Basware Startet 22.Juni.2022 Del på Facebook Startet 22.Juni.2022 (redigert) Hei, tror jeg fant på en genial måte å feste båten på i båthavna, Bruker strekk--liner, to bak og én foran. Lurte bare på en ting: Er den Baugbøylen kraftig nok til å brukes til fortøyning av båten? På forhånd takk Rich Nordskog Redigert 22.Juni.2022 av Basware (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 22.Juni.2022 Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 Hva er det som hindrer baugen i å slenge inn i en av utriggerne hvis det kommer kraftig vind eller bølger på tvers? Hvis bauglinen din er så stram at den klarer å holde baugen rett i never situasjon så er den for stram. Da står alle tre liner i kraftig spenn hente tiden. Se på hvordan andre båter har gjort det. De har tamper i begge retninger ut fra baugen, for å holde fronten av båten i ro. Så kan man legge på noen spring for å unngå vandring ut/inn i båsen om man vil. Men et minimum er dette: Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Code0 Svart 22.Juni.2022 Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 Basware skrev 54 minutter siden: Er den Baugbøylen kraftig nok til å brukes til fortøyning av båten? Ja Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 22.Juni.2022 Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 Basware skrev 55 minutter siden: Hei, tror jeg fant på en genial måte å feste båten på Det er nok en grunn til at du ikke har sett andre båter fortøyd på lignende måte. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
19 fot Svart 22.Juni.2022 Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 Styrkemessig ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å bruke U-bøylen til fortøyning, og i de fleste båter så er det nok det festet som tåler mest foran på båten (det er det festet som brukes ved sleping og når båten skal opp på båthenger). Grunnen til at man ofte bruker pullertene på dekk til fortøyning er nok ett og slett at de er mer tilgjengelige enn det festet som er langt nede under baugen og som man ofte må ligge på dekk med lange armer for å rekke. Det første jeg reagerte på da jeg så bildet var mangelen på feste sideveis i baugen, og det er det flere andre også som har påpekt. Dytt sideveis på baugen og du vil merke at det skal ikke så mye til før den dunker i noe på siden. Det virker også som en noe tungvint måte å fortøye på. Når du skal ut på tur så må du vel først ombord for å løsne akter babord og så akter styrbord (hvor du kan gå i land) og så frem og få baugen frem så du kan nå den og få løsnet der før du igjen kan ombord og dra på tur. Jeg ville nok ha fortøyd noe lignende det på figuren i første svaret. Evt litt lenger frem i båsen så det blir enklere adgang til baugen hvis det er relevant, feks når du skal ta av og på fortøyninger. Jeg ville brukt tau knyttet fast i brygga i rett lengde så man bare hekter av og legger ut på tur. Selv bruker jeg karabinkroker bak, mens jeg foran trer gjennom ei løkke og så hekter den over og stammer til (fordi karabinkrok foran gir mye slakk sideveis når tauet går fra ene bryggesida til båten og videre til andre bryggesida). Tauene ligger da igjen når jeg er ute på tur og har riktig lengde til jeg er tilbake, bare å hekte på. Så har jeg kjetting med hengelås i tillegg så det skal være litt vanskeligere for dem som helst ikke skal på tur med båten min. Jeg har strekkavlastere på tauene foran fordi det er påbudt og fordi brygga er fast og bare utriggere beveger seg med flo og fjære (du har vel flytebrygge og slipper å tenke på høyvann og lavvann ser det ut som). Båten min kan dunke i utrigger, men det er lite vind der og jeg legger ut fendere når jeg reiser bort derfra. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 22.Juni.2022 Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 Basware skrev for 3 timer siden: Er den Baugbøylen kraftig nok til å brukes til fortøyning av båten? Bøylen er i utgangspunktet beregnet for trekk i lengderetningen av båten, ikke sideveis belastning av større grad, men ligger man i ei rolig havn lite plaget med bølger og storm er bøylen kraftig nok. Ville nok, som andre også har påpeket, helst ha fortøyd til hver side av utriggerne, det er bøyler der til formålet, og du hindrer at båten blir liggende og "seile" sidelengs i båsen. Har sett flere har laget til et forholdsvis enkelt opplegg med tau til bøylene på hver sin utrigger med sjakkel i midten (så tok meg den frekkhet å retusjere bildet ditt litt for å vise). Med en slik løsning er det bare å snappe sjakkelen rett på bøylen når man kommer i havn, så har man fortøyd (den enden av båten i alle fall). Bakdelen ved bruk av sjakkel er at det kan bli slitasje mellom sjakkelen og bøylen, men det skal litt til før det blir av noen betydning. Skulle du se det meldes storm ville jeg ha fortøyd på den tradisjonelle måten i kryssholtene på dekk, mens til vanlig sommerbruk holder det fint med nevnte løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Basware Svart 22.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 Hei, og tusen takk for gode tibbakemeldinger. Skal tenke på det med to-sidig feste foran også. Fordelen her er at det første jeg gjør når jeg skal bruke båten er å løsne fortøyningen foran, så ligger den greit fast i de to bak, Men har bitt merke i det med at styrken i Baugbøylenn ikke nødvendigvis er like kraftig sidelengs. Det er så mange måter å gjøre dette på, og vil helst finne den enkleste og raskeste måte å få båten løs og komme ut på tur :-) den ser forresten fornuftig ut den det var bilde av fra Hakkanen. Det kan se ut som en stødig sak. Men vil også sette opp noenn lengder til med fenderlister - de hvite lange. Man igjen . tusen takk for gode tilbakemeldinger! Mvh Rich Nordskog Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 22.Juni.2022 Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 Basware skrev for 4 timer siden: Er den Baugbøylen kraftig nok til å brukes til fortøyning av båten? Her er en som bruker U-bøylen til fortøyning av båten: Sitér dette innlegget Link to post
Basware Svart 22.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 Ja, absolutt en god og sikker måte å gjøre det på. Poenget er (kanskje som de fleste) få få festet og løsnet båten med minst mylig styr :-) Rich Sitér dette innlegget Link to post
Basware Svart 22.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 Konge Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 22.Juni.2022 Del på Facebook Svart 22.Juni.2022 Basware skrev 50 minutter siden: Poenget er (kanskje som de fleste) få få festet og løsnet båten med minst mylig styr :-) Å løsne båten og komme seg ut på tur er heller ikke så veldig vrient: Sitér dette innlegget Link to post
Basware Svart 23.Juni.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2022 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.