Jump to content

Enkelt dykkerutstyr til å fikse småting under båten på vannet.

Familiesnekke

Recommended Posts

Vær obs på at selv dykk like under vannflaten som dette ikke er ufarlig. En tidligere Nordsjødykker fortalte meg at han hadde en jobb en gang med rydding av stein i en grunn havn. Han stod til livet i vann sånn ca og bøyde seg under for å plukke opp steiner og legge dem på en flåte. Dette pågikk noen timer. Og han klarte å pådra seg dykkersyke! 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 8 minutter siden:

Vær obs på at selv dykk like under vannflaten som dette ikke er ufarlig. En tidligere Nordsjødykker fortalte meg at han hadde en jobb en gang med rydding av stein i en grunn havn. Han stod til livet i vann sånn ca og bøyde seg under for å plukke opp steiner og legge dem på en flåte. Dette pågikk noen timer. Og han klarte å pådra seg dykkersyke! 

Det var nok ikke dykkersyke (trykkfallsyke) han pådro seg, men lungesprengning. Noe jeg har advart om opp til flere ganger i denne tråden. Ikke til å spøke med!

Kan forøvrig bekrefte en historie om lungesprengning på den måten du beskriver. Dette ble meg fortalt av Svein Eidsvik, Norges kanskje mest kjente dykkerlege, og en pioner i bransjen. 

shipahoy skrev 1 time siden:

Her er fin forklaring av problemene med håndpumpe.

Tusen takk for at du delte denne videoen; den forklarer veldig mye av det som allerede har blitt diskutert i denne tråden. 

Jeg ser da at 4liter flaske og håndpumpe ligner på en «halvmaraton» i arbeid; og er da neppe for hvemsomhelst…

Komodo skrev 9 minutter siden:

Kan forøvrig bekrefte en historie om lungesprengning på den måten du beskriver. Dette ble meg fortalt av Svein Eidsvik, Norges kanskje mest kjente dykkerlege, og en pioner i bransjen. 

Du skal slett ikke se bort fra at det er samme sak vi snakker om;-)

Poenget er at selv de små trykkforskjellene fra overflate ned til rundt 1m dybde er nok til å påføre oss alvorlig skade om vi er uheldige. Vi tåler ikke så mye som vi ofte tror!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 18 minutter siden:

Poenget er at selv de små trykkforskjellene fra overflate ned til rundt 1m dybde er nok til å påføre oss alvorlig skade om vi er uheldige. Vi tåler ikke så mye som vi ofte tror!

Yepp, det er det jeg understreket i mitt innlegg. Man ser det lett ut av formelen til Boyle-Mariottes lov

i posten min her. 60-70 cm er nok.

Redigert av Dykker (see edit history)

JRK skrev 12 minutter siden:

Nå lurer jeg veldig. (Er helt novise). Har skrapt rur og byttet sink på propellen flere ganger, uten flaske og uten ubehag. Svømmer også 20 meter under vann uten og puste. Er dette virkelig så farlig som man får inntrykk av i denne tråden?

Nei, det du beskriver fører ikke til lungesprengning. Det er først når du under vann puster inn komprimert luft for så å stige til overflaten uten å slippe ut luft at den faren oppstår.

Jeg ser da bort fra generell drukningsfare ved å oppholde seg under vann.

JRK skrev 1 time siden:

Kjøkte nettop en 0,5 l gul scuba flaskegresskar Banggood.com. Søk på Scuba Denne kostet 74 USD eller 81 inklusive frakt

får finlese denne tråden før jeg prøver den. 😳

Kjøpte maken flaske for tre år siden. Den holdt i en sesong. Begynte å lekke ut luft fra regulatoren. Pumpen fungerte greit, men det ble mye pumping for å oppnå 200 bar.

Redigert av SUN960
Siterte feil innlegg. (see edit history)
JRK skrev for 4 timer siden:

Er dette virkelig så farlig som man får inntrykk av i denne tråden?

Mange har prøvd å forklare dette, nå prøver jeg… tenk på lungene dine som en ballong. Trekk pusten i vannflaten, dykk nedover, ballongen blir mindre, trykkes sammen, trykket i ballongen stiger tilsvarende trykket på utsiden. Du svømmer opp igjen, ballongen utvides til utgangspunktet. No problem. 

Så med trykkluft tilgjengelig…, ballongen er full på overflaten.., du svømmer nedover.., ballongen trykkes sammen…, du trekker ny luft ned i lungene , dvs ballongen fylles til full.., du stiger oppover, ballongen utvider seg…, lungene sprenges.., om du ikke puster ut. Derav uttrykket lungesregning. Puster du ut på vei oppover ingen problem, men trekker du luft fra flaske / kompressor på 0,5 m dyp og reiser deg opp uten å puste ut så utvider lufta / trykket øker mer enn lungevevet er bygd for.

shipahoy skrev for 13 timer siden:

Her er fin forklaring av problemene med håndpumpe.

Tittet kjapt gjennom det meste av den videoen nå, og der tar han jo nettopp opp dette med Spear Air som jeg nevnte tidligere. Og som han sier mot slutten, de har brukt 3 millioner dollar på å utvikle et produkt som har vært på markedet i flere tiår, og som erfarne dykkere har slaktet som totalt ubrukelig og direkte farlig. Say no more...

Og en annen ting. Vet ikke om det ble nevnt noe om det i videoen, men hvis noen mot formodning skulle orke å fylle ei dykkeflaske med en slik håndpumpe, så mangler den jo filter som vi har på en skikkelig dykkekompressor. Det er kullfilter for å fjerne evt. hydrokarboner, og tørkefilter for å fjerne fuktighet. Antar at det stempelet må ha en form for smøring for å fungere, det betyr at det er mulighet for å pumpe oljefragmenter inn i flaska. I tillegg er det jo slik at den vil komprimere varm, fuktig sjøluft, som altså inneholder både vann og salt. Mao kommer det ikke til å ta lang tid før den flaska er ødelagt. Er det ei stålflaske vil den ruste opp, er det aluminium kan man få pittings som går tvers gjennom godset i flaska. Til alt overmål så er det altså slik at man med flaske og egen pumpe ikke trenger å trykkprøve flaska for å bruke den. Dette er jo noe folk ser for seg å ha liggende i båten og ta fram ved behov. Og der kan den jo finne på å ligge og ruste i mange år uten at noen tenker på å kontrollere den. Så, etter noen års bruk, når man står i badebuksa på skjæret og pumper opp 200 bar, så står man egentlig med en udetonert bombe mellom beina. Kan fort bli mer en tante da... 

Imidlertid er det lite sannsynlig at dette vil skje, for ingen kommer til å orke å stå og pumpe opp den flaska der for hånd mer enn en gang :lol:

Komodo skrev On 23.6.2022 at 0.18:

Her har du to firelitere til salgs. Men synes prisen er for høy:

Takk for tipset😀

Jeg er nå litt i tenkeboksen; jeg hadde ikke tenkt å kjøpe meg et fullskala «dykkersett»; jeg hadde sett for meg noe lite og enkelt, som jeg kunne fylle selv, men jeg innser nå, takket være denne tråden, at ideen kanskje er urealistisk?!

Trådstarter har jo PADI OWD. Så han vet sikkert at det enkleste SCUBA utstyret han trenger er jo flaske med første og annet trinn, BCD , samt litt bly og ABC-utstyr. Drakt trenger man ikke for raske dykk under båten på sommerstid. Drakta sørger bare for mer positiv oppdrift, og dermed mer bly.  Hvis formålet kun er raske dykk under båten, er det heller ikke store flaska han trenger. Ergo så blir det et veldig kompakt og lite SCUBA utstyr han trenger, og samtidig har han ABC-utstyr for snorkling/fridykking.

Dykker skrev for 3 timer siden:

Drakt trenger man ikke for raske dykk under båten på sommerstid.

Det har du nok helt rett i, så lenge ikke arbeidet tar lange tiden er gjerne drakta mer til heft. Likevel, en kamerat som pleier ta en runde under skroget mitt med skrubben + skifter anoder de årene jeg ikke er på land med båten (er på land annenhvert/hvert tredje år) sier han helst ikke dykker uten drakt. Han fridykker, og sier at våtdrakta gjør at man unngår å skrape seg opp mot rur og blåskjell slik man gjør uten drakt og hansker (for ikke å snakke om de ekle sjøpølsene). Siden han holder på ei stund (det gror godt hos meg) foretrekker han 5-7mm drakt for å holde varmen, selv om det er sommer. Selv har jeg ikke så mye peiling på dykkinga akkurat, men bidrar med varm pizza og en jam når han kommer opp. Hilsen ham som alltid står halvnervøs på kaien og med sikkerhetsline og stoppeklokke😅

Hakkannen skrev 8 minutter siden:

men bidrar med varm pizza og en jam når han kommer opp

Alltid hyggelig med en liten jam når man har dykket. Hva slags instrument spiller du ? :cheers_wine:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Komodo skrev On 20.6.2022 at 12.45:

Ja, 1m er nok. Fritt etter hukommelsen så er også 30cm nok dersom man trekker pusten helt inn og holder pusten.

Hva skjer hvis en sjiraff vasser ut en norsk fjord til hodet er bare såvidt over vann, og så trekker den pusten så dypt den klarer og blir deretter skremt av en fisk så den springer opp på land mens den holder pusten?

Med sin lange hals så er den vel da farlig dypt når den fyller opp og så blir det sprengte lunger når den kommer opp av vannet og så går det galt.

Og hvis noen har lurt på hvorfor det  ikke lever sjiraffer vilt ved norske fjorder og vann så har man kanskje forklaringen her, de overlever kun der det er så lite vann at denne problemstillingen ikke oppstår?

Hakkannen skrev 1 time siden:

, en kamerat som pleier ta en runde under skroget mitt med skrubben + skifter anoder de årene jeg ikke er på land med båten (er på land annenhvert/hvert tredje år) sier han helst ikke dykker uten drakt. Han fridykker, og sier at våtdrakta gjør at man unngår å skrape seg opp mot rur og blåskjell slik man gjør uten drakt og hansker

Enig at det er greit å ha drakt. Det er jo langt fra sikkert at de problemene som skal løses skjer mens det er god badetemperatur. Om ikke annet, så er det greit med en tynn våtdrakt med korte ermer og bein, såkalt shorty. Men husk at det er litt forskjell på badetemperaturene i indre Oslofjord og i Rogaland :diving:

Hakkannen skrev 1 time siden:

(for ikke å snakke om de ekle sjøpølsene). Siden han holder på ei stund (det gror godt hos meg) foretrekker han 5-7mm drakt for å holde varmen, selv om det er sommer. Selv har jeg ikke så mye peiling på dykkinga akkurat, men bidrar med varm pizza og en jam når han kommer opp. 

Hyggelig å få en pizzabit og et glass cola for jobben. Jeg husker en gang vi lå nede i Sverige. Jeg brukte to-tre timer på å skrape blåskjell og rur av fire propeller +++ på to båter (de var venner), og montere nye sink på den ene båten. Kom opp blåfrossen og gjennomkald, men tok jobben fordi de ikke klarte å holde pusten lenge nok. Sparte dem begge for en slippsetting. Som takk for hjelpen fikk jeg et lite glass cognac ved grillen på kvelden. Kunne i alle fall fått påfyll før han satt vekk flaska...

Husk også at når kompisen din bruker våtdrakt for å unngå å rive seg opp på blåskjell og rur, så river han opp drakt og hansker i stedet. Det sliter mye mer på utstyret å drive med den type dykking enn kosedykking ute blant skjæra.

Her kan du se hva drakt, hansker osv. koster:

https://fue.no/dykkerutstyr/dykkedrakter-og-tilbehor/vatdrakt/ 

19 fot skrev 4 minutter siden:

Hva skjer hvis en sjiraff vasser ut en norsk fjord til hodet er bare såvidt over vann, og så trekker den pusten så dypt den klarer og blir deretter skremt av en fisk så den springer opp på land mens den holder pusten?

Saklig. Hvis det er Sognefjorden den vasser ut i, så er den så brådyp at sjiraffen går rett til bunns. Tror ikke sjiraffer i Norge er mest bekymret for lungesprengning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...