rdalen Startet 21.Juni.2022 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2022 Det er skrevet en tråd om dette før: https://baatplassen.no/i/topic/117605-bruk-av-ankervinsj/?tab=comments# Men jeg ble ikke så mye klokere når det gjelder detaljene. Jeg har forsøkt to forskjellige kroker. Her er de to jeg har kjøpt: Den første funket ikke for meg, fordi det er klin umulig å få den på eller av stram kjetting. Og hvem har krefter til å dra inn kjettingen for å få slakk når vinden står på? Den andre har jeg ikke prøvd enda, men heller ikke den blir lett å få av og på. Utfordringen ligger i at det et ganske langt baugspyd med rulle nesten helt foran. Kjettingen henger rett ned, og nesten umulig å få tak i under baugspydet. Heller ikke her er det praktisk mulig å hale inn kjettingen når det er litt vind. Hvordan gjør dere det? Er det mulig å kjøre det over ankerrulla, og fiske tak i tampen etterpå? Og det samme når det skal opp? Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
willmasta Svart 22.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2022 Jeg har den til høyre. Syns den lager en litt rar knekk på kjettingen, men det kan kanskje noen andre svare på om går greit? Den er uansett lett å få av bare jeg får dratt opp litt for hånd eller med vinsjen. Kjører den over min ankerrulle i baugen uten problemer. Så kan jeg ta den av før den treffer vinsjen. Setter den på på dekk, og slipper ut kjetting til kjettingen mot vinsjen er slakk. Bruker et forankret tau med gummiavlaster. Har ikke baugspyd. Link to post
TwisT Svart 22.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2022 (redigert) Jeg bruker denne. Lett å få av og på stram kjetting. Husker ikke hvor jeg fikk tak i den, tror det kan ha vært Bauhaus. Redigert 22.Juni.2022 av TwisT (see edit history) Link to post
Code0 Svart 22.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2022 @rdalen jeg har den til venstre, den glir på min stramme kjetting, mulig du har kjøpt feil dimensjon / har for grov kjetting til den. Jeg har et 4-5 meter langt tau i kjettinglåsen. Jeg fester låsen på kjettingen når baugen er et par meter fra land, legger tauet rundt en vinsj i cockpit og kjører ut et par meter på ankerkjettingen så jeg laster over på tauet. Da tar jeg fuinjusteringen på tauet, slipper meg lenger ut eller inn ved å slippe / vinsje inn manuelt. Da kan jeg justere på natta uten å kjøre el-winsj og vekke alle i båten. Link to post
Krimart Svart 23.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2022 (redigert) Vi har en slik, null problem å hekte på kjettingen. Vi har også en forsheda gummifjær på tauet i kroken. Fester tauet i pullert i baugen og slepper ut litt kjetting til båten henger på kroken. ? Redigert 23.Juni.2022 av Krimart (see edit history) Link to post
Barbaria Svart 23.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2022 Her er liten filmsnutt om hvordan vi setter den på enkelt og greit. Kroken kan være litt vrien å få på når både kroken og kjettingen er ny. Når vi tar opp kjettingen etter ankring løsner kroken av seg selv når den kommer til rulla på baugsprydet. Viktig av du holder avlastertauet stramt når du slipper ut kjetting, ellers kan kroken ramle av. Karabinkroken du ser i filmen bruker vi også til å avlaste vinsjen når vi bakker inn ankeret før vi setter på avlaster. Bakking av anker med en fleksibel avlaster syntes vi er en dårlig ide siden følelsen med ankret forsvinner. Håper det var oppklarende. Barbaria på tur - Blogg Link to post
atletico1 Svart 23.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2022 Krok til høyre er lik min forrige fra Wichard. Klarte å rette ut kroken på denne da ankeret hadde satt seg fast i et vrak. Da krokstålet vred seg og glapp ut av kjetting ble alt drag rett på Lofrans vinsjen foran-trodde den skulle bli røsket ut av seilbåten, men heldigvis glapp 8 mm kjetting på kabularet så det gikk bra. Har nå kjøpt den til venstre. Link to post
Renzir Svart 23.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2022 Har den til venstre. Sitter jo fast men aldri opplevd at den ikke løsner etter litt vrikking på den. Fordel at den sitter på også når du fester den (jeg får den ikke gjennom rulla så må feste den på hengende kjetting). Den henger da på når jeg kjører ut mer kjetting for å få vekten over på tauene. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn