Jump to content

Hvordan ankre opp mot land

Rookie_332

Recommended Posts

Hvordan gjør dere det , med ankre mot land bruk av akter ankre?

Jeg tenker ca 3 båtlengder fra land frislipp med 15 m mens du ligger rolig lar hele 15 m gå ut før du går fremover ? Deretter ca 1 båt lengde fra land kjenne om du har feste hvis ikke mulighet for å gå ut igjen og hvis feste fortsette pent inn er dette riktig fremgangsmåte ? 

Tre båtlengder er greit hvis det er grunt. Ideelt bør det være minimum 3x dybden med tau/kjetting. Du må også se på dybden, ikke bare avstanden til land. Ellers skal metoden du beskriver fungere. Men å stoppe en båtlengde før land for å sjekke festet skal normalt ikke være nødvendig. Det kommer vel også an på forholdene, type bunn, vind osv.

Olevine skrev 21 minutter siden:

Tre båtlengder er greit hvis det er grunt. Ideelt bør det være minimum 3x dybden med tau/kjetting. Du må også se på dybden, ikke bare avstanden til land. Ellers skal metoden du beskriver fungere. Men å stoppe en båtlengde før land for å sjekke festet skal normalt ikke være nødvendig. Det kommer vel også an på forholdene, type bunn, vind osv.

Ok ergo er det 10m dypt der min 30m fra land....

Ok å stoppe en stund før land tenkte jeg hvis ikke får feste var lettere å gå ut igjen å da ha manuvrerings muligheter 😁

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...