Familiesnekke Startet 19.Juni.2022 Del på Facebook Startet 19.Juni.2022 Det dukker med ujevne mellomrom behov (eller ønske) om å sjekke eller fikse småting under båten, mens man er på tur. Mine fridykkingsevner begrenser seg til 30-60sekunder, og da rekker jeg kanskje en rask sjekk av sjøvannsinntak eller hente opp noe, småtteri vi har mistet på grunt vann. Jeg har også klart å kutte av jolle-tauet etter en tau-i-propellen-hendelse, men det ble MANGE turer opp og ned, og var egentlig en ganske vemmelig opplevelse… Jeg lurer derfor på om noen har god erfaring med noe lite (/smått) dykkerutstyr, som gir en arbeidsro i 10-20 min under vann? Jeg har funnet frem til «Smaco Sports»; er det gode greier? https://smacosports.com De har dykkerflasker helt ned i 0.5 liter (20bar), som kan pumpes opp igjen med manuell pumpe. Ikke var det veldig dyrt heller… (Og ja; jeg har PADI-lappen av enkleste slag) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Juni.2022 Del på Facebook Svart 20.Juni.2022 Familiesnekke skrev for 2 timer siden: Jeg lurer derfor på om noen har god erfaring med noe lite (/smått) dykkerutstyr, som gir en arbeidsro i 10-20 min under vann? Hvis du sjekker finn.no, så får du deg en 4 liter brukt for en billig penge. Du bør opp på det. Med et enkelt ventilsett i tillegg, så har du noe som er litt mer brukbart, og antagelig mye billigere. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tranen2 Svart 20.Juni.2022 Del på Facebook Svart 20.Juni.2022 Det viktigste av alt er at du ikke dykker alene og har relevant hjelp i nærheten. Setter du deg fast på en slik måte at du behøver hjelp for å komme løs så går minuttene veldig fort... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Shore Svart 20.Juni.2022 Del på Facebook Svart 20.Juni.2022 Du bør ha deg dykkervest og eventuelt blybelte, for å kunne nøytralisere oppdrift/synking på en grei måte. Skal du arbeide under båten, er det fint med en naturlig stilling i vannet som gjør dette enkelt og da trenger du hjelpemidler til dette. En dykkervest med oppblåsbar funksjon, vil gjøre at du har full kontroll og gjør at du også lett kan komme deg opp til overflaten om du får problemer, men dette vet du antagelig hvis du har gjennomgått PADI. Selv bruker jeg å binde flaska til båten i passe dybde, for å jobbe med propellen, som jeg gjerne renser for rur. Dette mest fordi det er vanskelig å komme opp i båten eller på brygga med flaske på ryggen. Dette fungerer utmerket selv uten bly eller vest, men jeg sliter litt med å holde meg nede, da oppdriften er for stor uten bly. Det er også begrenset med arbeidsbredde med en slik metode, da slangen til ventilen er av begrenset lengde. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Komodo Svart 20.Juni.2022 Del på Facebook Svart 20.Juni.2022 Tranen2 skrev for 1 time siden: Det viktigste av alt er at du ikke dykker alene og har relevant hjelp i nærheten. I mine øyne er det viktigste at man har kontroll på hva man driver med. Det skumleste med slik "skal bare-dykking" på helt grunt vann er om man hopper i vannet og puster pressluft uten å ha på seg komplett dykkerutstyr. Da er det fort gjort at man ikke har 100% kontroll på avveining og oppdrift, noe som er årsak nr. 1 til lungesprengning. Og lungesprengning er kanskje den mest dødlige av de vanlige dykkerskadene, muligens fulgt av drukning. Pusting av pressluft på helt grunt vann er det aller mest risikable i forhold til lungesprengning, da det er der den relative trykkforandringen er størst. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 20.Juni.2022 Del på Facebook Svart 20.Juni.2022 (redigert) Det der med lungesprenging var jeg på et kurs om en gang. Trolig i fb m røykdykking. Dra pusten dypt på 1 m vann og holde pusten til overflaten skulle være nok. Redigert 20.Juni.2022 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 20.Juni.2022 Del på Facebook Svart 20.Juni.2022 Mistet propellen nede ved Gøteborg for en del år siden, og måtte montere ny uten mulighet for å ta båten på land. Har alltid ABC utstyr i båten i tilfelle, men da kun snorkel. Løsningen ble å kjøpe 5 m billig 1tom sugeslange som jeg tapet til snorkelen. Festet slangen i kryssholtet akter, dykket ned og gjorde jobben på 20 minuttter. Pustet rolig inn gjennom snorkelen og pustet ut av nesen. Fungerte veldig bra, billig og enkelt. En må bare være bevisst på pusten, rolige små pust uten å fylle lungene helt eller hyperventilere. Ps. Har dykket en del. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 20.Juni.2022 Del på Facebook Svart 20.Juni.2022 jernkjøl skrev 28 minutter siden: Mistet propellen nede ved Gøteborg for en del år siden, og måtte montere ny uten mulighet for å ta båten på land. Har alltid ABC utstyr i båten i tilfelle, men da kun snorkel. Løsningen ble å kjøpe 5 m billig 1tom sugeslange som jeg tapet til snorkelen. Festet slangen i kryssholtet akter, dykket ned og gjorde jobben på 20 minuttter. Pustet rolig inn gjennom snorkelen og pustet ut av nesen. Fungerte veldig bra, billig og enkelt. En må bare være bevisst på pusten, rolige små pust uten å fylle lungene helt eller hyperventilere. Ps. Har dykket en del. Vil man ikke da etter hvert kun resirkulere "gammel" luft, dvs puste inn det man tidligere pustet ut? Høres skummelt ut for en fullstendig novise som meg. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Grimme Elling Svart 20.Juni.2022 Del på Facebook Svart 20.Juni.2022 Dersom snorkel kun går til munnen, og man puster ut gjennom nesen, vil det kun trekkes frisk luft ned igjennom slangen (slik jernkjøl beskriver). Men det krever litt øvelse og bevissthet, ja. Mange som har druknet ved å bruke for lang snorkel på feil måte. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Juni.2022 Del på Facebook Svart 20.Juni.2022 Hulda skrev 56 minutter siden: Det der med lungesprenging var jeg på et kurs om en gang. Trolig i fb m røykdykking. Dra pusten dypt på 1 m vann og holde pusten til overflaten skulle være nok. Ja, 1m er nok. Fritt etter hukommelsen så er også 30cm nok dersom man trekker pusten helt inn og holder pusten. jernkjøl skrev 31 minutter siden: Løsningen ble å kjøpe 5 m billig 1tom sugeslange som jeg tapet til snorkelen. Festet slangen i kryssholtet akter, dykket ned og gjorde jobben på 20 minuttter. Pustet rolig inn gjennom snorkelen og pustet ut av nesen. Det er viktig å advare mot slike Petter Smart-løsninger som dette, det kan fort bli dødlig! Du sier at du trakk pusten, og pustet ut med nesa. Det er jo greit, da har du unngått CO2-opphopning. Glemmer man seg bort her, kan det ende i tragedie. CO2-opphopning kan føre til tap av bevissthet, med påpfølgende akutt drukning. Det andre som kan skje er at du pådrar deg lungeødem. Det er en grunn til at en snorkel er så kort at du må ligge med ryggen i overflata for å få luft. Dersom du går ned på f.eks. 1 meters dyp og trekker pusten gjennom et rør, vil du få et undertrykk i lungene i forhold til det omgivende trykket. Dette undertrykket gjør at vevsvæske suges ut av blodet og fyller alveolene. Tenkte du på det? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nomen Svart 20.Juni.2022 Del på Facebook Svart 20.Juni.2022 På TV har jeg sett at de nede i Polynesia eller deromkring dykker med kun en tynn slange i munnvika. Slangen går opp til en kompressor/luftpumpe, hva er faremomentene her? Hilsen en som ikke kan noen ting om dykking.... Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Familiesnekke Svart 20.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2022 Komodo skrev for 20 timer siden: Hvis du sjekker finn.no, så får du deg en 4 liter brukt for en billig penge. Du bør opp på det. Takk for tipset, men jeg vil gjerne ha så lite volum på utstyret som mulig, men jeg ser jo at jeg bør ha noe for å dybdejustere; og da holder det vel med blybelte og vest kanskje? Jeg fant heller ikke 4liter flaske på FINN… Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 21.Juni.2022 Del på Facebook Svart 21.Juni.2022 nomen skrev for 17 timer siden: Slangen går opp til en kompressor/luftpumpe, hva er faremomentene her? Når man har kompressor som mater slangen med luft, så blir det noe annet enn å selv trekke luft gjennom slangen med lungene i forhold til de faremomentene som @Komodo beskriver. Det er mange fysiologiske utfordringer med å dykke/puste under vann som ikke blir berørt på er PADI eller tilsvarende grunnkurs, av den grunn at kurset er lagt opp til at man skal bruke standard utstyr og dykke på små dybder med relativt gode marginer. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Bitteliten Svart 21.Juni.2022 Del på Facebook Svart 21.Juni.2022 (redigert) PADI: Pay in Advance. Die Immediately Man skal ha respekt for opphold under vann - men ikke gjør det farligere enn det er tenker jeg. Men skal man dykke med trykkluft bør man i det minste ha open water PADI. Da lærer man seg i det minste teknikker på å overleve under vann og man får litt basic trening. De fleste lungeskader skjer på grunt vann. Har selv hatt nødoppstigning med buddy fra 12 meter. Vi hadde vært nede i 5 minutter da noe klikka og vi måtte avbryte (kombo utstyrsklikk og høyt stress). Gikk helt fint det - fordi vi begge pusta ut hele veien oppover - og ikke hadde noe særlig nitrogen i blodet ennå. Var uaktuelt å forlate buddyen da vi var i åpent vann med mye strøm. Dette bildet tok jeg på Rosali Möller i Rødehavet. På vei opp fra maskinrommet - vi var nede på 44,5 meter inni maskinrommet. Nitrox, single purpose dykk. Jeg var no deco hele veien. Buddyen bikka 6 min på stopp på 5 min. Jeg hadde med 12x232 stage med nitrox - som vi ikke trengte. Fantastisk fint dykk. ca 50 minutter totalt om jeg husker rett. Dykking er høy risiko. Ikke når man har kontroll. Men når noe uventet skjer så er det fort litt dramatisk. Og da må man ha trening og kompetanse. @Komodo vet det godt med egne erfaringer (alle ikke like lystige ) han dykker mye - og bør lyttes til Redigert 21.Juni.2022 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 21.Juni.2022 Del på Facebook Svart 21.Juni.2022 (redigert) jernkjøl skrev for 22 timer siden: Mistet propellen nede ved Gøteborg for en del år siden, og måtte montere ny uten mulighet for å ta båten på land. Har alltid ABC utstyr i båten i tilfelle, men da kun snorkel. Løsningen ble å kjøpe 5 m billig 1tom sugeslange som jeg tapet til snorkelen. Festet slangen i kryssholtet akter, dykket ned og gjorde jobben på 20 minuttter. Pustet rolig inn gjennom snorkelen og pustet ut av nesen. Fungerte veldig bra, billig og enkelt. En må bare være bevisst på pusten, rolige små pust uten å fylle lungene helt eller hyperventilere. Ps. Har dykket en del. Komodo skrev for 22 timer siden: Ja, 1m er nok. Fritt etter hukommelsen så er også 30cm nok dersom man trekker pusten helt inn og holder pusten. Det er viktig å advare mot slike Petter Smart-løsninger som dette, det kan fort bli dødlig! Du sier at du trakk pusten, og pustet ut med nesa. Det er jo greit, da har du unngått CO2-opphopning. Glemmer man seg bort her, kan det ende i tragedie. CO2-opphopning kan føre til tap av bevissthet, med påpfølgende akutt drukning. Det andre som kan skje er at du pådrar deg lungeødem. Det er en grunn til at en snorkel er så kort at du må ligge med ryggen i overflata for å få luft. Dersom du går ned på f.eks. 1 meters dyp og trekker pusten gjennom et rør, vil du få et undertrykk i lungene i forhold til det omgivende trykket. Dette undertrykket gjør at vevsvæske suges ut av blodet og fyller alveolene. Tenkte du på det? Er helt samstemt med Komodo her, for å dra luft ned fra overflaten til under vann må du generere et undertrykk i lungene. Dette undertrykket gjør over tid at det strømmer væske fra vevet og inn i lungene, noe som gjør at man risikerer ødem. Og uansett er det ikke særlig dypt man klarer å suge luft ned fra overflaten, så det er en svært dårlig løsning. Redigert 21.Juni.2022 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Barbaria Svart 21.Juni.2022 Del på Facebook Svart 21.Juni.2022 Godt innkjørt tau, plast eller garn kan kreve en god del tid å få bort. Vi, og mange andre på lengre tur, har såkalt Hookah utstyr (ikke vannpipa ) ombord for å løse slike situasjoner. Det er en liten luftkompressor som, i vårt tilfelle, går på strøm 12/220v samt en pusteslange på ca. 10m med regulator. Det holder til å gjøre litt jobb under båten, samtidig som man slipper store og tunge flasker som må fylles. De fysiske reglene for dykking gjelder fremdeles. Eksempel: https://privat.sgsafety.no/nardi-espirit-narghile-kompressor Et enklere “triks” vi nå mer benytter er et langt synketau som henger 20 cm ned i vannet i hele båtens lengde mellom baug og akter. Dette tauet fungerer utmerket til å holde seg i under pauser, samt som mothold når man skraper båten under. Det er bare når vi skraper propellen og kjølen hvor vi må slippe tauet. Veldig praktisk når båten beveger seg f.eks. på svai. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Chilli Solbris Svart 21.Juni.2022 Del på Facebook Svart 21.Juni.2022 Uten dykkersertifikat og opplæring innen sportsdykking har du ingenting under vann med trykkluftverktøy gjøre. Om du ikke vet hva du driver med her er det kort og godt livsfarlig selv på 0,5 meters dyp! Ta dykkersertifikat! Og nyt tiden under vann på en trygg og god måte! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Goddis77 Svart 21.Juni.2022 Del på Facebook Svart 21.Juni.2022 Støtter @Solbris IIher. Stikk innom Fue eller noen for et kurs, så har du fundamentet i behold. Godt mulig du ender opp med å like det såpass at du vil ha mer.. Fikk lappen i bursdagsgave for en tid tilbake, og endte etter mange år opp til slutt med full rebreather pakke, undervannsscooter, mange gode opplevelser, kone og en haug med nye venner. Lett å bli bitt av basillen. Når det er sagt så har jeg dykket mange steder. Ett av de i Kroatia er på et skipsvrak ute i havet ved Pula med maks 40m dybde. Der dør det i snitt 4 dykkere hvert år. Det er da turister som dette skjer med, som bare ville ha et lite dykk på ferie... Mitt tips er 12/15 liter med 40 punds vinge og slangesett i båten + blybelte. Våtdrakt eller skjorts kan fungere for en liten tur under vann. Mer enn det så er det tørrdrakt som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 21.Juni.2022 Del på Facebook Svart 21.Juni.2022 (redigert) Solbris II skrev 50 minutter siden: Uten dykkersertifikat og opplæring innen sportsdykking har du ingenting under vann med trykkluftverktøy gjøre. Om du ikke vet hva du driver med her er det kort og godt livsfarlig selv på 0,5 meters dyp! Ta dykkersertifikat! Og nyt tiden under vann på en trygg og god måte! Ser ut som trådstarter har PADI OWD. Så han bør kunne Boyle-Mariottes lov: P·V=K, hvor K er en konstant. Man ser av formelen at en gitt trykkøkning under dykk nær overflaten vil gi større volumreduksjon enn samme trykkøkning på større dyp. Så ved dykking, så bruk SCUBA. Jeg er selv DM/klasse S, men har masse igjen å lære enda jeg har dykket i over 30 år. Som nevnt av flere, så kan man få lungespreng allerede fra 60-70 cm, der er den relative trykkøkningen størst. Redigert 21.Juni.2022 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 21.Juni.2022 Del på Facebook Svart 21.Juni.2022 Solbris II skrev for 1 time siden: Uten dykkersertifikat og opplæring innen sportsdykking har du ingenting under vann med trykkluftverktøy gjøre. Han har sertifikat om du har lest tråden. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Goddis77 Svart 21.Juni.2022 Del på Facebook Svart 21.Juni.2022 Skjønner egentlig godt dette med lite utstyr i båten. Klarer ikke selv helt å se hvor jeg skulle fått plass til slikt utstyr i egen båt heller. Ikke er det optimale steder å komme seg inn/ut heller. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Juni.2022 Del på Facebook Svart 21.Juni.2022 (redigert) Familiesnekke skrev for 12 timer siden: Takk for tipset, men jeg vil gjerne ha så lite volum på utstyret som mulig, men jeg ser jo at jeg bør ha noe for å dybdejustere; og da holder det vel med blybelte og vest kanskje? Du kan klare deg greit uten bly og vest, men det kommer an på flaskas vekt under vann, og din egen vannfølelse. Men svømmeføtter må du ha. Vannfølelse er egentlig det viktigste stikkordet her. Familiesnekke skrev for 12 timer siden: Jeg fant heller ikke 4liter flaske på FINN… Det ligger mange firelitere og slenger i kjellere rundt om kring. Usikker på hvor mange jeg har, men i alle fall et par stykker. Her er et sett du kan dele, da har du to. Ulempen er at disse er litt tyngre i vannet siden det er 300 bars. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=178119138 Familiesnekke skrev On 20.6.2022 at 0.45: Jeg lurer derfor på om noen har god erfaring med noe lite (/smått) dykkerutstyr, som gir en arbeidsro i 10-20 min under vann? .... https://smacosports.com De har dykkerflasker helt ned i 0.5 liter (20bar), som kan pumpes opp igjen med manuell pumpe. Regner med at det skulle stått 200 bar, ikke 20? Det høres jo forlokkende ut med ei lita flaske på 0,5 liter, som blir veldig lett å dra med seg rundt. Men jeg tror du har litt urealistiske forventninger til hvor lenge du kan puste på ei slik flaske. Det er fort gjort å bli litt lurt av James Bond eller andre actionhelter som svømmer rundt og sloss med skurker og hai mens de puster fra en slik flaske, som ikke er større enn en gammeldags vestflaske. Husk at hvis du skal jobbe under båten for eksempel med å skrape rur eller å skjære ut tauverk fra propellen, øker luftforbruket drastisk i forhold til å bare sveve vektløs bortover bunn. Et lavt luftforbruk under rolige forhold er 15 l/min, et normalt forbruk er 20 l/min. Når man skraper rur av propellen er det arbeidsdykking hvor du samtidig må jobbe for å holde deg i riktig posisjon, da må du fort regne med 40 liter i minuttet. Som nevnt lenger opp er jo lungesprengning det man absolutt skal være mest forsiktig med helt oppunder overflata, det betyr at du ikke skal holde puste overhode, og da går det virkelig unna på lufta! En flaske på 0,5 liter/200 bar vil gi deg ca 100 liter fritt avgitt luft, litt avhengig av hvor full du klarte å få den. Dersom den ikke er toppet opp, må du regne med at trykket synker til 175 bar når den er kald. Da har du 175*0,5=87,5 liter luft. Med et forbruk på 40 liter i minuttet il den holde mindre enn to minutter innen trykket er så lavt at andretrinnet på ventilen din ikke klarer å gi mer luft. Realistisk sett bør du har 40 l/min * 20 min = 800 liter til rådighet. Ved 200 bar tilsier det at du må opp i ei fire liters flaske. Det er da forutsatt at flasketrykket er 200 bar etter at den er nedsenket i sjøvann og avkjølt, at dybden tilsvarer 0 meter, og at du puster flaska helt tom. Faller trykket under 200 bar, eller du går dypere enn 0 meter, eller du ønsker å ha noe reserve igjen etter avsluttet dykk, så spiser det av de 20 minuttene. Dersom du er på 10 meters dyp er det omgivende trykket doblet, det betyr også at luftforbruket er doblet, og tiden halvert. Skal du ned på den dybden er det også ok å ha litt luft igjen på flaska til oppstigningen. Noen har vært inne på og nevnt teknisk dykking lenger opp her, og da snakker vi om å kalkulere helt andre marginer. I ei grotte regner vi 1/3 inn, 1/3 ut, og 1/3 i reserve. Snur etter å ha brukt opp en tredjedel altså. Ved dyp vrakdykking med dekompresjon og evt. flere gassbytter på vei opp kan det være helt andre måter å beregne gassen på. Nå er det imidlertid mange år siden jeg har drevet med dyp dykking, dykker kun på grunt vann nå, og kun alene. Allikevel bruker jeg alltid et 2x10 300 bar flaskesett, evt. et 2x6 300 for grunnere og kortere sommerdykk. Edit: Har lovet å gjøre et moringsdykk i morgen, men sitter her med kjempevondt i ryggen og lurer på om det går Redigert 21.Juni.2022 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Framtia Svart 21.Juni.2022 Del på Facebook Svart 21.Juni.2022 jeg jobbet i flere år som sportsdykkerinstruktør og hadde 1x7 liter (200bar) med Dräger packpack. Det var nydelige greier for korte dykk. Har vurdert å finne noe tilsvarende nå, til erstatning for min 1x15 liter (200bar) som rekker til 3-4 dykk for skrubbing av skutebunn på min 44-foter. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
TideRace Svart 21.Juni.2022 Del på Facebook Svart 21.Juni.2022 Har også en 1x15 (200 bar) + BCD, bly og semidrydrakt liggende fast i båten. Brukes mest til noen runder under skroget på jakt etter rur med plexi-isskrape på ettersommeren, men har reddet oss minst et par ganger i forbindelse med tau og garn som havnet rundt kjøl, propell og ror. Det er mye sikkerhet i å ha muligheten til å gå ned i tilfelle noe skjer, men betinger at man kan bruke utstyret på en trygg måte. Ikke alle fridykkingsfilmer på Youtube er helt innafor det vi Norge legger i hms. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 21.Juni.2022 Del på Facebook Svart 21.Juni.2022 Barbaria skrev for 3 timer siden: Han har sertifikat om du har lest tråden. Sorry!😳😳 Her har jeg rett og slett ikke lest godt nok!🥸🥸 Stå på!😁😁. Tenker å gjøre det samme! Skaffe en liten flaske, våtdrakt,vest og bly. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.