Jump to content

Tak - hva gjøre ?


Suzuki

Recommended Posts

hvis man har en båt, som ser sånn ut innvendig, hva kan man gjøre for å få det til å se penere ut ?

 

Bilde

 

 

 

Jeg ser for meg noen alternativer

 

1; Rive vekk og male med lys maling av solid type

 

2; Rive vekk, og legge trelister av noe slag

 

3; Rive vekk; og legge på ny skai. Limes vel med våtromslim ?

 

4; La det være som det er.

 

Jeg snakker iof. ikke om selve taket i cabinen, men forpiggen og spesielt stikkøya akter. Den er i dag i rå ubehandlet plast, og ikke veldig vakker. Det føles som om det drysser ting det klør av ned fra taket også..

 

Om man velger alternativ 2, kan man da bruke finerstaver, av mahognyfiner ? Solid mahogny koster jo en formue, og andre alternativer finnes vel tross alt ikke ? Har man en innrednig i ekte varmglødende mahogny, vil man jo helst ikke rasere den helt eller.

 

 

 

Tips ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hulda har nettop kjøpt 4 MM plater i eikefinner. Pris kr. 110/kvadratmeter. Litt beis og du er i mål. Kan limes på plass. Merk at du får en meget mørkere båt med mørkt tak.

 

Ja, mørkt blir det kanskje. Nå er vel båten min i kategorien som like gjerne kunne vært omtalt som "trange, svenske 70-talls ubåter" men jeg skal tenke på det du sier.

 

Hvor kjøpes eikefiner ? Og quanta costa ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg kan få driste meg til forslag, ville jeg heller gått for teak laminat, 2 eller 4 mm tykk plate.

Sikkert litt dyrere enn Hulda sine, men da er det gjennomført innredning. Skal vi tippe du trenger 2 stk, til (husker ikke hva det koster) tippe rundt 500 600 totalt. Fåes på Billingstad, Oslo finerfabrikk etc etc....

 

Behandlet med edelolje fra Owatrol blir supert..

 

Aberet er selvsagt mørkere båt innvendig, imidlertid borger det for kosligere tilværelse da man ser enda bedre effekt av stearinlysa.... (hybelkaniner og spindelvev "forsvinner" også)

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte skifte taket i Viksunden når jeg kjøpte den, da de gamle platene minnet om en arena for kulekjøring... :lol::lol: Jeg bestemte meg for 9mm bjerkefiner, og behandlet disse to ganger med en hvitpigmentert olje. Deretter fikk de et strøk med en type klar voks, slik at de fikk en passe halvmatt glans. Riktig lekkert ble det, etter mitt syn. Lyst og trivelig inne i båten, og du kan fortsatt se litt av tremønsteret som gir litt liv til takflaten. Jeg tror ikke jeg ville ha valgt mahognyfarget tak i en båt som din, det blir rett og slett utrolig mørkt! :sad:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

 

Ja, kona sier jeg er formann i kortidsminne foreningen. Helt feil, har jeg sagt jeg skal kjøpe noe til båten, glemmer jeg det aldri. For unnskylde meg, med at 4mm neppe kan kalles bladfiner. Dessuten har jeg ryddet snø på Finerfabrikken på Frysja, så jeg veit jo godt hvor det er når jeg kaller de små grå...

 

Glemskheten skyldes trolig alle de fine løsemidlene jeg til enhver tid omgir meg med...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hvis du går for å kjøpe furu eller andre lyse tresorter, men drømmer om teak eller andre mørke tresorter, finnes det produkter du kan beise med så det til forveksling ser ut som det du drømmer om. Kommer ikke på produsenten av produktene i farten, men kan finne det ut om du får behov for det. Brukte produktene på furu 2"x3" med fint resultat.

Dette er imidlertid kun egnet for steder der du ikke har slitasje (tak/vegger) fordi slitasje bringer fram det hvite treverket igjen.

Om det er mye å spare på en slik løsning, vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Hvis du går for å kjøpe furu eller andre lyse tresorter, men drømmer om teak eller andre mørke tresorter, finnes det produkter du kan beise med så det til forveksling ser ut som det du drømmer om. Kommer ikke på produsenten av produktene i farten, men kan finne det ut om du får behov for det. Brukte produktene på furu 2"x3" med fint resultat.

Dette er imidlertid kun egnet for steder der du ikke har slitasje (tak/vegger) fordi slitasje bringer fram det hvite treverket igjen.

Om det er mye å spare på en slik løsning, vet jeg ikke.

 

Ja, det har jeg testet. Laget noen "dingser" i furuklosser, og la disse i bad av Mahognybeis.

 

Bilde

 

Etter litt tørking i varmluftsstekeovnen :rolleyes: , og påføring av litt lakk fra Biltema,ble resultatet sånn.

 

Bilde

 

Klossen kan forøvrig skimtes på bildet i inlegg 1 i denne tråden, bak lettmatros stolen.

 

Kostnaden var mindre enn en flaske øl, og alle delene fikk jeg tak i på lokal Maxbo sjappe..

 

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Etter litt tørking i varmluftsstekeovnen :rolleyes:

 

Suzuki

Tror ikke vi tenker på samme produktene hvis stekeovnen var med i brukerveiledningen til produktet. :eek:

Jeg var derfor ute i garasjen og sjekket: "Herdins" var produktet kalt (OBS Bygg), og er en hurtigtørrende lakkbeis, og så kan en lakke over med Herdins lakk i tillegg etterpå for å få en penere og hardere overflate. Har ikke noen bilder å vise til, men jeg syntes det ble pent.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...