Jump to content

Hvordan ha best kontroll på manøvrering med 16 fot plastbåt


Pilegrimmen

Recommended Posts

Fersk eier av Otto 16. Jeg sliter med å få lagt til, da jeg føler båten tas av vinden som et aspeløv. Plutselig er både jeg og båten i feil retning. Øver så godt jeg kan. Men jeg tenkte at det vel er en utvei å legge mer tyngde i fronten? Noen som har erfaring med dette?

Jeg hadde for endel år siden 16 fot trebåt, og synes den var enkel å manøvrere. Nå ville jeg gjerne ha båt med kalesje og mulighet for en liten soveplass. Derfor endte jeg opp med Otto. Har kalesje, og vinden drar vel litt i den og. Utenbords motor var og medbestemmende.

Kanskje jeg angrer på at det ikke ble trebåt. Men er trebåt med kalesje, utenbords motor og soveplass en mulighet? 16 fot? Eller skal jeg klare å få plastbåten min manøvrerbar?

Link to post

Hvor mye motorkraft bruker du? Kan være skummelt å bruke litt ekstra krefter, men det gjør ofte underverker. Båter med aksling og ror kan man ofte la drive framover i fri og man har rorkontroll, mens påhengsmotorbåter som oftest må være i gir hele tiden. Lette båter med påhengsmotor og stort vindfang er ikke akkurat drømmebåten å manøvrere.

Jeg er en slags gjest

Link to post

Takker. Har 40 hk, men bruker jamnt over lite fart, vil ha det rolig og pent. Kjenner at båten lystrer mer i fart, men inn til båtplassen setter jeg i fri de siste meterne. Dreier litt for å komme i posisjon, og vipps, der kom vinden. Derfor tenkte jeg at løsning kan være ekstra tyngde, kanskje jeg ikke blåser avgårde da. Det er i tillegg ganske grunnt i havna, da drar det vel enda mer.

Link to post

nå har jeg mest erfaring med mindre båter på 10-14 fot (den 16.5-ft i signaturen har jeg akkruat kjøpt), men det hjelper gjerne å snu motoren i riktig retning og kjøre på bursts, da skvetter gjerne båten på plass uten at du får for stor fart. Uten gass skjer det omtrent ingen ting på båtene mine heller.

jeg googlet forøvring båten og den skal veie 500kg - jeg synes ikke det er spesielt lett for en 16fot. Min 16.5 er oppgitt til 400kg og jeg trodde ikke den var spesielt lett heller, men jeg er ikke sikker :)

Link to post

Regner med du har båtplass i bås, altså med utriggere (ut fra beskrivelsen din)?

 

Først og fremst; du svinger med raua. Blir tilnærmet som å kjøre gaffeltruck😉 Dermed vil båten oppføre seg annerledes enn en bil, går du med baugen inn i en bås kan du sammenligne det med å rygge inn i parkeringslomma, bare at her er baugen «raua på bilen». 
 

Lette båter og sidevind er alltid en utfordring, det gjelder å legge seg slik at man beregner avdrift med vinden (og eventuell strøm, om slikt er tilstede) samtidig som man beregner nødvendig fart inn i båsen. Ville ikke ha koblet fra, men gått på tomgang, eller litt mer, altså med propellen innkoblet, til baugen har fått god peiling inn mellom utriggerne for så å bakke opp 1-2 meter før baugen når kaikanten. Øving gjør mester, du finner fort ut hvor mye som må til å bakke opp tilstrekkelig for å unngå merker i baugen. Derfor er det lurt å øve (mye) når det er vindstille og generelt rolige forhold. For så å kompensere når vinden kommer, både med pådraget og hvordan du legger båten opp mot vinden og så styrer den inn i båsen. Vinden vil sørge for avdrift uansett, også om båten er tyngre. Klart, det har jo litt å si om båten har tyngden til å beholde et godt sig eller ikke, men selv tunge og langkjølede båter vil oppleve avdrift i større og mindre grad om det blåser på tvers. 
 

La helst propellen være innkoblet mens du manøvrerer. Uten propell i svevet har du så og si null styring (i motsetning til en båt med fast aksling og større rorflate, men også her kan propellen med fordel være innkoblet slik at bpten lystrer roret bedre). Så lenge du ikke gir for mye gass vil det gå kjapt å skifte fra forover til bakk, og med påhengs og noenlunde lett båt bakker du relativt effektivt og kjapt opp slik at framdriften stopper.

 

Går selv litt med en langkjølet trebåt på om lag 30 fot på 7 tonn og med min egen seilbåt på 11 tonn. For begge to er det merkbar avdrift ved god sidevind, så også her må det kompenseres og beregnes avdrift i forhold til tilført motorkraft og manøvrering. Forskjellen for min del er mest at trebåten reagerer treigt på grunn av at den er langkjølet, mens seilbåten «snur på femøringen» siden den har finnekjøl, så det som må til for å legge pent til i sidevind blir litt forskjellig. For din del, med øving over tid får du erfaring som gjør at du blir mer og mer forberedt på avdrift, og kan dermed beregne bedre hva som må til for å unngå underholdningsverdi for de som står på kaien. Det kommer dessverre ikke av seg selv, og mer tyngde trenger ikke være den beste løsningen😊

Link to post

Denne tråden blir litt som å ta et teorikurs i sykling, for en som ikke kan å sykle.

 

Eneste måten å lære å sykle, er å sette seg på sykkelen og sykle, med knall og fall helt til man skjønner hvordan det funker.

 

Det blir det samme med denne båten.

 

Gå ut i åpen sjø (så unngår du knall og fall), og finn ut hvordan ting fungerer til du og båten/motoren blir en "enhet".

 

Tren deretter på å legge til brygga.

 

Link to post
Pilegrimmen skrev for 12 timer siden:

Kjenner at båten lystrer mer i fart, men inn til båtplassen setter jeg i fri de siste meterne. Dreier litt for å komme i posisjon, og vipps, der kom vinden.

Der har du problemet ditt, du må ha styrefart. 

 

Ellers er det nevnt å kjøre inn i båsen mot vinden, det gjelder også evt. strøm. Kommer du inn, svinger 90 grader, og får vinden inn fra den siden som du svinger fra, da har du et problem. 

Link to post
Faxen skrev for 22 timer siden:

En ting har jeg lært meg, gå inn i båsen i motvind.

 

Da kan det fort bli noen dager å vente om vinden er feil:tongue:. Jeg stemmer for å venne seg til båten, så man kan legge til uansett vindretning.

 

Ekstra vekt i båten endrer egenskapene også under fart, ikke bare ved tillegging. Det er ikke sikkert det er ønskelig. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Pilegrimmen skrev On 18.6.2022 at 23.42:

Kjenner at båten lystrer mer i fart, men inn til båtplassen setter jeg i fri de siste meterne. Dreier litt for å komme i posisjon, og vipps, der kom vinden.

 

Med en gang du ikke lenger har motorkraft, så har du mer eller mindre gitt fra deg kommandoen. 

 

Så mer motorkraft må til,  - og mer trening for å lære hvordan ting da oppfører seg.   Og så må man ha en motor som man stoler på , og som ikke stopper når man trenger den mest (feks kommer inn i båsen med godt sig, og så skal ta akterover) 

 

Om jeg ikke husker feil så er Otto's 16 en videreutvilking av Herwa 16/Fjord 16, og de har litt mer kjøl enn mange andre planende båter ser det ut som: 

 

FJORD CAMP 16 - Fakta, bilder, prisstatistik, annonser, mm

 

Jeg har selv en 19 fot yamarin, den har mye vindfang så med mye sidevind så hender det fortsatt at jeg plages når jeg skal inn i båsen.   Trengte 3 forsøk etter utsett i fjor (får skylde på at jeg ikke hadde kjørt den båten på nesten et år..:giggle:)  

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev for 11 timer siden:

 

Jeg har selv en 19 fot yamarin, den har mye vindfang så med mye sidevind så hender det fortsatt at jeg plages når jeg skal inn i båsen.   Trengte 3 forsøk etter utsett i fjor (får skylde på at jeg ikke hadde kjørt den båten på nesten et år..:giggle:)  

 

 

Det skal ikke være lett. Selv har jeg hatt den samme balja i snart hundre år nå, 38 fot seilbåt med finnekjøl. Snur på en femøring og driver nesten ikke av i sidevind. Husker jeg fikk til en perfekt tillegging i den trange havna på Väderöarna, det var ganske fullt, måtte snu 180 gr. innerst hvor det ikke akkurat er mye plass, og det blåste kraftig i retning vekk fra båten jeg skulle ligge på. Likevel gikk det i boks, med litt jokking fram og tilbake i tilstrekkelig styrefart. Ferdig fortøyd fikk jeg også kompliment fra nabobåten; Du, det der var et imponerende stykke manøvrering, men det er kanskje ikke så vanskelig når man har slik baugpropell? Som jeg ikke har. Like fullt, i helga skulle jeg bare inn i en helt vanlig bås i en helt vanlig gjestehavn med god plass. Måtte ta det to ganger likevel. Sånn er det bare. Noen ganger går det lett, andre ganger er det umulig. Fordelen med å kløne litt er at det iler til en masse folk som vil hjelpe, og det er jo både praktisk og hyggelig :0)

Bortsett ifra det så er det vel som alle andre sier her; med din båttype er det styrefart som gjelder. Monter et par sånne (https://www.biltema.no/en-no/boat/mooring/fenders/jetty-fender-650-mm-2000039859) innerst i båsen så blir det ikke så spennende. 

Link to post
enslagsgjest skrev On 18.6.2022 at 21.41:

Båter med aksling og ror kan man ofte la drive framover i fri og man har rorkontroll, mens påhengsmotorbåter som oftest må være i gir hele tiden.

Det kommer jo litt an på hvor stor rorflate man har på påhengsmotoren. Jeg har selv kjørt mye med 6 hk som fremdrift i låst posisjon mens 100 hk er frikoblet og fungerer som ror (da denne er koblet til rattet). Har da forholdsvis grei styring selv om den som styrer ikke er i gir. Har også kjørt gjennom feks "slalomløypa" like nordvest for Flosta kirke (innaskjærs mellom Arendal og Kilsund) på denne måten. Men om jeg skal på steder der det er trangt eller jeg muligens må stoppe osv så starter jeg jo opp den store motoren som gir bedre styring av både sving og gass og gir.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...