Rookie_332 Startet 17.Juni.2022 Del på Facebook Startet 17.Juni.2022 Hvordan gjør dere det , med ankre mot land bruk av akter ankre? Jeg tenker ca 3 båtlengder fra land frislipp med 15 m mens du ligger rolig lar hele 15 m gå ut før du går fremover ? Deretter ca 1 båt lengde fra land kjenne om du har feste hvis ikke mulighet for å gå ut igjen og hvis feste fortsette pent inn er dette riktig fremgangsmåte ? Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 17.Juni.2022 Del på Facebook Svart 17.Juni.2022 Tre båtlengder er greit hvis det er grunt. Ideelt bør det være minimum 3x dybden med tau/kjetting. Du må også se på dybden, ikke bare avstanden til land. Ellers skal metoden du beskriver fungere. Men å stoppe en båtlengde før land for å sjekke festet skal normalt ikke være nødvendig. Det kommer vel også an på forholdene, type bunn, vind osv. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 17.Juni.2022 Del på Facebook Svart 17.Juni.2022 (redigert) Jeg setter ankeret lengst mulig fra land. Da sitter det bedre, og jeg er lengre fra land når jeg tar det opp. Redigert 17.Juni.2022 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 17.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2022 Olevine skrev 21 minutter siden: Tre båtlengder er greit hvis det er grunt. Ideelt bør det være minimum 3x dybden med tau/kjetting. Du må også se på dybden, ikke bare avstanden til land. Ellers skal metoden du beskriver fungere. Men å stoppe en båtlengde før land for å sjekke festet skal normalt ikke være nødvendig. Det kommer vel også an på forholdene, type bunn, vind osv. Ok ergo er det 10m dypt der min 30m fra land.... Ok å stoppe en stund før land tenkte jeg hvis ikke får feste var lettere å gå ut igjen å da ha manuvrerings muligheter 😁 Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 17.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2022 shipahoy skrev 26 minutter siden: Jeg setter ankeret lengst mulig fra land. Da sitter det bedre, og jeg er lengre fra land når jeg tar det opp. Lurt takk 👍🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 17.Juni.2022 Del på Facebook Svart 17.Juni.2022 Rookie_332 skrev 42 minutter siden: Ok ergo er det 10m dypt der min 30m fra land... 30 m pluss båtlengden, for å være nøyaktig. Hvis båten er 10 m lang får du bare 2x dybden hvis ikke den legges til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.