Jump to content

VP SX-M drev med mye eksos-lyd


huskaduska

Recommended Posts

Hei, har nylig tatt over båt med VP 3.0GL og SX-M drev og syns det bråker "unormalt" mye når hekken først kommer ut av vannet selv i sakte fart. Har prøvd å sette meg inn i hvor eksosen tar veien siden det virker ikke som om det kommer særlig mye ut gjennom propellen slik jeg trodde det skulle. Når jeg sjekker tegninger, bilder og videoer så ser det ut som om det skal komme eksos ut gjennom anoden som står nederst på akterspeilet?

 unnamed.png.8a0d558c244c99b8c46e77fb48566ad8.pngunnamed.png.4336df33aba6851e3360119befdb4ddd.png

 

Samtidig ser det ut som om noen anoder har en plate som reduserer/blokkerer eksosen? (https://marinepartseurope.com/nb/dealer/defaultno/category/Marine Drives & Transmissions/product/TSK SX-MLT/explodedview/54170664?catalog=7746040&img=49793.png&header=Transom shield)

unnamed.png.ead7e7acba42b5c6150ae36fa44c0e91.pngs-l1600.jpg.d5ab50d8bf1200649658bee45e46eb64.jpg

 

Har ikke vært under båten for å sjekke dette ennå, men lurer på om jeg foreløpig har forstått dette riktig.

Link to post
Share on other sites

Har SX-SM drev, det bråker mye, spesielt når vi slakker av, inntil hekksjøen tar en igjen.

Eksosen kommer ut av transom, går igjennom eksosbelg og inn på drevet.

Det er bare noe kjølevann og eksos som kommer ut over sinken, siden eksosbelgen er perforert i bunnen. ( Det ser ut nesten ut som alt vann/eksos kommer ut over sinkanoden, når du kjører motoren på land.)

Er nok lurt som foreslått, å sjekke tilstanden på belgen.

Redigert av Haill (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Da jeg kjente etter så var det ikke noen perforeringer på undersiden av belgen så langt jeg kunne bedømme. Har sett bilder av belg både med og uten, men er ikke sikker på om akkurat dette drevet skal ha. Delenr. på belgen er 3850426. 

Link to post
Share on other sites

Det finnes vissnok et korresponderende kit som blokkerer de rektangulære portene på selvet drevet også. Da vil man etterhvert få et stille og rolig SX-drev. 

 

image.png.f1fe3943eb81cbd8035395f81130c180.png

https://vp-service.dk/CustomerData/Files/Folders/12-brochure-parts-and-accessories/56_accessories-2018-english.pdf

 

Redigert av huskaduska (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...