Jump to content

impellerbytte Yanmar 4LH-DTE


rana17fisk

Recommended Posts

tenkte bare jeg skulle dele disse bildene fra impellerbytte på den nye gammelbåten vår :) var plaget med dårlig kjøling og tenkte at impellerbytte var steg en. som dere ser på bildene så er det jo et under at den kjølte i hele tatt.virket som rør mellom pumpe og veksler var helt tett. 67725522535__3A969528-6E42-4604-8996-F8ED1974891A.jpg.911c624e0e4c7f4e0f69684132d93764.jpgIMG_2123.jpg.897e5b6fcdaf7e92bbcfc660814e0671.jpgIMG_2124.jpg.b601487669ec65cb64f4145fddfed2b4.jpgIMG_1923.jpg.a793e2ae57c26896a8b1635afbb98ddb.jpgIMG_2125.jpg.296c9aaee24c838ced73545644d392d1.jpg

Link to post

ja, tror nok det er levninger av flere dette ja ;)forøvrig virker kjølingen og være bra nå men tenkte og ta en systemrens på den uansett. ser at det er blå frostvæske på den og har fått høre at den skal være rød.

Link to post

Det så jammen ikke bra ut, som flere har nevnt, det ser jo ut til å være blader fra flere tidligere impellere :confused:

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

ja, mistenker at dette går noen år tilbake. blir og ta systemrens på begge sider + olje og alle filter. heldigvis var det med flere olje og dieselfilter. var et mindre filter også, tror kanskje dette er til girkassen ?

Link to post

det er godt og høre :) denne har ca 2500 timer og skal være en 94 mod så da bør den sikkert vare i vår tid med skuta ;)

når man snakker om skikkelig service, er det da : oljebytte, filterbytte , ventiljustering , rens ?

Link to post

Det er så lett å si at en motors tilstand kan leses ut av timeteller, men slike tellere kan settes ut av drift på enkelt vis. Disse japsesakene går lett 20 tusen timer, og det er vedlikehold som gjelder. Ikke skippertak men jevnt og godt stell over tid. Mener nå jeg. 

Link to post
Martine29 skrev 13 minutter siden:

Ikke skippertak men jevnt og godt stell over tid. Mener nå jeg. 

 

Enig i det. Men det er jo ikke så lett når man kjøper en brukt slik som TS. 

 

Når det er sagt så ville jeg ha så gått det går forsøkt å "nullstille" motor når den blir overtatt. 

 

På vår forrige båt hadde jeg en 4LHA-DTP. Den hadde gått ca 480 timer når vi overtok, men jeg var ikke sikker på hvordan den var vedlikeholdt. 

 

Gjorde da endel av de servicepunktene som manualen beskriver etter anløp antall timer:

 

image.png.7135cff096a55d7c05ff73abe1f54abc.png

 

Her er noe det jeg gjorde for å forsøke å nullstille:

 

- rengjorde dieseltank og slanger

- Byttet for og finfilter diesel

- Byttet motorolje og filter

- Byttet girolje og filter

- Renset krets og byttet kjølevann på ferskvannskrets

- Byttet kilerem

- Justerte ventiler

- Byttet dysespisser diesel og skimtet opp til rett trykk

- Renset saltvanskrets og byttet impeller

- Byttet zink på motor

- Tok av eksosbend og sjekket dette, samt byttet pakning

 

Noe av jobben ble dokumentert i denne tråden:

https://baatplassen.no/i/topic/147087-yanmar-4lha-dtp-ujevn-gange-på-tomgang-sjekk-av-dyser/

 

Jeg anbefaler også og koble ut ettervarmeren som går på rett etter start på disse, hvis det allerede ikke er gjort. Så slipper du å ta knekken på batteriene dine. Hvordan har jeg beskrevet i denne tråden her:

https://baatplassen.no/i/topic/155780-yanmar-4lha-stp-hvordan-koble-ut-ettervarmer/

 

 

 

 

 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...