Jump to content

Jabsco 22303 på VP AQ225D lekker, antakelig i bakkant. Tips til fiks?

pero

Recommended Posts

Jeg oppdaget litt vannskvett på slutten av sesongen i fjor, og antok at det var fra impellerhuset, men det ser dessverre ikke slik ut. Er det noen som har tips til en fiks av denne pumpa, eller er det bare å begynne å søke etter en erstatning? Ser ikke mange 22303 der ute på eBay, så jeg hadde mye heller fått overhalt den jeg har. Takker for tips, og beklager mangel på oppdaterte bilder. Legger ved ett fra da pumpa var ute.

20180410_183657.jpg.70bbbfec7aa5be25e51952146f80b07b.jpg

pero skrev 1 time siden:

Er det noen som har tips til en fiks av denne pumpa, eller er det bare å begynne å søke etter en erstatning?

Tror det lønner seg at vi begynner med at du gjør et valg; VP originale deler eller "supermarked" deler.. 

Hvem er du? 

Skrur du selv? Har du tilgang til segerring innvendig tang, skyvelære og dreibenk? 

Leppetetninger kan du kjøpe på mål hos Mits på Sem, lagere kjøpes hos jernvare eller Biltema. Om akselen har slitespor så kan du dreie ned 0.5mm, polere og montere overmål tetninger... 

Om ditt max turtall er 4400 så skal denne pumpa kun gå 2200omdr om jeg husker rett? 

Takker. Skrur selv, har bygd opp motoren selv i garasjen. Segerringtang og verktøy har jeg, dreiebenk derimot... Har til tredreiing, men det holder ikke her. Må uansett ut med pumpa, så inspeksjon får være første oppgave da.

Regner med at svanehals på sjøinntaket på 280DP drev er over vannlinja så det går å ta av den mens båten er på sjøen. 

dieselfan skrev 43 minutter siden:

Tror det lønner seg at vi begynner med at du gjør et valg; VP originale deler eller "supermarked" deler.. 

Hvem er du? 

Skrur du selv? Har du tilgang til segerring innvendig tang, skyvelære og dreibenk? 

Leppetetninger kan du kjøpe på mål hos Mits på Sem, lagere kjøpes hos jernvare eller Biltema. Om akselen har slitespor så kan du dreie ned 0.5mm, polere og montere overmål tetninger... 

Om ditt max turtall er 4400 så skal denne pumpa kun gå 2200omdr om jeg husker rett? 

pero skrev 1 time siden:

Skrur selv, har bygd opp motoren selv

Ypperlig ? da er dette barneskirenn for deg

pero skrev 1 time siden:

dreiebenk derimot... Har til tredreiing,

Den får du bruk for når du skal dreie ett sett blindplugger. En bruker du til å blinde slangen tin inngangen på pumpa. Den andre legger du blant reservedelene i båten. Alle får ikke slangebrudd, men om du må bytte impeller i dønning... Så kommer du til å forgylle den tredreiebenken?

Husk å ta et mål av hvor dypt akselen sitter, FØR du demonterer, det er ingen stoppekanter...

Ser du har bygget om til vingemuttere ?

Anbefaler å plane lokket på innsiden når du er i farta?

Har filt ny flate for tetninger i en boremaskin, så du må ikke ha dreibenk.. Men anbefaler repsett som @index foreslo over. Prisene på settene varierer mye så velg det som er bra for deg ?

En runde med nålefiler og ta rotta på skarpe kanter kan være finalen.. og når det er gjort ??

• 5 måneder senere...

Båtsesongen 2022 ble sørgelig med denne pumpa. Det viser seg at hele innerhuset er sprukket, så lageret har ikke vært i funksjon. Det betyr at det er foringen som har forsøkt seg som "lager" med begrenset suksess. Hele pumpa er kaputt.

Så et oppfølgingsspørsmål her er om det finnes alternativer til denne som ikke koster mer enn en normal motor overhaling? Ok, litt spøkefullt, men finnes det noe som kan benyttes på AQ225D? Ny Jabsco koster en del, og er ikke helt enkelt tilgjengelig, selv på ebay.

index skrev 9 minutter siden:

Du skal ikke se helt bort fra at en helt ny pumpe kan være en god løsning her;-)

Det er vel konklusjonen jeg ender på tror jeg:-) Utfordringen er å finne en ny.

Jeg fant noe på ebay, Kinaprodusert, og finner det samme på Aliexpress. Det er imidlertid enkelte ting jeg er litt skeptisk til når jeg handler derfra, så kritiske deler som dette er en av de. 

https://www.ebay.com/itm/354261068615

Så jeg har et håp om at noen kanskje vet om alternativer her.

Regner med at pumpen er montert slik?

DSC02983.JPG.b3299f56d10e43af1fee17098b1ce4ab.JPG

Disse pumpene har ikke veldig lang levetid. På 1200 timer har jeg slitt ut to stykker på Hulda. Og her går ikke motoren mer enn rundt 1800 rpm på vanlig turtall. 

Den siste pumpen ble demontert, og slik ser den ut innvendig:

SAM_4779.JPG.a9511d6b542c90ec4ad1bc43578ba28c.JPG

Her var deler levert fra Volvo, men merk at tetningsringen i forkant av bildet ikke har rustfri fjær. Hvilket er avgjørende for lang levetid. 

For å fikse slitasjespor i pumpeakslingen, bruker jeg vanligvis å spenne akslingen opp i en drill eller benkbormaskinen min og polerer akslingen med fint vannslipepapir. Det har fungert hver gang. Du kan se noe om overhaling av en tilsvarende pumpe her.

Pumpen på e-bay er sikkert grei. Og det er identisk pumpe til den du ser montert på veiva til Hulda. Problemet med disse pumpene er at det er ikke alltid monteringsflensen mot motoren er helt i senter. Får du en pumpe som setter opp vibrasjon, vil veivakslingen knekke. Den brekker da av rett på innsiden av svingningsdemperen. Hos meg kunne jeg bruke flesteparten av monteringshullene (4 stk etter husken). Det siste hullet måtte jeg bore selv. Pumpen passet slik at den sentrerte mot remskiven. Antirotasjon ble ivaretatt av vannslangene. 

Redigert av Hulda (see edit history)

Samme pumpe som jeg har på Forden min også. Jeg kjøpte fra KD Trading i Bergen, men disse er veldig vanlige i USA så du finner nok mengder på Ebay også. Min heter Johnson F5-B9, men ser veldig lik ut.

Ellers enig med Hulda, pumpa får litt juling når den står rett på veiven sånn. Jeg er på min andre også, etter rundt 1200 timer. Men jeg har ikek prøvd å ovverhale den første enda, mulig det går helt greit. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Hulda skrev 37 minutter siden:

Regner med at pumpen er montert slik?

DSC02983.JPG.b3299f56d10e43af1fee17098b1ce4ab.JPG

Det stemmer. Sitter rett på, men med mye lengre bolter ettersom lagerhuset til Jabsco er en del dypere. Dempingen ser ut til å være kompatibel med den originale innfestingen.

image.png.f8c37aef240287a40ac88ebcdcfd3db1.png

Takker også @index for svar. Da ser jeg etter tilsvarende den som ligger på ebay, enten lokalt eller på ebay. Legger inn en årlig sjekk som et servicepunkt da i tillegg til impellerbytte. Takker for svarene. Jeg lurer på om det har vært en slik pumpe som dere henviser til på motoren tidligere. Jeg bygde den opp med deler fra en havarert motor med fullt kjølesystem. Den nye motoren hadde ikke pumpe, så Jabsco pumpa er fra den havarerte. Jeg måtte fore ut innfestingen av braketten/arma for at den skulle passe.

Redigert av pero (see edit history)
pero skrev 29 minutter siden:

Det stemmer. Sitter rett på, men med mye lengre bolter ettersom lagerhuset til Jabsco er en del dypere. Dempingen ser ut til å være kompatibel med den originale innfestingen.

Jeg kjøpte en med samme feste som Hulda sin, og fikk en kompis til å dreie til en adapter mellom reimskive og pumpe. Men denne pumpen finnes jo i et utall varianter, og den typen du har er nok en av dem. Om det er en Johnson eller Jabsco spiller mindre rolle, de er så godt som like uansett. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er riktig at jeg måtte montere lengre bolter (pinneskruer) for å feste pumpen. Motoren til Hulda er overhalt og marinisert av meg. Det er et par anbefalinger som sirkulerte på grasrota den gangen, på starten av 90-tallet:

1: Pumpeflensen vil sentrere seg på remskiven da denne går trangt innpå.

2: Drit i den forbanna Volvo-braketten. Den kan dra pumpen skjevt. 

3: La slangene stå for antirotasjon av pumpen. Slangene opptrer som 'støtdempere'.

4: Sjekk at pumpen ikke står og rister når motoren går. Ubalanse vil knekke disse veivakslingene. 

Og det var rådet jeg fulgte. Det var i forrige århundre mange som mariniserte GM V8, bensin og diesel for bruk i båt. Volvo sine V6 og V8 har også GM som grunnmotorer. 

Hulda skrev 21 minutter siden:

4: Sjekk at pumpen ikke står og rister når motoren går. Ubalanse vil knekke disse veivakslingene. 

Ser at dette går igjen, og at jeg heller går for å modifisere løsningen for å unngå dette. Har ei veiv liggende, men har ingen planer om å bytte, jeg er ikke så glad i å skru.

Det jeg ser, og lurer litt på, er hvordan man skal få montert pumpe på egnet brakett slik du gjorde. Når jeg ser på pumpene som er nye til salgs, så finner jeg ingen naturlig innfesting til egenprodusert brakett:pumpe.jpg.5f234690a039ce5c496f30a06b6ca01b.jpg

Den svarte adapterplata her skal rett på veiva, eller alternativt festes til et reimhjul. Pumpa må imidlertid sitte fast i noe om reimhjulvarianten benyttes. Så jeg forsøker heller å finne en pumpe med ferdig presset reimhjul og feste til brakett. Må i tenkeboksen her, men vil prioritere en løsning som unngår feste på veiva. Som det er nevnt, det er traaaangt nedi der, men er dobbelt reimhjul på demperplata på motoren.

Bilde fra overhalingen.

20180611_204009.jpg.b6dbf585150cadbd0b988bc053f0d7e9.jpg 

Du må i såfall kjøpe deg pumpe med remskive. Merk at den pumpen som kjører på Hulda nå, sitter der du har dynamoen. Og min dynamo (generator, vekselstrøm-dings og alle de greiene der) sitter der du har varmeveksleren. Noen har også montert dynamoen på toppen av motoren.

Det enkleste for deg er vel fortsatt å kjøre pumpe rett på veiva. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...