Code0 Svart 24.Juni.2022 Del på Facebook Svart 24.Juni.2022 (redigert) 19 fot skrev 11 minutter siden: Med sin lange hals Bare Donald Duck som klarer å sitte på tre meters dyp og utvide brystkassa når trykket på utsiden er så mye større enn på innsiden. Du trekker nemlig ikke pusten, muskler utvider brystkassa og luft strømmer ned. Som med bilmotorer før turboen. Prøv med en slange, jeg klarer ikke trekke luft med 60 cm langt sugerør. Antar giraffen ikke er bygd for det heller. Men om du skulle klare å ekspandere brystkassa, så har du fortsatt bare overflatetrykk i lungene, så å gå opp igjen tåler du. På tre meters dyp fyller du lungene fra dykkerflaske med 1,3 bar, og holder du pusten på vei opp har du 0,3 bar overtrykk, dvs 30 % for mye luft i lungene. Redigert 24.Juni.2022 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.Juni.2022 Del på Facebook Svart 24.Juni.2022 Komodo skrev 1 time siden: Hyggelig å få en pizzabit og et glass cola for jobben. Han har også fått et par gitarer jeg har laget, fordi jeg vet det koster en del med utstyret han bruker, og ikke minst timene som går Synes virkelig du burde fått hele flaska! Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.Juni.2022 Del på Facebook Svart 24.Juni.2022 VegJoh skrev for 2 timer siden: Hva slags instrument spiller du ? Hovedsakelig lap steel (med tonebendere, ala pedalsteel, bare litt enklere), men har alltid liggende noen mer tradisjonelle gitarbaserte instrumenter om bord i tillegg, med alt fra 3 til 6 strenger Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 24.Juni.2022 Del på Facebook Svart 24.Juni.2022 Komodo skrev 1 time siden: Saklig. Hvis det er Sognefjorden den vasser ut i, så er den så brådyp at sjiraffen går rett til bunns. Tror ikke sjiraffer i Norge er mest bekymret for lungesprengning. Har du noen gang i norsk natur møtt en sjiraff som har fortalt deg at den ikke er redd for lungesprengning? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Juni.2022 Del på Facebook Svart 24.Juni.2022 Hakkannen skrev for 1 time siden: Han har også fått et par gitarer jeg har laget, fordi jeg vet det koster en del med utstyret han bruker, Jeg kjenner deg såpass godt gjennom forumet her nå Hakkanen, at jeg tviler ikke et sekund på at du gjør gode gjentjenester for kameraten din Kommentaren var mest myntet på at folk flest har liten forståelse for at 1/2 time under vann genererer en hel dag med for- og etterarbeid (pakke utstyr, rigging, kjøring fram og tilbake, skylling av utstyr, tørking av utstyr, vrenge drakter og tørke innsiden, pakke sammen utstyr, fylle luft) og slitasje på kostbart utstyr. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hakkannen Svart 24.Juni.2022 Del på Facebook Svart 24.Juni.2022 Komodo skrev for 4 timer siden: Kommentaren var mest myntet på at folk flest har liten forståelse for at 1/2 time under vann genererer en hel dag med for- og etterarbeid Forsto det altså Ja, det er en uting at folk ikke ser å verdsette arbeid, egentlig på generell basis! Av og til skulle enkelte rett og slett fått antydet en regning, der både timebetaling, slitasje på utstyr og direkte utgifter er med. Kanskje de da hadde innsett at det blir feil når vennetjenester så fort ender i utnytting - en vei. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 25.Juni.2022 Del på Facebook Svart 25.Juni.2022 Hakkannen skrev for 17 timer siden: . Hilsen ham som alltid står halvnervøs på kaien og med sikkerhetsline og stoppeklokke😅 Hva viser stoppeklokken før du drar i lina? Hilsen en som øver på å holde pusten, men opplever veldig ulike tider på land kontra under båten. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
SveinHa Svart 25.Juni.2022 Del på Facebook Svart 25.Juni.2022 Kunne jo vært greit å hatt en slik i verktøykassa: ...men der er nok bare 2-3 pust i den i beste fall... i tillegg til litt tekniske utfordringer med å få den til å virke tilfredsstillende. Funket fint for 007 i 1965 da Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Hakkannen Svart 25.Juni.2022 Del på Facebook Svart 25.Juni.2022 Erik skrev for 11 timer siden: Hva viser stoppeklokken før du drar i lina? Et tydelig nykk på 2 minutter, kontinuerlig nykking på 2,5 og dra opp på 3 minutter. Han har så vidt jeg husker kapasitet til 7-8 minutter, men synes det er bedre med korte og effektive økter og da kortere «puste-seg-inn-igjen»-økter over vann. Har heldigvis aldri gått så langt at jeg har måtte trekke ham opp😅 Han er som regel lengst under i forbindelse med demontering og montering av anodene, mens skrogpussen foregår slik at han svømmer fra ende til ende mens han skrubber med en skrubb i hver hånd. Da pleier det gå om lag halve minuttet mot minuttet på min båt, bortsett fra når han rengjør propellen og under kjølen, det tar litt lengre tid. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Juni.2022 Del på Facebook Svart 25.Juni.2022 Hakkannen skrev 29 minutter siden: Et tydelig nykk på 2 minutter, kontinuerlig nykking på 2,5 og dra opp på 3 minutter. Han har så vidt jeg husker kapasitet til 7-8 minutter, men synes det er bedre med korte og effektive økter og da kortere «puste-seg-inn-igjen»-økter over vann. Holder han pusten i opp til 8 minutter når han skraper en båt under? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hakkannen Svart 25.Juni.2022 Del på Facebook Svart 25.Juni.2022 Komodo skrev 1 time siden: opp til 8 minutter når han skraper en båt under? Nei, ikke når han jobber, som jeg også skrev pleier han bruke 0,5-1 minutt om gangen når han skraper langs skroget før en pustepause😉 Men han er veldig godt trent og klarer holde pusten lenge om han ligger rolig. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Juni.2022 Del på Facebook Svart 25.Juni.2022 Ja, men 8 minutter ? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hakkannen Svart 25.Juni.2022 Del på Facebook Svart 25.Juni.2022 Måtte sende melding og spørre for å dobbeltsjekke😅 Han klokket 5:40 i vinter (han driver og dykker under isen) og nærmer seg 8 om sommeren når han har tatt en rekke med dykk dagene i forkant. Mulig en forklaring på den gode lungekapasiteten er at han livnærer seg som sanger, i tillegg til at han liker å pushe seg selv maksimalt. Jeg trekker ham i alle fall opp uansett når det har gått 3 minutter, så øvingen på å holde pusten lenge får han gjøre med kona, jeg takler ikke ansvaret om ting skulle gå galt😅 Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 25.Juni.2022 Del på Facebook Svart 25.Juni.2022 Dykking medfører fare, spesielt om man dykker alene og med jalla-løsninger at på til. Dykking under båt kan være ekstra farlig - ergo krever dykkesertifikatet PADI "open water" at man ikke har noe over hodet når man dykker - altså "open". Jeg mener det var i fjor at en kar omkom i hjemmehavna si når han fikk båten sin hodet i mens han skulle gjøre en jobb under den - pga en bølge fra en halvplaner eller noe. Selv har jeg fått juling av badeplatformen av samme årsak (jeg har blitt mer påpasselig siden). Skateboard hjelm eller noe i den dur kan faktisk være en god ide. En ponyflaske på under literen kan gi en noen minutter (3?) og kan i beste fall kanskje være nok til å få løs et tau fra propellen. Skal du derimot holde på mer enn noen få minutter må du ha full utrustning - og aller helst også en dykkekamerat i vannet sammen med deg. Skulle du feks bli slått bevisstløs med negativ oppdrift er det lite noen kan gjøre for deg på selv få meters dyp. I det minste bør du ha en vakt ombord og et tau knyttet til deg selv som vakta holder i, og noen avtalte signaler som gis med jevne mellomrom (ingen signal og du trekkes opp). Dykk heller aldri uten kniv, og i hvertfall ikke hvis du tror det kan være garn i propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.