rana17fisk Startet 20.Juni.2022 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2022 tenkte bare jeg skulle dele disse bildene fra impellerbytte på den nye gammelbåten vår :) var plaget med dårlig kjøling og tenkte at impellerbytte var steg en. som dere ser på bildene så er det jo et under at den kjølte i hele tatt.virket som rør mellom pumpe og veksler var helt tett. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 20.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2022 Her har tydeligvis impellere blitt kjørt til siste slutt, imponerende samling av impellerblad:) Sitér dette innlegget Link to post
rana17fisk Svart 20.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2022 ja, tror nok det er levninger av flere dette ja ;)forøvrig virker kjølingen og være bra nå men tenkte og ta en systemrens på den uansett. ser at det er blå frostvæske på den og har fått høre at den skal være rød. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2022 Rart at man bare har matet på med nye impellere etter hvert som vingene på de gamle forsvant.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Worry II Svart 20.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2022 Denne maskinen har neppe fått mye TLC, ville tatt en skikkelig service på den. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 20.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2022 Det så jammen ikke bra ut, som flere har nevnt, det ser jo ut til å være blader fra flere tidligere impellere Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
rana17fisk Svart 21.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2022 ja, mistenker at dette går noen år tilbake. blir og ta systemrens på begge sider + olje og alle filter. heldigvis var det med flere olje og dieselfilter. var et mindre filter også, tror kanskje dette er til girkassen ? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 21.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2022 Har samme motor fra 1993 som har gått 5100 timer. På bilder virker det som om motor har hatt et totalt manglende vedlikehold. Anbefaler en skikkelig sørvis. Disse motorene er evigvarende med godt stell. Sitér dette innlegget Link to post
rana17fisk Svart 21.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2022 det er godt og høre :) denne har ca 2500 timer og skal være en 94 mod så da bør den sikkert vare i vår tid med skuta ;) når man snakker om skikkelig service, er det da : oljebytte, filterbytte , ventiljustering , rens ? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 21.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2022 Det er så lett å si at en motors tilstand kan leses ut av timeteller, men slike tellere kan settes ut av drift på enkelt vis. Disse japsesakene går lett 20 tusen timer, og det er vedlikehold som gjelder. Ikke skippertak men jevnt og godt stell over tid. Mener nå jeg. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 21.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2022 Martine29 skrev 13 minutter siden: Ikke skippertak men jevnt og godt stell over tid. Mener nå jeg. Enig i det. Men det er jo ikke så lett når man kjøper en brukt slik som TS. Når det er sagt så ville jeg ha så gått det går forsøkt å "nullstille" motor når den blir overtatt. På vår forrige båt hadde jeg en 4LHA-DTP. Den hadde gått ca 480 timer når vi overtok, men jeg var ikke sikker på hvordan den var vedlikeholdt. Gjorde da endel av de servicepunktene som manualen beskriver etter anløp antall timer: Her er noe det jeg gjorde for å forsøke å nullstille: - rengjorde dieseltank og slanger - Byttet for og finfilter diesel - Byttet motorolje og filter - Byttet girolje og filter - Renset krets og byttet kjølevann på ferskvannskrets - Byttet kilerem - Justerte ventiler - Byttet dysespisser diesel og skimtet opp til rett trykk - Renset saltvanskrets og byttet impeller - Byttet zink på motor - Tok av eksosbend og sjekket dette, samt byttet pakning Noe av jobben ble dokumentert i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/147087-yanmar-4lha-dtp-ujevn-gange-på-tomgang-sjekk-av-dyser/ Jeg anbefaler også og koble ut ettervarmeren som går på rett etter start på disse, hvis det allerede ikke er gjort. Så slipper du å ta knekken på batteriene dine. Hvordan har jeg beskrevet i denne tråden her: https://baatplassen.no/i/topic/155780-yanmar-4lha-stp-hvordan-koble-ut-ettervarmer/ Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.