Jump to content

Yanmar 4LHA-DTP ujevn gange på tomgang, sjekk av dyser.


VegJoh

Recommended Posts

Som ivrig leser av baatplassen.no og (kanskje i mindre grad bidragsyter), nyter jeg godt av de trådene der folk forteller om de tingene de gjør/utbedrer/finner ut av og fikser på sine båter og motorer. Jeg tenkte jeg derfor også skulle dele litt om mitt "prosjekt" om dagen. Siden jeg ikke er noen mekaniker, så er dette kun ment som beskrivelse av mine erfaringer. Men min oppfattelse er at hvis man først poster noe, så kommer det seriøse og gode innspill i prosessen fra alle baatplassens kompetente lesere derfor:

 

Høsten 2017 kjøpte jeg en Marex 280 Holiday med en Yanmar 4LHA-DTP 184hk i Kr.sand. Jeg fikk med meg @Komodo på den noe værharde, men trivelige henteturen fra Kr.sand til Fredrikstad. Vi merket allerede under turen at den jaget litt på tomgang, men ved belastning,eller ved turtallsøkning, så forsvant dette. Mistanken falt fort på dyser eller dieselpumpe. 

Motortimer ved kjøp 480 timer.

 

Noen dager etter at jeg vi hadde hentet båten, tok jeg jobben med å skifte forfilter i vannutskiller og filteret på pumpen.

 

IMG_1801.jpg.c535e06afc358e835e76bf01fd97ba8e.jpg

Filteret på vannutskilleren så slik ut. 

 

 

IMG_1805.jpg.9eeea24ce587606be9287d6a1749bf38.jpg

Dieselen som jeg tappet av forfilteret så slik ut. 

 

Som bildene viser, var det ikke "optimalt" så det endte med at jeg i fjor vinter tok jobben med å rense hele tanken, alle slager tilhørende dieselsystemet og byttet selvfølgelig på ny begge dieselfilterne. Under sesongen 2018 var jagingen fortsatt tilstede og ved opptak høsten 2018 bestemte jeg meg for at jeg skulle utføre diverse servicepunkter på denne, da jeg ikke hadde kontroll på hva som var gjort på den før mitt eie. Sjekk av dyser, bytte impeller, bytte ferskvannskjølevann, justere ventiler var blant det jeg hadde øverst på prioriteringslista. 

 

Dysene ble tatt først.

IMG_1641.jpg.af728d7a0d5e4b56eb3d34bf50a3a97f.jpg

Etter å ha fjernet oljedampslangen nummererte jeg rørene til dysene før jeg demonterte dem. I forkant hadde jeg rengjort og blåst rent området rundt dysene. 

 

 

IMG_1642.jpg.7725f167eb0c4ebe4a3661e8a7a2c255.jpg

 

 

IMG_1657.jpg.3ff87609e883faff35373dc8f9b8e16d.jpg

Dysene satt imidlertid svært godt fast og jeg klarte ikke å få de ut ved å "rikke" på de. 

 

Jeg ringte Walberg marina i Skjeberg, der jeg har kjøpt mye til båten og snakket med de. De forklarte at de brukte å ta ut dysene med en 

glidehammer.

 

IMG_1658.jpg.d722164ddb673a364a7e0e4576cc962f.jpg

Siden dysene er vinklet og det er litt trangt i motorrom, klarte jeg ikke å bruke en tradisjonell glidehammer på en slik måte 

at jeg fikk et "rett" uttrekk fra toppen. 

 

Alternativet ble å lage en enkel uttrekker for jobben ved å bruke en vektskive fra en treningsmanual. 

Hullet i vektskivene hadde en diameter på 29mm.

 

IMG_1654.jpg.51f986d123c327e5a0a6d90c05f03877.jpg

Kjøpte da en M30 gjengestang på Biltema og dreiet ned det ytterste på gjengene på denne slik at den fikk en diameter på 29mm

 

 

IMG_1655.jpg.81c662cedd88bd6b1dec20e819e52783.jpg

Tigget på en M12 hylsemutter på denne på den ene siden og en M30 mutter på den andre.

 

 

Gjengene på dyser målte jeg med skyvelære og gjengelær til å være M12 1,5 gjengestigning. Siden fingjengete M12 muttere

ikke var hyllevare hverken på Tools, Tess eller andre butikker i nærheten av meg, fant jeg ut at Biltema hadde hjulmuttere med 

M12 1,5 gjenger. 

 

 

IMG_1663.jpg.4cbd24aae71ef093f33931e9eff77f46.jpg

Kraven på hjulmuttern ble dreiet ned så den passet bedre på dysene.

 

 

IMG_1664.jpg.97baba7691274497b26246f1b58afbb6.jpg

Før og etter

 

 

IMG_1667.jpg.6adc26f834ad76092afadc4f727902e0.jpg

Deretter ble denne sveiset på en standard M12 1,75 skrue som passet i hylsemutteren på avtrekkerverktøyet.

 

 

 

IMG_1668.jpg.aa34799a3f990283e999e3b828c5263f.jpg

Denne ble deretter festet på dysen

 

 

IMG_1669.jpg.2525509cc4654aa1549d2bfbd0b6bad5.jpg

Deretter ble avtrekkerverktøyet festet til denne og dysene med forsiktige "bank" løsnet og trukket ut.

 

 

IMG_1674.jpg.712748beb823c882fd04ef9dde22813d.jpg

 

 

Jeg ønsket å sjekke dysene før jeg gjorde noe med de og min gode venn @Komodo fikk tak, ikke bare en, men to dysetestere. Jeg dro ut til han, men ved sjekk viste det seg at begge testerne var defekte. Han visste allikevel råd og gjennom en bekjent fikk vi tilgang til en litt mer avansert modell. 

 

IMG_1734.jpg.1823990d6375fca32502ee765fc985dd.jpg

Dysetest.

 

IMG_0006.png.ded34c2c2c8e906358cc7d5b092fd5a1.png

Jeg har en YPES-4AL dieselpumpe og YDLLA-P dyser og for disse skal åpne på 240-250 kg/cm2 (235-245 bar)

 

Etter test viste det seg at:

 

Alle dysene hadde alle 5 åpningshull åpne og spredningsbildet så OK ut, men

 

Dyse 1. "Pisset" diesel og hadde ikke den karakteristiske smettrelyden ved åpning. Åpningstrykk 228bar (232kg/cm2)

Dyse 2. "Pisset" diesel og hadde ikke den karakteristiske smettrelyden ved åpning. Åpningstrykk 240bar (244kg/cm2)

Dyse 3. Smettert til en hvis grad . Åpningstrykk 228bar (232kg/cm2)

Dyse 4. "Pisset" diesel og hadde ikke den karakteristiske smettrelyden ved åpning. Åpningstrykk 250bar (255kg/cm2)

 

Dysespissene på disse dysene er av typen: 140P325KO. dvs. 140 graders spredningsvinkel,  0,32 åpningshull, 5hull .

Spissene har Yanmar delenummer: 119173-53050

 

IMG_0051.jpg.d8e56ed03d6d4cfcb3ddd1a0b3c99d6b.jpg

 

 

For å ta ut få ut spissene, må man skru av hetten ytterst på dysen. Denne krever en 12-kant 15mm nøkkel eller pipe. 

Manualen beskriver også et spesialverktøy for å feste dysene i skrustikke. Siden jeg ikke hadde dette, laget jeg en brakett til dette. 

 

IMG_1777.jpg.9aec9f04b7210a851c2b9b75a0d36717.jpg

 

IMG_1779.jpg.08d15eed5cb24dd2ae20c505fef50453.jpg

 

IMG_1780.jpg.0ec641f9a8d984a850b8fc3702ce0194.jpg

 

 

 

IMG_0049.jpg.935e1fa20eb14f18907784ab29881d0c.jpg

 

Jeg hadde nå to valg. Sende disse av gårde for bytte av spisser og skimsing, eller gjøre jobben selv. Selv om jeg ved at det kanskje ikke er optimalt å gjøre slike ting selv, bestemte jeg meg for å prøve, først og fremst for å lære noe nytt.

 

Jeg etterforsket litt på nett for å finne nye dysespisser, da jeg bestemte meg for å kjøpe nye, da ingen av de var optimale. Etter mye googling (spesielt for 

å se om dette opprinnelig var noen dysespisser som brukes i andre motorer og om det i såfall kan kjøpes utenfor båtmarkedet, søkte da på spredning, hullstørrelse osv.) fant jeg ut at disse ikke 

var i mengder omtalt på nett. Jeg fant ingen fra f.eks Densa eller Bosch eller lignende. Priser jeg fant på nett var også ganske skremmende og en forhandler som ikke er båtforhandler i Norge, skulle ha 3500,- stk. 

 

Jeg var på båtmessa sammen med @Komodo og @Skate. Der tok jeg kontakt med Yanmar stand og snakket med en representant der. Han viste seg å være fra Maritronic i Kr.sand og han kunne skaffe nye spisser for 1300,.- inkl. mva. 4 nye spisser ble bestilt og venter fortsatt på at de skal bli levert. 

 

IMG_1794.jpg.b4223409e3003efdcde8286f6fcdd68c.jpg

Dysetester anskaffet jeg meg også, til den nette sum av 2 båtlapper. Jeg tenkte det var greit å ha dette "in house" selv, da det bli bli litt testing frem og tilbake når skimsingen skal utføres. 

 

Skims har jeg funnet ut, finnes i iallfall to forskjellige former. 

 

Delenummer: 114250-53400 (fikk tak i et sett av dette)

Delenummer: 114250-53600 (fikk tak i 5 sett av dette)

 

Begge inneholder 6 shims i forskjellige tykkelser. Disse ble målt, da de ikke er merket. Tykkelsene står på bildet. 

 

IMG_1818_2.jpg.02371479b1f0c2ab870e0912421e6d5c.jpg

 

925142184_IMG_18173.jpg.b24332d6ac1dac5d8a90e5be34e103be.jpg

 

 

Nå venter jeg på ankomst av dysespissene, så skal jeg fortsette jobben.

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

Mens jeg har ventet på dysene, har jeg også fått startet på litt av det andre vedlikeholdet jeg planla; bytte impeller og justere ventiler. 

 

Jeg legger ut det også, hvis det er noen andre som har tenkt til å gjøre samme jobb på tilsvarende motor seinere, og kan ha nytte av informasjonen. Som sagt tidligere, jeg er ingen mekaniker, så de som føler behov for arrestere meg underveis får stå fritt til å gjøre så. Imidlertid, så vil bilder og erfaringer sikkert kunne bidra i noen grad for de som planlegger en slik jobb uansett rett og galt.

 

Først impellerbytte:

Motorrommet på Marex´en er trangt og som diskutert flere ganger her inne på baatplassen, så sitter impelleren på disse Yanmar modellene keitete til.

 

 

Planen var som jeg har lest i flere  andre tråder bl.annet:

å ta ut hele sjøvannspumpen for deretter å bytte impelleren.

 

848729992_IMG_01592.jpg.4ac3d112639740206c72d6ec341c83e6.jpg

Siden det er så trang i motorrommet måtte jeg først fjerne Dynamoen og braketten til denne (rød ring) for å få tilgang til sjøvannspumpen (grønn ring) (Bilde: Illustrasjonsfoto fra internett)

 

GPTempDownload.jpg.8979a86241cba47764213a050c3b6e13.jpg

Etter å ha fjernet slange til varmeveksler og til sjøvabnnsinntak, måtte jeg fjerne to skruer som stod på pumpen mot babord og to muttere som stod inn mot motorblokka (styrbord) Dette gikk relativt greit med en liten fastnøkkel når dynamo og brakett var fjernet. 

 

IMG_1628.jpg.e9f17aa126068400348907fe235b71c3.jpg

 

IMG_1675.jpg.7cd90a9cad64f61c1540eaa1226ca97b.jpg

Pumpen er som det er skrevet i tidligere innlegg en Johnson pumpe. 

 

Det er to forskjellige sjøvannspumper til disse LHA/LH modellene. Ens lik som denne med slange opp til varmeveksler, og en med manifold.

 

IMG_1676.jpg.e4d3419e273ca7370944f7a97f5e863f.jpg

Impeller som sitter i originalt heter Johnson 1028 og er 65mm x 50mm stor. Men det finnes flere forskjellige alternativer. 

Se overgangstabell under.

IMG_0052.jpg.27951c52d0bd397d6f9eeca29d00d2bc.jpg

 

Selv om den som stod i var ny, valgte jeg å bytte og heller ha den gamle i reserve.

 

Jeg valgte å gå for en original Yanmar impeller til NOK 457,-. Delenummeret på denne er: 119175-42650

I pakken får man da også med 6 nye skruer til lokket og en ny O-ring til lokket, samt glyserin til å smøre inn O-ring med ved montering. (Denne O-ring skal visstnok bare passe til denne pumpen og ikke til pumpen med manifold, da denne O-ringen er 67x2mm og den på manifoldpumpen er 67x3mm.)

 

IMG_1820.jpg.f7ed4437e76c796bb4eec12b65330e1b.jpg

Den gamle impelleren ble fjernet med en rørtang som denne. Som dere ser av bildene er den litt "stiv"

 

IMG_1821.jpg.e5aae65cf17bb5df9c38749ddf926fce.jpg

Ved montering av ny impeller har jeg lest at flere bruker en strips rundt impellerbladene for å komprimerer dem og for å legge dem i riktig retning i forhold til rotasjonen på pumpen. Jeg hadde imidlertid en slik stemnpelringklemme liggende og valgte å bruke den.

 

IMG_0053.jpg.e44b6cc9eb120324157247ae3853039d.jpg315609942_IMG_00532.jpg.48fc094d161d16efddd06904e830351a.jpg

 

Impeller roterer med klokken sett fra lokket og bladene skal ligge med tuppen i retning mot klokken.

 

 

IMG_1823.jpg.fc84ea0728ac6ddd17f31df00b54af3f.jpg

Impeller og innside av pumpe ble satt inn med Glysering og deretter komprimert med bladene i riktig retning og presset ned i pumpen. 

 

Ny O-ring ble satt inn med glyserin og lokket ble satt på og skruene trykket til "i kryss"

 

O-ringen på andre siden av pumpen som tetter inn mot gir blir også byttet. Denne er 80x2mm

 

Neste post blir ventiljustering.

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
JonnyBoy skrev for 15 timer siden:

Skal skifte impeller i Holiday'en snart, så dette er midt i blinken VegJoh.

Med tanke på hvor trangt det er i motorrommet, så var jeg litt betenkt med å gjøre dette, men det gikk overraskende greit å komme til når man fikk fjernet dynamo :thumbsup:

 

alphaman skrev for 13 timer siden:

gøy og fikse tingene selv.hvilken dreiebenk er det du har?

Fikk tak i brukt gammel en kombinert dreibenk/overfres/søylebor i fjor for 6000,-. Det er en liten sak og den er nok ikke så nøyaktig som større benker, men kvaliteten er helt grei og det meste av det jeg bruker den til krever ikke 0,01mm nøyaktighet uansett. Den er også helt manuel og kan f.eks ikke slå gjenger el. lignende på den.

IMG_3403.jpg.f2adc3465a6a52fb1045d94d0a9796c2.jpg

 

Komodo skrev for 13 timer siden:

Jeg er meget imponert :thumbsup: Du holder et ekstremt høyt nivå på vedlikeholdet i skuta @VegJoh, ikke minst med tanke på at du ikke har mekanisk/teknisk yrkesbakgrunn :yesnod: Spent på når du kommer til overhaling av dysene :smiley:

Takk for det @Komodo. Jeg har jo fått god opplæring og tips av deg opp igjennom årene. Og hadde det ikke vært for deg, så hadde jeg sikkert ikke hatt verken sveiseapparat eller dreiebenk :cheers:

 

 

jørn skrev for 16 timer siden:

Jeg tar også service på en Yanmar nå, men en 4jh3-dte. Fått overhalt dysene. Synes den ryker litt vell mye, så skal også justere ventilene nå. Håper du kan legge ut litt bilder og info om det å, så har jeg litt å herme etter ?

Men forbehold @jørn, med tanke på at jeg kun har lest meg til dette, så ser du iallfall hvordan jeg valgte å gjøre dette.

 

Justering av ventilklarering:

 

Nå som dysene var ute, og drivrem var tatt av ifm. at jeg hadde fjernet dynamo, var det lettere å få gjennomført en ventiljustering iom. at det ikke var kompresjon i sylinderne, og at remhjulet til veiva ikke var under belastning av drivrem.

 

Det første jeg ønsket å finne ut var nummereringen av sylindrene. Den var så vidt jeg klarte å finne ikke beskrevet i service-manualen jeg hadde. Jeg fant imidlertid en manual for yanmar LH serien (disse motorene er jo tilnærmet identiske i oppbygning) så da gikk jeg ut i fra denne.

IMG_0054.jpg.871886939a07e1fcd718b12e74a4851a.jpg

Sylinder 1 mot gir og sylinder 4 mot drivremside.

 

 

IMG_1637.jpg.68e535c8b00414b7b14ccf51ebe400fb.jpg

For å få tilgang måtte toppdekselet fjernes. Her sitter det 10 skruer som må fjernes. Deretter er det 

bare å løfte av dekselet. I mellom deksel og toppen, sitter det en gummipakning så litt varsomhet ble 

utøvet, slik at den ikke skulle bli ødelagt.

 

Deretter måtte jeg finne TDC (top dead center) for sylinder 1 - 2 osv.. når jeg skulle til å justere. Da måtte jeg først finne ut hvilken vei veiv skulle roteres. I følge manualen roterer veiv "CCW (Counter Clockwise) from flywheel". Flywheel / Svinghjul sitter mot akter / gir. 

Videre er det beskrevet i manualen ved timing av dieselpumpene (se bilde)

IMG_0056.jpg.94cbb9e4881022f64c75b8811f92fb59.jpg

Dette bildet viser drivrem siden. Dette blir motsatt side av svinghjulsiden så her blir det altså CW (Clockwise) med klokken.

 

I følge manualen så skal det være en merking på svinghjulet som markerer når sylinder en er på TDC. Skal visstnok kunne sees gjennom et hull i svinghjuldekselet. Jeg klarte imidlertid ikke å finne dette, så jeg valgte en annen metode. 

 

Først måtte jeg finne hvilken fyringsrekkefølge sylindrene har, Dette står beskrevet i manualen.

1152110487_IMG_00562.jpg.341dd262e8c8bb42f41ca59cfddd4274.jpg

 

Sylinder 1 deretter 3 - 4 og 2. Og 180 grader turn på veiv mellom hver fyring. 

 

IMG_0059.jpg.f14d1dbe3dc3b68e988bbb65cb35f7d5.jpg

Som forklaringen fra manualen over viser, vil man ved en veivturn (360 grader) motsatt av TDC være i en situasjon der eksosventilen er i ferd med å lukke, mens intaksventilen er i ferd med å åpne. 

 

Siden fyringlrekkefølgen er 1 3 4 2 vil 360 turn motsatt av dette være 4 2 1 3. Kanskje litt vanskelig forklart men satt opp slik:

 

1342

4213

 

Når på sylinder 1 eksosventil lukker samtidig som intaksventil åpner, vil sylinder 4 være på TDC.

Når på sylinder 2 eksosventil lukker samtidig som intaksventil åpner, vil sylinder 3 være på TDC.  osv...

 

IMG_0057.jpg.3322b9ec5ce7fb42eefef977b0ff81e4.jpg

Intak og eksosventiler samt sylindernummererering fant jeg da ut at måtte være slik som dette. 

 

Med en litt større pipenøkkel dreide jeg nå veiv med klokken på drivremsiden til eksosventil lukket og intakvsentil åpnet på sylinder 4 og justerte da ventilene på sylinder 1 osv. jamfør beskrivelsen overfor i innlegget.

 

1726824096_IMG_00593.jpg.9b4eee5d87e4785c4c1d0bc69c615444.jpg

I servicemanualen på siden som beskriver ventilklarering, står det at intakvsentil skal ha 0,1mm åpning og eksos 0,3mm, men så står det på oversikten for DTE/DTP at den skal ha 0,1mm på inntak og 0,5mm på eksos. 

936522449_IMG_00554.jpg.0b4549b780003a6e4d9903eb84cb3669.jpg

 

Så vidt jeg har klart å finne ut så er 0,1 og 0,5 mm det riktige. NB! Legg merke til at justering skal gjøres når motor er kald, ref. manualen.

 

581417598_IMG_00595.jpg.b33150dfe273e77e51a77f9b8bef8fab.jpg

Så brukte jeg en bladføler til å sjekke klareringen på stedet der manualen viser. Sylinder 1-2 og 3 var 0,1mm for trang på både inntak og eksos, mens på sylinder 4 var de slik de skulle.

 

 

1766124439_IMG_00596.jpg.bed3e6e761194fbc7636de63d27b733d.jpg

For å justerer de som var utenfor riktig verdi. Brukte jeg et flatskrujern til å holde igjen på skruen (adjusting crew), og en 12mm fastnøkkel til å skru opp mutteren (lock nut). For deretter å justere med skruen med bladføleren inne, til den satt passe "tight" før jeg strammet inn mutter igjen. Jeg har ikke klart å finne noe moment som disse mutterne skal strammes til med, men de satt ganske godt fast når jeg løsnet, så de ble dratt til med tilsvarende makt. Men hvis noen vet moment, så hadde jeg vært takknemlig for innspill. 

 

IMG_0058.jpg.2aa915e006407803f511b21c2a14f1c0.jpg

Her justerer jeg eksosventilen på sylinder nr.1

 

Når alle var justert og dobbelsjekket etter at mutter var trukket til, ble deksel satt på og strammet til i rater etter kryss metoden. 

 

Jeg har ikke fått startet motor etter ventilklarering og som tidigere nevnt flere ganger, så er jeg ingen mekaniker. Det er første gang jeg gjør disse tingene. Dette må derfor ikke brukes ukritisk som en manual på hvordan ting gjøres. Jeg er imidlertid takknemlig for innspill på hvis noe er gjort galt / eller skulle vært gjort annerledes, slik at jeg kan få fikset det før oppstart, og slik at andre ikke går på stein hvis de leser dette :thumbsup:

 

 

 

 

Redigert av VegJoh
Fjernet to bilder som ufrivillig hadde lagt seg i bunn av innlegget (see edit history)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

Fikk av topplokket og satt i gang. Men så ble jeg så "nervøs" med å finne dødpunktet at jeg ikke turte mer. Fant det jeg mente var dødpunktet, men da fikk jeg ikke inn søkebladet en gang, så ble skeptisk til om det var dødpunktet, eller om den er såpass ujustert. Løsningen denne gangen er at jeg har satt bort jobben. Takk uansett for meget god beskrivelse :)

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post
Sjeldenutpå skrev On 6.4.2019 at 18.15:

Lønner seg med manual...eg hadde tatt sylinder1 for å være den fremste.... 

Det er det nok også. Det står jo spesifisert at du ikke skal bruke denne rekkefølgen i andre sammenhenger. Men det som teller er jo at man er konsekvent i hele prosessen, som her er ventiljustering.

Link to post
ozo skrev 1 time siden:

Det er det nok også. Det står jo spesifisert at du ikke skal bruke denne rekkefølgen i andre sammenhenger. Men det som teller er jo at man er konsekvent i hele prosessen, som her er ventiljustering.

 

Skjønner ikke helt hva du mener med "det er det nok også" her @ozo?  Det står jo at sylinder 1 er den nærmest flywheel (som er bak mot giret). 

Og at sylindere er nummerert i manualen etter dette mønsteret OG at "These sylinder numbers is consistently used for devices and parts connected to the head and VALVE moveing mechanism"

Det det imidlertid står spesifisert er at "items related to fuel pump" ikke er korresponderende.

1799603326_IMG_00542.jpg.eb472560d9e13ac590a24df9cf86181e.jpg

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
jørn skrev for 1 time siden:

Fikk av topplokket og satt i gang. Men så ble jeg så "nervøs" med å finne dødpunktet at jeg ikke turte mer. Fant det jeg mente var dødpunktet, men da fikk jeg ikke inn søkebladet en gang, så ble skeptisk til om det var dødpunktet, eller om den er såpass ujustert. Løsningen denne gangen er at jeg har satt bort jobben. Takk uansett for meget god beskrivelse :)

 

Da har du iallefall fått åpnet opp og tatt en titt på det, det er jo litt avskrekkende i seg selv det også :-)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
jørn skrev for 2 timer siden:

Fikk av topplokket og satt i gang. Men så ble jeg så "nervøs" med å finne dødpunktet at jeg ikke turte mer. Fant det jeg mente var dødpunktet, men da fikk jeg ikke inn søkebladet en gang, så ble skeptisk til om det var dødpunktet, eller om den er såpass ujustert. Løsningen denne gangen er at jeg har satt bort jobben. Takk uansett for meget god beskrivelse :)

 

Jeg bruker aldri å lete etter dødpunktet. Enkleste måte å justere ventiler på er å tørne motoren (i motorens gangretning) til ventilene akkurat veksler mellom innsug og eksos på for eksempel sylinder 1. Da er sylinder 4 klar til å justeres. Så tørner du til sylinder 3 veksler, da kan du justere sylinder 2. Så tørner du til sylinder 4 veksler, da kan du justere sylinder 1. Så tørner du til sylinder 2 veksler, og da justerer du sylinder 3.

Link to post
bellen skrev 22 minutter siden:

 

Jeg bruker aldri å lete etter dødpunktet. Enkleste måte å justere ventiler på er å tørne motoren (i motorens gangretning) til ventilene akkurat veksler mellom innsug og eksos på for eksempel sylinder 1. Da er sylinder 4 klar til å justeres. Så tørner du til sylinder 3 veksler, da kan du justere sylinder 2. Så tørner du til sylinder 4 veksler, da kan du justere sylinder 1. Så tørner du til sylinder 2 veksler, og da justerer du sylinder 3.

 

Ja, det var den prosedyren jeg også brukte da jeg justerte ventilene som beskrevet over. 

 

Det er vanskelig å se etter TDC merke på svinghjul (som sitter på motsatt side av motor) hvis man dreier veiva på drivremhjulet hvis man ikke er to :-)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
VegJoh skrev for 1 time siden:

Skjønner ikke helt hva du mener med "det er det nok også

Det jeg mener er at dette er et avvik. Det er første gang jeg har sett at sylindernummereringen ikke følger det jeg har oppfattet som standard, men det er i høyeste grad greit å vite at slike avvik faktisk eksisterer. Det ser jo til og med ut til at det i samme manual opereres med en annen rekkefølge. Det er jo i såfall mildt sagt forvirrende. Dieselrøret heter 1 i den ene enden og 4 i den andre(!) Hva skal hensikten være??

Men tenningsrekkefølgen (som formodentlig er 1342) blir faktisk den samme i begge tilfellene.

Link to post
bellen skrev 1 time siden:

 

Jeg bruker aldri å lete etter dødpunktet. Enkleste måte å justere ventiler på er å tørne motoren (i motorens gangretning) til ventilene akkurat veksler mellom innsug og eksos på for eksempel sylinder 1. Da er sylinder 4 klar til å justeres. Så tørner du til sylinder 3 veksler, da kan du justere sylinder 2. Så tørner du til sylinder 4 veksler, da kan du justere sylinder 1. Så tørner du til sylinder 2 veksler, og da justerer du sylinder 3.

Mulig jeg ordla meg feil, men det var dette jeg gjorde, men ble for usikker så gav meg.

Link to post
ozo skrev for 10 timer siden:

Det jeg mener er at dette er et avvik. Det er første gang jeg har sett at sylindernummereringen ikke følger det jeg har oppfattet som standard, men det er i høyeste grad greit å vite at slike avvik faktisk eksisterer. Det ser jo til og med ut til at det i samme manual opereres med en annen rekkefølge. Det er jo i såfall mildt sagt forvirrende. Dieselrøret heter 1 i den ene enden og 4 i den andre(!) Hva skal hensikten være??

Men tenningsrekkefølgen (som formodentlig er 1342) blir faktisk den samme i begge tilfellene.

 

 Enig i det @ozo, det kan fort fremstå som litt forvirrende slik det er skrevet. Noe tydelig beskrivelse på hvor dette er forskjellig har jeg heller ikke klart å finne i manualen. Så vidt jeg kan se er det på den dieselpumpen jeg har (YPES-4AL) korresponderende plassering fra akter til baug fra 1-4 på dieselrørene. Litt avhengig av modell (hte,dte,ste) blir fuel pumpet ut fra pumpen fra 7 til 14 grader før TDC på tilhørende sylinder. (For LH)

4AD04E4B-E6FC-4847-A7D2-9259E7B33803.jpeg.a0e683b39536ff7508abb7ebc94be427.jpeg

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

I påvente av dysespissene som ennå ikke er ankommet, fikk jeg rigget til et lite "testbord" i går.

 

IMG_1831.jpg.164928d0321bd1e8501ad695d50b6997.jpg

For å redusere sprut og damp fra dysene, lagde jeg et lite stativ og skar hull i en plastboks fra staples.

 

Siden jeg har en dysespiss som fungerer tilfredstillende, brukte jeg denne som en liten test på hva jeg kunne forvente meg ved shimsing. 

 

Denne dysen, åpnet ved 228bar når jeg testet den i den litt mer profesjonelle benken som nevnt tidligere. Det første jeg ønsket å gjøre var å se om den dysetesteren som jeg selv hadde anskaffet var nogenlunde kalibrert. Min dysetester viser trykk i Psi og kg/cm2. Den dysen som  åpnet på 228 bar, skulle dermed åpne på 232kg/cm2 på min tester. 

 

Trykksatt åpnet denne på ca 230 kg/cm2 (vanskelig å lese av helt nøyaktig) og jeg fant det tilfredstillende nok. 

 

Jeg demonterte den og tok ut shims som var i. Denne ble målt til tykkelse 0.77 (0,8) og jeg byttet deretter den ut med en shims på 0.88 (0,9).  Monterte det sammen og trykksatte på nytt. Den åpnet da på i underkant av 250kg/cm2. 

 

Så da har jeg en "baseline" som utgangspunkt for shimsing. 0,1mm ≈ 20 kg/cm2

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
ozo skrev for 12 timer siden:

Det jeg mener er at dette er et avvik. Det er første gang jeg har sett at sylindernummereringen ikke følger det jeg har oppfattet som standard, men det er i høyeste grad greit å vite at slike avvik faktisk eksisterer. Det ser jo til og med ut til at det i samme manual opereres med en annen rekkefølge. Det er jo i såfall mildt sagt forvirrende. Dieselrøret heter 1 i den ene enden og 4 i den andre(!) Hva skal hensikten være??

 

@ozo tror jeg jeg fant det du sikter til. På denne tegningen av pumpen, har de som du skriver nummerert utgangen til dyserørene i motsatt rekkefølge så vidt jeg kan se. Slik at utgang 4 på pumpen, går til sylinder 1 osv. (Det er vel kanskje dette som er grunnlaget for spesifiseringen hva gjelder numerering som nevnt tidligere.)

38E2A51F-0487-47CF-BC0D-6BF6A9C492DF.jpeg.a399a6393db0fe8c1ed63db06a08c1fc.jpeg

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

Hvor sylinder no 1 er sier ikke seg selv, første gang jeg var borte i dette var på en wartsila fra tidlig 80 tall, de henviste til diverse standarder om at man teller fra kraftuttak om mot fri ende.  Var motsatt på B&W og Scandia som vi også hadde ombord.

 

Anyhow, får håpe det er dysene og ikke pumpa som er problemet.( koster fort 20K++for å overhale dieselpumpen )

Link to post
hanto1 skrev for 5 timer siden:

Anyhow, får håpe det er dysene og ikke pumpa som er problemet.( koster fort 20K++for å overhale dieselpumpen )

 

Ja det håper jeg også. Dette er iallefall verdt et forsøk. Dessuten så viste jo testing at både dysespisser og åpningstrykk ikke var på stell, så da anser jeg ikke jobben som bortkastet uansett. Time will show....

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
hanto1 skrev for 6 timer siden:

Anyhow, får håpe det er dysene og ikke pumpa som er problemet.( koster fort 20K++for å overhale dieselpumpen )

 

Ja, vi får krysse fingrene for at dieselpumpa er krute god. Men jeg tror det var @Pinkvin som hadde en historie her inne i fjor om demontering og overhaling av dieselpumpe. Minns å huske at det ikke var så voldsomme beløp inne i bildet der. Husker heller ikke hvor jobben ble gjort, men  kan det ha vært Minges Diesel? 

https://minges.no/butikk/dieselverksted 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...