Suzuki Startet 24.November.2005 Del på Facebook Startet 24.November.2005 hvis man har en båt, som ser sånn ut innvendig, hva kan man gjøre for å få det til å se penere ut ? Jeg ser for meg noen alternativer 1; Rive vekk og male med lys maling av solid type 2; Rive vekk, og legge trelister av noe slag 3; Rive vekk; og legge på ny skai. Limes vel med våtromslim ? 4; La det være som det er. Jeg snakker iof. ikke om selve taket i cabinen, men forpiggen og spesielt stikkøya akter. Den er i dag i rå ubehandlet plast, og ikke veldig vakker. Det føles som om det drysser ting det klør av ned fra taket også.. Om man velger alternativ 2, kan man da bruke finerstaver, av mahognyfiner ? Solid mahogny koster jo en formue, og andre alternativer finnes vel tross alt ikke ? Har man en innrednig i ekte varmglødende mahogny, vil man jo helst ikke rasere den helt eller. Tips ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
avsluttet Svart 24.November.2005 Del på Facebook Svart 24.November.2005 Hva med alterativ 2, med hvitlakkert furu? Da kan du kanskje legge isolasjon i mellom, hvis det ikke er fra før. PS pass at på ståhøyden ikke forsvinner Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 24.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2005 FURU !! ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hulda Svart 24.November.2005 Del på Facebook Svart 24.November.2005 FURU !! ? Suzuki Banne i kjerka??? Hulda har nettop kjøpt 4 MM plater i eikefinner. Pris kr. 110/kvadratmeter. Litt beis og du er i mål. Kan limes på plass. Merk at du får en meget mørkere båt med mørkt tak. Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 24.November.2005 Del på Facebook Svart 24.November.2005 Jeg ville revet vekk det som er der idag, og lagt ny skai. Hvis du velger denne løsningen, så velg et trekk med lukkede celler og ikke skumplast på baksiden. Lykke til................ Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 24.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2005 Hulda har nettop kjøpt 4 MM plater i eikefinner. Pris kr. 110/kvadratmeter. Litt beis og du er i mål. Kan limes på plass. Merk at du får en meget mørkere båt med mørkt tak. Ja, mørkt blir det kanskje. Nå er vel båten min i kategorien som like gjerne kunne vært omtalt som "trange, svenske 70-talls ubåter" men jeg skal tenke på det du sier. Hvor kjøpes eikefiner ? Og quanta costa ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
avsluttet Svart 24.November.2005 Del på Facebook Svart 24.November.2005 (redigert) Jeg tenkte på en type panel, med smale bord av billig type. Hvis de males hvite skulle jeg tro du vil få et pent tak. Men det er muligens mye jobb med det, har ikke gjort noe slikt selv. kanskje "mini" har den rette løsningen Redigert 24.November.2005 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.November.2005 Del på Facebook Svart 24.November.2005 Hvor kjøpes eikefiner ? Og quanta costa ? Suzuki Oslo Finnerfabrikk (på Frysja). Prisen jeg betalte er fremdeles 110/kvadratmeter. Platene måler 122X244 meter og tykkelsen er ned til 4 MM (som jeg kjøpte). Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 24.November.2005 Del på Facebook Svart 24.November.2005 Hvis jeg kan få driste meg til forslag, ville jeg heller gått for teak laminat, 2 eller 4 mm tykk plate. Sikkert litt dyrere enn Hulda sine, men da er det gjennomført innredning. Skal vi tippe du trenger 2 stk, til (husker ikke hva det koster) tippe rundt 500 600 totalt. Fåes på Billingstad, Oslo finerfabrikk etc etc.... Behandlet med edelolje fra Owatrol blir supert.. Aberet er selvsagt mørkere båt innvendig, imidlertid borger det for kosligere tilværelse da man ser enda bedre effekt av stearinlysa.... (hybelkaniner og spindelvev "forsvinner" også) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.November.2005 Del på Facebook Svart 24.November.2005 Jeg måtte skifte taket i Viksunden når jeg kjøpte den, da de gamle platene minnet om en arena for kulekjøring... Jeg bestemte meg for 9mm bjerkefiner, og behandlet disse to ganger med en hvitpigmentert olje. Deretter fikk de et strøk med en type klar voks, slik at de fikk en passe halvmatt glans. Riktig lekkert ble det, etter mitt syn. Lyst og trivelig inne i båten, og du kan fortsatt se litt av tremønsteret som gir litt liv til takflaten. Jeg tror ikke jeg ville ha valgt mahognyfarget tak i en båt som din, det blir rett og slett utrolig mørkt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
h2o Svart 24.November.2005 Del på Facebook Svart 24.November.2005 (redigert) Jeg vil gjerrne foreslå at du lager plater av 3,6mm finer som du kler med lyst skrogtrekk. Disse platene 2 stk en på hver side rammes inn me heltre teak. Sikkert mye arbeid, men ganske fint tror jeg. Redigert 24.November.2005 av h2o (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 24.November.2005 Del på Facebook Svart 24.November.2005 Oslo Finnerfabrikk (på Frysja). Prisen jeg betalte er fremdeles 110/kvadratmeter. Platene måler 122X244 meter og tykkelsen er ned til 4 MM (som jeg kjøpte). Du er veldig glemsk, Suzuki Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 24.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2005 Du er veldig glemsk, Suzuki Ja, kona sier jeg er formann i kortidsminne foreningen. Helt feil, har jeg sagt jeg skal kjøpe noe til båten, glemmer jeg det aldri. For unnskylde meg, med at 4mm neppe kan kalles bladfiner. Dessuten har jeg ryddet snø på Finerfabrikken på Frysja, så jeg veit jo godt hvor det er når jeg kaller de små grå... Glemskheten skyldes trolig alle de fine løsemidlene jeg til enhver tid omgir meg med... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Havbris Svart 24.November.2005 Del på Facebook Svart 24.November.2005 Hvis du går for å kjøpe furu eller andre lyse tresorter, men drømmer om teak eller andre mørke tresorter, finnes det produkter du kan beise med så det til forveksling ser ut som det du drømmer om. Kommer ikke på produsenten av produktene i farten, men kan finne det ut om du får behov for det. Brukte produktene på furu 2"x3" med fint resultat. Dette er imidlertid kun egnet for steder der du ikke har slitasje (tak/vegger) fordi slitasje bringer fram det hvite treverket igjen. Om det er mye å spare på en slik løsning, vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 24.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2005 Hvis du går for å kjøpe furu eller andre lyse tresorter, men drømmer om teak eller andre mørke tresorter, finnes det produkter du kan beise med så det til forveksling ser ut som det du drømmer om. Kommer ikke på produsenten av produktene i farten, men kan finne det ut om du får behov for det. Brukte produktene på furu 2"x3" med fint resultat. Dette er imidlertid kun egnet for steder der du ikke har slitasje (tak/vegger) fordi slitasje bringer fram det hvite treverket igjen. Om det er mye å spare på en slik løsning, vet jeg ikke. Ja, det har jeg testet. Laget noen "dingser" i furuklosser, og la disse i bad av Mahognybeis. Etter litt tørking i varmluftsstekeovnen , og påføring av litt lakk fra Biltema,ble resultatet sånn. Klossen kan forøvrig skimtes på bildet i inlegg 1 i denne tråden, bak lettmatros stolen. Kostnaden var mindre enn en flaske øl, og alle delene fikk jeg tak i på lokal Maxbo sjappe.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Havbris Svart 24.November.2005 Del på Facebook Svart 24.November.2005 Etter litt tørking i varmluftsstekeovnen Suzuki Tror ikke vi tenker på samme produktene hvis stekeovnen var med i brukerveiledningen til produktet. Jeg var derfor ute i garasjen og sjekket: "Herdins" var produktet kalt (OBS Bygg), og er en hurtigtørrende lakkbeis, og så kan en lakke over med Herdins lakk i tillegg etterpå for å få en penere og hardere overflate. Har ikke noen bilder å vise til, men jeg syntes det ble pent. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 24.November.2005 Del på Facebook Svart 24.November.2005 Taket kan du fore ned med slisser og så kle med det måtte ønske. Ser du har buet tak så da går det sikkert ikke med vanlige lekter. Prøvde det med betydelig mindre krumming enn det du har og lektene klarte jeg ikke å bøye nok. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 24.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2005 vel, ikke akkurat i brukerveiledningen da. Den leser jeg jo aldri. Men nybeisede tredeler, tørker raskest i varmluftsovn, og Kona tilgir det meste, så når jeg så mitt snitt... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hulda Svart 24.November.2005 Del på Facebook Svart 24.November.2005 Du er veldig glemsk, Suzuki Han virket forholdsvis oppegående da jeg sankket med han i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Havbris Svart 24.November.2005 Del på Facebook Svart 24.November.2005 vel, ikke akkurat i brukerveiledningen da. Den leser jeg jo aldri. Men nybeisede tredeler, tørker raskest i varmluftsovn, og Kona tilgir det meste, så når jeg så mitt snitt... Suzuki På bildet virket det som fargen ble litt mørk, hvor mange grader stilte du stekeovnen på? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 24.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2005 om jeg legger langsgående lister, og skrur disse rett opp i taket, får jeg da trøbbel med sandwich dekket ? Er jo ikkenoe belastning ? Med 4-5 langsgående mahognylekter, ville man jo bryte opp det kjipe plastic fantastic intrykket.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Verrie Svart 24.November.2005 Del på Facebook Svart 24.November.2005 Hvorfor ikke bare lime dem, sette dem under press under herdinga. Tec7 holder bra til det. Da slipper du ihvertfall risikere noe ubehag med plastikken.... Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 24.November.2005 Del på Facebook Svart 24.November.2005 Slik som dette : Håper det er greit Thor at jeg låner bilde fra tråden din.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.