Geir Bjørkås Startet 17.Juni.2022 Del på Facebook Startet 17.Juni.2022 Hei nå har jeg siden sist jeg skrev inn her. Fått flyttet eksospotta slik at den fungere opptimalt. Og siden motoren gikk varm når jeg hadde ca 1800 omd.Det viste seg at saltvannkjølingen gikk feil vei så jeg så jeg fikk snudd den.Nå blir den ikke varm ,men det kommer fortsatt hvit røyk under belasnig selv om jeg har perfekk kjøling. Er det normalt at det skal komme damp røyk fra en ford 2715e. Hilsen Fra en fortvillet båt eier Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 17.Juni.2022 Del på Facebook Svart 17.Juni.2022 Om kjølingen er perfekt er det ikke der det ligger. Tipper dysene kunne hatt godt av en sjekk. Men at en gammel Ford ryker er egentlig ganske så vanlig da. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Bjørkås Svart 17.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2022 Ja det er en gammel traver som står i.Kjølingen er bra nå,og det ble skiftet toppaknig i 2021 .Når jeg ser på ferskvanstanken så er det ikke noe bevegsle i vannet.Skal ta en sjekk på dysene.Så det er ikke noe farlig å bruke båten ,har nesten ikke fått bruke den enda,så jeg håpet at jeg kunne bruke den . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Luna III Svart 19.Juni.2022 Del på Facebook Svart 19.Juni.2022 Etter hva jeg har lært er sort røyk tegn på dårlig forbrent diesel. Blå røyk forbrent olje, altså oljelekasje inn på sylinder via ventiler eller stempelringer. Hvit røyk pga fordampet vann. Kanskje litt dårlig kjøling i eksosanlegget, men noe hvit røyk damp tror jeg ikke er farlig hvis det er kun ved hard belastning. Ville kanskje prøvd å kjenne på eksosslangen om den blir veldig varm. Noe varme tåler den godt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaksen Svart 23.Mai.2023 Del på Facebook Svart 23.Mai.2023 Hei. Sliter også med røyk på lik motor. I tilegg bruker jeg mye olje. Er det vanskelig å se forskjell på hvit røyk og blå røyk? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 24.Mai.2023 Del på Facebook Svart 24.Mai.2023 Kan tyde på for lite kjølevann. Sjekk at utløpet fra eksosmanifolden ikke er grodd . Mulig du har for mye olje i motoren, fyll ikke over 1/2 på peilepinnen. Etterfyl rett under 1/4, Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Marqies Svart 24.Mai.2023 Del på Facebook Svart 24.Mai.2023 Ikke så helt galt å tenke på dyser, dårlig forbrenning kan gi hvit røyk har jeg erfart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 24.Mai.2023 Del på Facebook Svart 24.Mai.2023 Hvit eksos, gitt at det er 20 grader i luften og solskinn, er- når man ser bort fra kjøling- uforbrent diesel. Det er ikke 'dårlig forbrent diesel'. Det er diesel som blir kjørt gjennom forbrenningssystemet uten å tenne. Om man fjerner seg fra dieselteorien, hvilket også gir umiskjennelig stank av diesel, og igjen tatt høyde for atmosfæriske forhold, vil hvit røyk tyde på for lite kjølevann gjennom kjølekretsen. En ferskvannskjølt motor kan utmerket godt holde temperaturen under kokepunktet, selv om sekundærkjølingen ikke er i hht spec. På vanlige motorer er eksosbendet/blandebendet en hyppig synder. Sammen med dårlig fungerende sjøvannspumpe, gjengrodd sjøvannsinntak, tilstoppet varmeveksler, etc. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.