Hulda
Regner med at pumpen er montert slik?
Disse pumpene har ikke veldig lang levetid. På 1200 timer har jeg slitt ut to stykker på Hulda. Og her går ikke motoren mer enn rundt 1800 rpm på vanlig turtall.
Den siste pumpen ble demontert, og slik ser den ut innvendig:
Her var deler levert fra Volvo, men merk at tetningsringen i forkant av bildet ikke har rustfri fjær. Hvilket er avgjørende for lang levetid.
For å fikse slitasjespor i pumpeakslingen, bruker jeg vanligvis å spenne akslingen opp i en drill eller benkbormaskinen min og polerer akslingen med fint vannslipepapir. Det har fungert hver gang. Du kan se noe om overhaling av en tilsvarende pumpe her.
Pumpen på e-bay er sikkert grei. Og det er identisk pumpe til den du ser montert på veiva til Hulda. Problemet med disse pumpene er at det er ikke alltid monteringsflensen mot motoren er helt i senter. Får du en pumpe som setter opp vibrasjon, vil veivakslingen knekke. Den brekker da av rett på innsiden av svingningsdemperen. Hos meg kunne jeg bruke flesteparten av monteringshullene (4 stk etter husken). Det siste hullet måtte jeg bore selv. Pumpen passet slik at den sentrerte mot remskiven. Antirotasjon ble ivaretatt av vannslangene.