Jump to content

Mercruiser 1.7 TDI vil plutselig ikkje starte.

Sjøslangen93

Recommended Posts

Min Mercruiser 1.7 TDI fra 2005 vil plutselig ikke starte. Forrige bruk var i går, og den gikk fint og ble brukt en time. Den turner nå fint, men tenner ikkje. Oljetrykket bygger opp ved chinning, og bobler ut eksos. Har sjekket grovfilter og finfilter på motor (visuell sjekk av begge filterene). Har luftet filteret, og ser at det pipler diesel ut slangen ved injector når jeg frakobler og chinner (alle 4). Har målt stoppsolenoid, og denne er ikkje aktiv. Dyser ble overhalt 2019 av verksted. 

Hva kan jeg sjekke videre? 

Tipper det er luft i drivstoffsystemet. Egen erfaring er at den er vrien å lufte.

Når du løsner rørene inn på dysene er det viktig å dra de litt tilbake så det blir åpning ut i friluft. Kan være nødvendig å løsne litt på klammrene som holder rørene.

Stoppventil er typen som får spenning når motor skal stoppes. Denne kan selvfølgelig feile. Kan være at den ikke har gått tilbake etter siste stopp.

Finnes også en mekanisk nød-  eller reserve- stopp rett på drivstoffpumpa. Er greit å se at den står i riktig stilling. Skal være fjær på den så den går tilbake.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Takk, fant ut det er luft i drivstoffsystemet. Etter lufting og kjøring så kommer det tilbake, og den vil ikkje starte neste dag. Må da lufte på ny. Noen som har egfaring med dette? Jeg fant hull i en slange fra filter til pumpen og bytta den, men hjalp ikkje. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...