Jump to content

Hvordan enklest og rimligst forsegle kuttsidene på forskalingsplater til bruk i åpen båt?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Skal lage innredning til ungdommens båt sammen med ham, og han vil ha mørk innredning. Dvs tilhengerplate/ forskalingsplate. 

Dette er en åpen jolle, og noen av platene vil stå med sårflaten mot jollens bunn. Altså utsatt for å stå i vann i perioder.

Hva bør vi forsegle sårflatene med? 

Maling?

Epoxy?

Hvilke konkrete produkter anbefaler dere?

Har lest litt på forumet, men blir forvirret, så spør her for avklaring. :smiley:

Noen sier epoxy, men da vet jeg ikke om det er epoxymaling eller epoxy lim blandet i litt aceton, eller hva. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 3 minutter siden:

epoxymaling eller epoxy lim blandet i litt aceton

Epoksymaling eller lamineringsepoksy (relativt tyntflytende) er det beste, da disse trekker godt inn. Et par strøk og det er greit. Vanlig oljebasert maling kan også fungere noen år, men er ikke like motstandsdyktig mot vanninntrengning som epoksy, så spørsmålet er hvor lenge du ser for deg innredningen skal vare og fremdeles se pen ut.

@Hakkannen, takk! Bare å blande litt lamineringsepoxy med 20% aceton da og legge på første strøk? Deretter ett strøk uforstyrret? Hva er beste fremgangsmåte?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

@Hakkannen, takk! Bare å blande litt lamineringsepoxy med 20% aceton da og legge på første strøk? Deretter ett strøk uforstyrret? Hva er beste fremgangsmåte?

Nå er ikke jeg Hakkanen, men allikevel...

Du blander lamineringsepoxy, den består av base og herder. Du skal ikke ha aceton i denne! Pensle på epoxy på alle snittflater. Sett epoxyen du har blandet i kjøleskapet. Når det har trekt godt inn, pensler du på et nytt strøk. Dette kan du gjenta 2-4 ganger. 

Men ikke forvent at dette kommer til å vare spesielt lenge. Ei plate som står mer eller mindre under vann må du lage av glassfiber for at det skal vare. 

Enig med Komodo, ikke nødvendig med aceton, den type epoksy trenger godt inn likevel og trenger ikke tynnes? Det er en fordel å dekke både endeveden av platene og litt rundt kanten, da beskyttes endene bedre mot vann. Ideelt sett kan du rulle på epoksy de områdene du forventer kommer til å utsettes for vann, så varer det noen år.

Topp! Takk for gode svar!

Da blir det nok snart kapping av plater og forsegling med epoxy. 

Det er en selvlensende jolle, men jeg synes ofte det ligger litt vann i bunnen på den. Så spesielt de endestykkene som står ned mot bunnen er viktige å forsegle. 

Er det evt annen type epoxy som bør brukes når man skal rulle på? Mener du da rulle på med glassfibermatte under?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...