Jump to content

Hvordan ankre opp mot land

Rookie_332

Recommended Posts

Hvordan gjør dere det , med ankre mot land bruk av akter ankre?

Jeg tenker ca 3 båtlengder fra land frislipp med 15 m mens du ligger rolig lar hele 15 m gå ut før du går fremover ? Deretter ca 1 båt lengde fra land kjenne om du har feste hvis ikke mulighet for å gå ut igjen og hvis feste fortsette pent inn er dette riktig fremgangsmåte ? 

Tre båtlengder er greit hvis det er grunt. Ideelt bør det være minimum 3x dybden med tau/kjetting. Du må også se på dybden, ikke bare avstanden til land. Ellers skal metoden du beskriver fungere. Men å stoppe en båtlengde før land for å sjekke festet skal normalt ikke være nødvendig. Det kommer vel også an på forholdene, type bunn, vind osv.

Olevine skrev On 17.6.2022 at 20.35:

Tre båtlengder er greit hvis det er grunt. Ideelt bør det være minimum 3x dybden med tau/kjetting. Du må også se på dybden, ikke bare avstanden til land. Ellers skal metoden du beskriver fungere. Men å stoppe en båtlengde før land for å sjekke festet skal normalt ikke være nødvendig. Det kommer vel også an på forholdene, type bunn, vind osv.

Vis hele sitatet  

Ok ergo er det 10m dypt der min 30m fra land....

Ok å stoppe en stund før land tenkte jeg hvis ikke får feste var lettere å gå ut igjen å da ha manuvrerings muligheter ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...