Jump to content

Rustfri ankerkjetting sleit, dårlig materiale?

Førstefender

Recommended Posts

Jeg har sett rustfrie (syrefaste) skruer, sjakler osv. som har sett slik ut etter lang tid på havbunnen. Men en ankerkjetting, som stort sett burde ligge tørr i båten, det var litt mer pussig.

Kan det være at kjettingen blir liggende i en liten vannskvett i kjettingbrønnen når båten ikke er i bruk? Det du viser fram her er jo en korrosjonsform som er typisk for rustfritt, men ikke i et tørt miljø.

Redigert av Komodo (see edit history)

Mulig skivebom fra min side, men jeg så en periode en del på YT videoer av jordomseilere. Der var det i et par episoder mye snakk om at man må bytte kjetting så og så ofte, fordi kjettingen blir sprøere over tid. Den spises opp (Hulda får forklare fysikken her), men utenpå ser den ikke særlig påvirket ut.

Nå er vel det i saltere vann enn her, men allikevel mulig plausibel forklaring?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Under bruk blir materialet utsatt for stress som gjør det sprøere. Gjelder uansett ståltype. Det går på kornvekst. Karbonstål er nokså forutsigbart. Rustfritt smekker av uten forvarsel. Når du ser på slitasjemerkene på kjettingen din, er det indikasjon på at den er lastet for mye. Jeg orker ikke fysikk akkurat nå. Blir kjettingen liggende med litt gjørme i bunnen av kjettingbokse, ligger i gjørme på sjøbunn, så vil de anerobe prosessene starte. Jo varmere og saltere, dess hurtigere.

Aner ikke merke på kjetting eller hvor den er kjøpt, er fra forrige eier, men skal være fra 2017 eller 2018. Har vært montert på båten som er 50fot, 16tonn, så var på jakt etter 8mm, da jeg denne er litt i minste laget.  På en annen side, denne kjettingen er ikke mye brukt, har nok ligger noe i vann i bunn av bøtta, laget større og flere drenieringshull ifjor. Vurdere å kjøpe galvanisert nå, men usikker på om fallhøyde er stor nok, tipper jeg har 50-60cm, er vel anbefalt 70?

Kjøper du kjetting fra Seatronic, be om galv. kjetting fra 'den tyske fabrikanten'. Det er sertifisert kjetting når det gjelder bruddstyrke. Pass på at kabularet på winchen stemmer med dimensjon og spec på kjettingen. 17 tonn Hulda har 10 mm DIN 767 (ikke sikker på tallet, dimensjonsspec). Husker ikke min fallhøyde, men plenty for 50 m kjetting. Det er vel sjelden man bruker mer enn 30 meter. Måtte ut i kjettingkassa og måle, Hulda har borti 80 cm.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...