Jump to content

"Ford 2715e motor ryker hvitt under belastning"


Geir Bjørkås

Recommended Posts

Hei

nå har jeg siden sist jeg skrev inn her. Fått flyttet eksospotta slik at den fungere opptimalt.

Og siden motoren gikk varm når jeg hadde ca 1800 omd.Det viste seg at saltvannkjølingen

gikk feil vei så jeg så jeg fikk snudd den.Nå blir den ikke varm ,men det kommer fortsatt

hvit røyk under belasnig selv om jeg har perfekk kjøling. Er det normalt at det skal komme

damp røyk fra en ford 2715e.

Hilsen Fra en fortvillet båt eier

 

Halco (2).jpg

Link to post

Om kjølingen er perfekt er det ikke der det ligger. Tipper dysene kunne hatt godt av en sjekk. Men at en gammel Ford ryker er egentlig ganske så vanlig da.  

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ja det er en gammel traver som står i.Kjølingen er bra nå,og det ble skiftet toppaknig i 2021 .Når jeg ser på ferskvanstanken så er det ikke noe bevegsle i vannet.Skal ta en sjekk på dysene.Så det er ikke  noe farlig å bruke båten ,har nesten ikke fått bruke den enda,så jeg håpet at jeg kunne bruke den .

Link to post

Etter hva jeg har lært er sort røyk tegn på dårlig forbrent diesel. Blå røyk forbrent olje, altså oljelekasje inn på sylinder via ventiler eller stempelringer. Hvit røyk pga fordampet vann. Kanskje litt dårlig kjøling i eksosanlegget, men noe hvit røyk damp tror jeg ikke er farlig hvis det er kun ved hard belastning. Ville kanskje prøvd å kjenne på eksosslangen om den blir veldig varm. Noe varme tåler den godt.

Link to post
  • 11 måneder senere...

Hvit eksos, gitt at det er 20 grader i luften og solskinn, er- når man ser bort fra kjøling- uforbrent diesel. Det er ikke 'dårlig forbrent diesel'. Det er diesel som blir kjørt gjennom forbrenningssystemet uten å tenne. Om man fjerner seg fra dieselteorien, hvilket også gir umiskjennelig stank av diesel, og igjen tatt høyde for atmosfæriske forhold, vil hvit røyk tyde på for lite kjølevann gjennom kjølekretsen. En ferskvannskjølt motor kan utmerket godt holde temperaturen under kokepunktet, selv om sekundærkjølingen ikke er i hht spec. På vanlige motorer er eksosbendet/blandebendet en hyppig synder. Sammen med dårlig fungerende sjøvannspumpe, gjengrodd sjøvannsinntak, tilstoppet varmeveksler, etc. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...