Jump to content

Landkrabbe har kjøpt 20 fots båt. Trenger hjelp til svar på noen “basic” spørsmål.

Joss_2

Recommended Posts

Hei,

La meg starte inlegget med å si at jeg har 0 erfaring med båt. Tok båtførerprøven for noen år siden og tenkte at siden det ikke var noen praktisk prøve så måtte dette være ganske enkelt.

Kjøpte nylig en Ryds 620 DC. Dette er en 19 fots daycruiser med en 115hk 2 takt mercuri optimax motor. 

Jeg kjenner ingen som har båt her, ingen som kan vise meg hvordan ting skal gjøres. Så derfor har jeg noen spørsmål jeg håper dere på båtplassen kan hjelpe meg med.

1. Hva gjør man i litt store bølger? Både med og mot. Kjørte første tur i helgen og møtte noen bølger. Ble meget usikker på hvor mye båten tålte, og hvordan jeg skulle ligge mtp fart, retning og tilt på motoren. Er det noen her som har noen tips?

2. Fikk beskjed om at båten er selvlensende. Betyr dette at selv om jeg tar av hovedstrømmen så vil båten lense ut alt vann som kommer oppi båten? Står også at selvlensinga må slås av under kjøring. Noen som har formening om hvordan dette skal gjøres? ( skjønner at dette mest sansynlig avhenger av båt, men hva skal jeg se etter?)

3. Båten krenger ganske mye når jeg er alene i båten. ( krenger til den siden jeg sitter på). Er dette normalt? Er det evt noe jeg kan gjøre for å rette opp båten?

4. Kan ingenting om båtvedlikehold. Hva er generelle ting jeg bør gjøre underveis? Skjønner at motor bør få service i ny og ned, og båten bør poleres+ få nytt bunnstoff før sesong. Men hva bør jeg gjøre før jeg forlater båten etter tur?

Skjønner at dette ble mye tekst, men håper noen kan hjelpe en landkrabbe som kanskje har tatt seg litt vann over hodet ?‍♀️

Jeg kan jo gjøre et forsøk, så er det helt sikkert flere her inne med andre erfaringer og tips.

1. Motsjø (forfra) tar du litt på skrå og trimmer motor inn/ned slik at baugen kutter gjennom bølgene. Medsjø (bakfra) kan du ta rett bakfra og trimme motor litt ut/opp slik at baugen løfter seg litt. Nå snakker jeg først og fremst hekkbølger som er det jeg møter oftest i indre Oslofjord. Båten tåler nok mer enn ryggen din, men ingen grunn til å friste skjebnen.

2. Selvlensing betyr at (regn)vannet selv finner veien ut av båten din ved hjelp av dreneringskanaler og tyngdekraften. I den grad dette kan slåes av og på, så tipper jeg det sitter en kuleventil som kan stenge og åpne for lensing. Jeg stengte aldri min, men noen opplever at egen hekksjø kommer inn gjennom selvslensinga. Om du har et sluk i dørken et sted er nok dette til selvlensinga.

3. Dette kan være normalt og planende båter har vel også en tendens til å lene seg inn i vinden (har jeg hørt). Du kan forsøke å flytte på anker, batteri og annet tunggods, eventuelt ta med en passe tung venn.

4. Service på motor som du nevner, spesielt girolje og impeller er ting man kan gjøre selv. Vedlikeholdslading av batteri om vinteren og sjekke/rense elektriske koblinger. Sjekke bensinfilter (vannutskiller) for grums om dette er montert.

Ellers ville jeg sjekket at det ikke ligger fjær/løv/dritt i sluket til selvlensinga, fortøyd godt og pakket bort puter og annet løsøre før jeg forlot båten.

Ellers er det bare å ønske lykke til. Man lærer utrolig mye om det å eie og kjøre båt de første sesongene. Øvelse gjør mester og er du i tvil; senk farten. Det aller meste går bra bare farten er lav nok.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

@Joss_2, hvor i landet holder du til? Det er mange her inne som gjerne viser og hjelper til, og vi alle vet at de fleste startet en gang. :wink: Det å spørre her på forumet er en god start. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

HiWard skrev for 18 timer siden:

Det aller meste går bra bare farten er lav nok.

Dette er det aller viktigste.
Med unntak av havnemanøvrering der det iblant kan være greit å bruke litt kraft, så blir alt tryggere jo tregere det går og jo mindre kraft du bruker.

Båten din har et fartspotensial, ikke bruk det før du forstår det.

Korte svar

1: Hva er litt store bølger? Båten er ikke større enn at bølger fra store båter eller vindbølger av størrelse kan bli veldig ubehagelig. Du kan også miste kontrollen over båten om du ligger i plan og bølgene treffer skjevt. (Dette vil ikke skje når du har en del erfaring, men nybegynnere kan miste kontrollen).
Hvis bølgene er så store at du ser de blir ubehagelige og/eller er usikker på om båten tar det, så er det tilbake til den siterte setningen over: Lav fart er løsningen. 
Når du tar igjen bølger kan det bli litt annerledes, men igjen vær klar over at båten din kan surfe og svinge kraftig om du kjører litt fortere enn bølgene du tar igjen. Det er mye med båtkjøring som kun kan læres ved erfaring - vi har alle vært der du er nå og det er ikke noe flaut ved det. Snarere tvert i mot, det er de tøffeste og smarteste som ser egne begrensninger og tørr å spørre.

2: Som HiWard sier, se etter en kran. Ser antagelig ut som en vanlig kran med rødt håndtak som kan dreies 90-grader. Husk å stake den opp iblant. Om selvlensningen går tett kan båten gå ned.

3: Krenger båten over når du kjører fort, eller krenger den uavhengig av fart - altså når du er oppi den alene?

I sist tilfelle er dette helt normalt. Alle båter reagerer på vekt. Når jeg hadde båt i lignende størrelse passet jeg på at passasjerer og/eller bagasje og utstyr å slik at båten lå mest mulig rett. Satt jeg alene sørget jeg også for å lene meg selv litt over mot midten - slike båter er ikke større enn at du kan hjelpe dem med vekten.
Hvis det skjer når du kjører fort kan det være flere ting, men det kan vi komme tilbake til etter svar fra deg.

4: Fendre og fortøye godt. Rydde båten, åpne selvlensing og skru av hovedbryter for strøm. Om du har plotter og den er avtagbar er det mange som enten låser den inn i båten eller tar den med seg - enkle penger for tyver. 

HiWard skrev for 21 timer siden:

3. Dette kan være normalt og planende båter har vel også en tendens til å lene seg inn i vinden (har jeg hørt). Du kan forsøke å flytte på anker, batteri og annet tunggods, eventuelt ta med en passe tung venn.

Det som skjer i sidevind er at båten blir blåst ut av kurs, og når man kompenserer med å styre imot så blir båten liggende konstant i "sving" , og iallefall båter med litt v-bunn vil lene seg innover

Sitat

Husk å stake den opp iblant. Om selvlensningen går tett kan båten gå ned.

litt løv her kan fort tette lensingen ja,  Men ikke nødvendigvis for at vannet kommer inn gjennom lensinga dersom båten blir tynget ned av regnvann.  Da blir det selvfylling istedet :diving:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Takker for gode svar! Skal se hva jeg finner av kraner og sørge for at disse ikke er tett. Her er det bare å øve seg på kjøring ja, å prøve meg frem litt til bølgene blir mer behagelige å ta.

For å svare på spørsmålene som har dukket opp.

Hvor står båten? Den står på Hvaler, gjerne si ifra om noen holder til i området i sommer og har lyst å gi meg noen tips og triks.

Krenger båten uavhengig av fart? Ja den krenger også ved lav hastighet. Skal se om jeg kan få flyttet batteri og slikt over på motsatt side. Anker er montert i vinsj på samme side som ratt, så ikke så aktuelt å flytte desverre. Jeg får teste litt med lasting å se.

Takker for fine svar, ser frem til en sommer med mye båtkjøring.

Vedrørende service, hva som må gjøres og hvor ofte så vil du normalt se en oversikt i håndboka til motoren hva og hvordan ting gjøres (om du ikke har den så kan du se om du finner den på nett eller hos forhandler). Om du søker her på båtplassen etter vedlikehold/service vår/høst, så vil du opp flere innlegg som omhandler nettopp dette, alt i fra hvordan fjerne rur på propell til polering og fjerning av riper i skrogsiden. 

Som nevnt over, så er det en del av motorservice som er forholdsvis greit å gjøre selv, mens noe kanskje kan være nyttig å få fagfolk til å gjøre. Om du søker på YouTube etter f.eks "mercury optimax change gear oil", så finner du helt sikkert en som har lagt ut en video for den jobben på denne eller tilsvarende motor med steg for steg av prosessen. Mye bra læring på YouTube!

Ellers er båtplassen.no også alltid behjelpelig med ulike problemer. :)

Lykke til med båtlivet!

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...