Jump to content

Enkelt dykkerutstyr til å fikse småting under båten på vannet.

Familiesnekke

Recommended Posts

Dykker skrev for 4 timer siden:

Ser ut som trådstarter har PADI OWD. Så han bør kunne Boyle-Mariottes lov: P·V=K, hvor K er en konstant. Man ser av formelen at en gitt trykkøkning under dykk nær overflaten vil gi større volumreduksjon enn samme trykkøkning på større dyp.

Så ved dykking, så bruk SCUBA. Jeg er selv DM/klasse S, men har masse igjen å lære enda jeg har dykket i over 30 år. Som nevnt  av flere, så kan man få lungespreng allerede fra 60-70 cm, der er den relative trykkøkningen størst.

standard_3_dykking.png

Knallgodt forklart dette!

Og jeg lover å lese bedre heretter!😊😊 Beklager til trådstarter!😄😄

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Komodo skrev for 3 timer siden:

Regner med at det skulle stått 200 bar, ikke 20?

Hehe, ja, du har helt rett; der manglet det en null…

Jeg har ikke et forhold til hvor mange liter jeg puster per minutt, så jeg er ikke  i stand til å vurdere om reklamen henger på greip, eller ikke, men det var da veldig forskjell på ditt overslag og reklamen:

«This 0.5-liter mini diving bottle allows you to breathe underwater for 6 to 12 minutes.»

Du har sikkert mye erfaring ang. forbruk, så takk for utredningen; det høres ut som at 0.5-1 liter er litt lite :yesnod:

Familiesnekke skrev for 2 timer siden:

Hehe, ja, du har helt rett; der manglet det en null…

Jeg har ikke et forhold til hvor mange liter jeg puster per minutt, så jeg er ikke  i stand til å vurdere om reklamen henger på greip, eller ikke, men det var da veldig forskjell på ditt overslag og reklamen:

«This 0.5-liter mini diving bottle allows you to breathe underwater for 6 to 12 minutes.»

Du har sikkert mye erfaring ang. forbruk, så takk for utredningen; det høres ut som at 0.5-1 liter er litt lite :yesnod:

Komodo har HELT rett. Disse flaskene holder bare til noen få minutter i praksis. Hvis du ligger HELT rolig i overflaten i temperert vann og ikke gjør NOEN ting så kunne du kanskje dratt ut 7-8 min av dem. Kanskje.  Hvis du overhode skal bevege deg eller gjøre noe arbeid under vann så har du kanskje 2-3 min tilgjengelig. (Komodo: Jeg tror disse flaskene har EN regulator slik at det ikke er delt første- og andretrinn. Uten at det har så stor praktisk betydning egentlig utover det at du trolig kan puste ned trykket i disse flaskene ørlite lenger ned enn en konvensjonell flaske.)

Redigert av forskern (see edit history)
Ask skrev 8 minutter siden:

Det blir sagt at PADI er ei forkorting for Pay And Dive Immediately

Siden du gjengir det utsagnet, så syns vel du det treffer bra. Hvilke andre kurstilbud er det du anbefaler for de som vil lære seg sportsdykking, uten å dø umiddelbart? Jeg tok CMAS, men ser ikke det tilbudet rundt nå for tiden. Du kjenner kanskje til flere som omkom umiddelbart etter PADI- kurset på grunn av den treningen de fikk / ikke fikk?

Redigert av Code0 (see edit history)

Hei.

Det er ikkje krav om dykkekurs for å dykka, forutsett at det ikkje er betalt dykking.

Utan dykkelappen er det vanskeleg å få fylt flaskene sine, og det er få som vil dykka med ein.

Med eit PADI grunnkurs får ein fylt flaskene sine.

Mitt poeng er at ein ikkje nokon erfaren dykkar etter å tatt eit grunnkurs.

Når det kanskje er lenge sidan ein tok kurset er det kanskje ikkje så lurt å dykka aleina med dårleg utstyr og ei lita flaska?

Ein moglegheit kan vera eit oppfriskningskurs, og nokre dykk med andre før han hoppar i havet aleina?

Code0 skrev for 1 time siden:

Siden du gjengir det utsagnet, så syns vel du det treffer bra. Hvilke andre kurstilbud er det du anbefaler for de som vil lære seg sportsdykking, uten å dø umiddelbart? Jeg tok CMAS, men ser ikke det tilbudet rundt nå for tiden. Du kjenner kanskje til flere som omkom umiddelbart etter PADI- kurset på grunn av den treningen de fikk / ikke fikk?

Jeg har selv alle kurs fra PADI 😉. Dykket med DIR rigg først men har nå klassisk PADI rigg med bcd og vanlige slanger. Funker helt fint. Om dere så så var det et 😉 etter utsagnet om PADI 😊

Jeg har hatt ungene mine på PADI prøvedykk i utlandet. Men da var jeg med på dykket selv da de var ferdige i bassenget….. de skulle vel maks gå til 10 meter, men jeg stoppa de på 20…. 🙈.

vet om ei som drukna på padi kurs. Kjenner instruktøren. Vet om 2 som drukna for noen år siden i Son etter padi kurs i Thailand. De leide utstyr på vår lokale dykkersjappe.. det var det ikke noen feil på.  
jeg kjenner eieren ganske godt. Han leier ikke ut utstyr til folk han ikke kjenner lenger.

dykkersenter i indre Oslofjord (padi) hadde også et tilfelle der en person ble funnet livløs på platformen på 5 meter, under dykk med instruktør.. 

folk dør av alle mulige ting. Også dykking

Dykkerhuset i Moss har SSI kurs nå. De kjenner jeg så godt at jeg kan anbefale de. 

skal du ta kurs så ta det i norge og få erfaring med tørrdrakt på kurset. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Bitteliten skrev 43 minutter siden:

Jeg har selv alle kurs fra PADI 😉. Dykket med DIR rigg først men har nå klassisk PADI rigg med bcd og vanlige slanger. Funker helt fint. Om dere så så var det et 😉 etter utsagnet om PADI 😊

Ja jeg tror man skal være forsiktig å knytte hendelser opp mot organisasjon. 

Det er nok ikke organisasjonen i seg selv som er årsakene til ulykkene, men de som holder kurs og profitt som forårsaker dårlig opplæring og masseproduksjon av dykkere.

Men dette gjelder i like stor grad de andre organisasjonene som SSI, NAUI, CMAS osv. i de områdene der man driver masseopplæring av dykkere på ferie. Dog er nok Padi den største organisasjonen internasjonalt så de vil nok også en større andel hendelser. 

Jeg har også kjennskap til Dykkerhuset i Moss. De hadde Padi-kurs frem til i allefall 2015 av like god kvalitet som de har SSI kurs nå. At de byttet over fra PADI til SSI hadde nok helt andre årsaker enn at Inneholder i padi-kursene var noe dårligere enn SSI :wink:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

mons skrev 31 minutter siden:

Favoritten min til grunn kosedykking er en fireliter

Ser flere nevner 4-liter dykkerflaske i tråden her, så da er vel kanskje det «minste praktiske størrelse for badedykking på grunt vann».

Er det realistisk å håndpumpe en slik fireliters flaske til 200bar, eller er vi på nivå med et maraton i pumping?

Hva slags håndpumpe trenger jeg da? Link gjerne til Ok produkter. 

Og hva med noe småtteri av elektrisk kompressor, som klarer 200 bar, og som tar lite plass i båten? Finnes det?

Familiesnekke skrev for 9 timer siden:

Er det realistisk å håndpumpe en slik fireliters flaske til 200bar, eller er vi på nivå med et maraton i pumping?

Og hva med noe småtteri av elektrisk kompressor, som klarer 200 bar, og som tar lite plass i båten? Finnes det?

Håndpumpe og liten elektrisk kompressor er ikke aktuelt å bruke til en vanlig dykkeflaske. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

VegJoh skrev 1 time siden:

Håndpumpe og liten elektrisk kompressor er ikke aktuelt å bruke til en vanlig dykkeflaske. 

Ok; så denne reklamen er bare tull da?!

9FF1A100-DFB8-4FEF-99F3-3BF5EAD9CDCA.jpeg

ref;

https://smacosports.com/products/smaco-s300-plus

En pumpe jeg fant vha Google;

https://alexnld.com/product/high-pressure-4500-psi-hand-pump-scuba-diving-oxygen-cylinder-inflator-portable-snorkeling-breath-diving-equipment-air-pump/?gclid=EAIaIQobChMIkbjl59LA-AIVbIBQBh1pXg_IEAQYFiABEgL5AvD_BwE

Er dette bare lureri?

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Familiesnekke skrev for 10 timer siden:

Mulig det finnes, men jeg har aldri vært borti det. Verken håndpumpe eller minikompressor. Jeg har en bensindrevet kompressor som jeg kan ha med på tur, men den er ganske stor, og ikke veldig hendig å stue vekk eller bære rundt på. I alle fall ikke med prolaps i ryggen :cryin:

shipahoy skrev 2 minutter siden:

Den reklamen der er bare svada. Det er selvsagt fullt mulig å puste noen åndedrag på en slik liten flaske, men som du kan se av regnestykket mitt lenger opp er det ekstremt underkommunisert hvor fort man tømmer ei slik lita flaske. I tillegg synes jeg de bagatelliserer det å puste pressluft på grunt vann sammenlignet med snorkling. Men det er jo en annen sak. 

Husker forresten dette kom på markedet på 80 tallet under navnet Spear Air. Prøvde å søke på det nå, men det dukker ikke opp på Google engang :giggle: Husker vi lo litt av dette da vi gikk på dykkerkurs for første gang. Tror det var ganske nytt da. 

Familiesnekke skrev 31 minutter siden:

Er dette bare lureri?

Vet ikke. I prinsippet er det jo fullt mulig, spørsmålet er hvor brukbart det er i praksis. Prinsippet er jo enkelt, det er at du har en håndpumpe med et ekstremt lite areal. Når arealet er lite nok, klarer du å pumpe opp et veldig stort trykk med håndkraft. Formelen er F=P*A, som brukes både i pneumatikk og hydraulikk. I dette tilfellet er det jo snakk om pneumatikk (gass under trykk). Snu på formelen slik at du får A på venstre side, så kan du regne ut hvor lite arealet må være for at du skal klare å pumpe opp 200 bar med håndkraft. Utfordringen er at arealet blir så lite at du "aldri" blir ferdig med å pumpe. Man bruker jo det samme prinsippet på fettpresser og manuelle hydrauliske jekker, f.eks. Enerpac. Der kan trykket fort bli mange hundre bar. 

Familiesnekke skrev 41 minutter siden:

Ok; så denne reklamen er bare tull da?!

Er dette bare lureri?

Ja, det er min erfaring. 

Rent bortsett fra at den jeg bestilte og betalte aldri kom (altså ekte lureri/svindel i mitt tilfelle) , så har research etterpå vist at det bare er tull. Både puste tiden, og hva som faktisk skal til for å pumpe opp en slik slik flaske manuelt for å få de 2-3 minuttene under vann.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...