på eksempelet ditt (24 fots seilbåt (8,30 meter med baugspyd) med bredde 2,55 m. Jeg har båtplass med lysåpning 3,5 meter og reel minstebredde på ca 3,15m. Jeg har god plass, vil tro jeg kunne klart meg med 15-20cm smalere plass.

Så du tenker på en slik båt at ca 25cm klaring mellom fender og utrigger på begge sider er minimum?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...