Jump to content

Ønsker erfaringer rundt kjøp av Yamaha 150-250hk 09-15mod


Sturee

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg følger litt med på markedet og vurderer litt frem og tilbake mellom halvplaner og DC med utenbords. Til mitt bruk passer nok en DC med utenbords best, og da står Yamaha og Honda høyest i mine øyne, men Honda ser jeg lite av på båttypene jeg ser på.

 

Derfor lurer jeg på hvilke erfaringer folk har med disse motorene, spesielt med tanke på driftssikkerhet og levetid og om det er noen modeller som er bedre/mindre gode enn andre? Er da spesielt tæring jeg frykter mest. Vurderer da eldre båt motor med margin for å kjøpe ny motor, mot å kjøpe nyere båt/motor med denne marginen.
 

Ser på årsmodeller stort sett mellom 2008 og 2015, men der skiller jo nesten en ny påhenger i pris mellom båtene i dette spranget. Så jeg er veldig usikker på hva man skal gå for her, dersom f.eks en 2009 modell 200hk er en god motor som stort sett har lenge igjen å leve om de blir tatt vare på så ser jeg jo det som mest fornuftig. Alle motorer kan jo havarere, og da er der jo etterlatt rom for nyere motor eventuelt.

Men om den lever på lånt tid allerede og risikoen for både driftsstans, større  kostnader og havari er stor så kan det jo lønne seg å se på noe nyere likevel. Men jeg har gått på en smell tidligere med å kjøpe 10 år nyere bil for å slippe trøbbel, bare for å sitte med en regning på 2/3 av hva jeg betalte innen et år.

 

Derfor ønsker jeg å forhøre meg litt om hva som er mest fornuftig, enten kjøpe eldre båt og motor med litt marginer, eller ta seg råd til nyere båt. Setter stor pris på erfaringer og innspill!

Redigert av Sturee (see edit history)
Link to post

Synes timetall veier mer enn årsmodell. Er jo stort sett samme motoren fra 2005 til nå, når man snakker moderne firetakts påhenger. Yamaha er jo kansje det tryggeste kjøpet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Takk for innspill, jeg har også inntrykk av at Yamaha stort sett er bra motorer. Det har kanskje ikke skjedd så mye med konstruksjonen siden 2005? Eneste jeg har sett sånn konkret er elektronisk gass og gir, men dette er ikke så viktig for meg, igrunn bare en ekstra feilkilde.

 

 Vet ikke om jeg er helt enig med deg når det kommer til timer, føler ofte jeg har kommet over havarerte motorer uten nevneverdig høyt timetall. I mine øyne er noe av det som sliter mest på en påhenger vinterlagring, og ikke minst hvor godt preservert den blir i den sammenhengen. Vil jo variere en del ut fra antall eiere og hvem som har eid den, men generelt vil jo sannsynligheten for at den har blitt misholdt på et tidspunkt større med alderen.

 

Synes også en gjenganger på defekte motorer generelt er tæring med påfølgende vann i olja/havari. Og der spiller jo timer liten rolle. 

Link to post
Sturee skrev 6 minutter siden:

Det har kanskje ikke skjedd så mye med konstruksjonen siden 2005?

 

Går endel Yamaha V6 i næring her oppe, virker som at de holder godt.   

Modellskifte en eller annen gang rundt 2010?  - 200hk gikk fra V6 til rekke4, 225+ fikk større motorblokk, opp fra 3,4L til 4,2L 

 

Tæring er jo skrekken ved å kjøpe eldre motor - ser for meg det tryggeste må være å kjøpe noe som har levd helle livet i ferskvann 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takk for informasjon, greit å ta med seg! Vet ikke om du kjenner til noen fordeler/ulemper på 200 R4/V6? Utover at jeg ser for meg V6 er en del sterkere mens R4 veier mindre og kanskje har en fordel på forbruk på lette båter?

 

Er jo båter i 20-25 fot klassen jeg ser på, en ferskvannskjørt en hadde vært det klart beste men har inntrykk av at denne båtstørrelsen bytter folk flest ut oftere enn jeg bytter sokker så kan bli vanskelig å finne noe med lengre historikk en to tre år..

 

Ellers er tæring den store skrekken ja, og fra tidligere søk etter mindre og rimeligere båter har jeg sett mye av spesielt mercury/mariner og Suzuki som tæres i stykker lenge før motor er utslitt. Noe går jo selvfølgelig på vedlikehold men når merker stikker seg ut som det så lurer man jo på materialkvaliteten. Så håpet kanskje å danne meg et bilde på hvordan større Yamaha er i forhold, om de generelt holder godt mot tæring eller om også disse ryker før de er utslitt, med gjennomsnittlig vedlikehold 

Link to post

V6 er nok et bedre valg enn R4 vil jeg tro. Hvis man kan velge da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Takk for gode tilbakemeldinger, ut fra dette heller jeg nok nå til å finne en med V6 fra 200 og opp, virker heller ikke som dette er en motor som er mer utsatt for tæring enn andre 
Har flere merker og modeller jeg ser på, så sånn sett så er der mange alternativer så det burde gå greit å finne et fint alternativ med V6 hvis det er å foretrekke

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...