Jump to content

Askeladden 505 Excel Propell Yamaha F150 AT


autod

Recommended Posts

Har du prøvd båt og motor på sjø?

Hvor stor  fart og hvor høyt turtall fikk du evt?

Hva forventer du å oppnå?

Hvis du håper på rundt 50 knop så tenker jeg at du trenger en stigning på 23".  Av propelltyper kan muligens Mercury sin Laser2 fungere, f.eks. Om skroget faktisk har egenskaper til å takle effekten aner jeg ikke.

Jeg ser ikke for meg at det er mange som har montert 150hk på en 505, så noe prøving og feiling med propell må nok påregnes.....

 

Link to post
  Mort1 skrev On 20.6.2022 at 21.58:

Hvis du håper på rundt 50 knop så tenker jeg at du trenger en stigning på 23".

Vis hele sitatet  

 

tok en kikk i yamahas kjørefakta for å se hva som kom nærmest i fart og størrelse med F150, Yamarin 61 oppgis til 47 knop /5800 rpm med 21" reliance propell.   Så da tenker jeg 23" ikke er så dumt tips

 

.. og så blir jo spørsmålet hvordan 505 skroget oppfører seg når farta blir endel høyere enn det i sin tid var tiltenkt ,,

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  Carlin skrev On 20.6.2022 at 22.41:

Hvor tung er denne motoren?? 

Kommer det ikke sjø inn i motorbrønn? 

Bilder av båt på sjø? 

Hvilken fart får du? 

 

Har selv en 505 m 75/totakt. 

Dette så brutalt ut! 

Vis hele sitatet  

 

Motoren veier vel ca 220 kg, så ca 50 kg tyngre enn max. anbefalt såvidt jeg forstår.

Max anbefalt/godkjent motor er 90-100 hk, med toppfart omkring 37-40 knop.

Vil tippe at en 115 hk (evt. DF140 eller E-Tec 115 HO for de fartsgale) vil gi bortimot samme praktiske toppfart som med F150, men bedre kjøreegenskaper pga. lavere vekt på hekken.

Jeg får 44 knop på min 18-foter med Mercury F115 som er drøyt 50 kg lettere enn F150 (ca samme båtvekt men 1 fot lengre enn 505 Excel).

Men bevares det er jo lov å prøve :saint: Akselerasjonen bør jo bli upåklagelig. Men litt skeptisk når farten begynner å nærme seg de 50....

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...