Cerberus Startet 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2022 Ja når er egentlig mørkets frembrudd. En veldig diffus regel. I klarvær nå for tida feks blir det aldri mørkt Link to post
Lars H. Svart 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 Tenk at når det er så mørkt/lite lyst at det hadde vært greit at andre båter du møter hadde tent lanternene. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Big Horn Svart 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 Også i tåke og/eller regnvær selvom det er midt på dagen. Tror ikke det burde være veldig krevende å forholde seg til ...... Link to post
Cerberus Svart 25.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 Nei eg tenkte mht det nå kryr av politi på sjøen av alle ting kor det klør voldsomt i fingrane etter å skive ut forelegg. Ser forelegga flyge her rundt for den minste bagatell etter dei fikk seg båt her rundt. Det koster jo litt å ha 6 mann i en båt en kveld så noe skal vel inn også. Om det ikkje er definert noe klarere enn som så så vil eg ikkje tru det er nåke skjønn som kommer noen til gode Link to post
Lars H. Svart 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 Cerberus skrev 30 minutter siden: Ja når er egentlig mørkets frembrudd. En veldig diffus regel. I klarvær nå for tida feks blir det aldri mørkt Vi våknet i natt klokken 0100 her på Donsö av et heftig fyrverkeri (avslutting på et bryllup) og da var det stupt mørkt. Kan det være så vanskelig å bruke hodet og ikke bare tenke på rigide regler? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
enslagsgjest Svart 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 (redigert) Lars H. skrev 3 minutter siden: da var det stupt mørkt. Lars, Norge eksisterer nord for sinsenkrysset Redigert 25.Juni.2022 av enslagsgjest (see edit history) Jeg er en slags gjest Link to post
Brigg Svart 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 I mørke og ved dårlig sikt synes jeg å huske var formuleringen fra båtførerprøven jeg tok for noen tiår siden. Dårlig sikt er ved tåke eller skikkelig regn. Mørke er for legfolk mellom solnedgang og soloppgang. Klokkeslettene for der du befinner deg finner du på yr eller i almanakken. Så har jeg lest her på forumet fra folk som har tatt D5L at lanternekravet innter nå solen står så og så mye under horisonten. Var det 15 grader mon tro? Om man forholder seg til solnedgang og -oppgang trenger ikke dette være veldig komplisert. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
lurvetass Svart 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 Cerberus skrev 12 minutter siden: Nei eg tenkte mht det nå kryr av politi på sjøen av alle ting kor det klør voldsomt i fingrane etter å skive ut forelegg. Ser forelegga flyge her rundt for den minste bagatell etter dei fikk seg båt her rundt. Det koster jo litt å ha 6 mann i en båt en kveld så noe skal vel inn også. Om det ikkje er definert noe klarere enn som så så vil eg ikkje tru det er nåke skjønn som kommer noen til gode Kryr det av politi? De ser i hverfall ikke vi ofte. Hilsen Lurvetass Link to post
Blouberg Svart 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 innenfor luftfart er definisjonen på mørke: Når solen er mer enn 6 grader under horisonten. Mulig det er det samme på sjøen? Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Cerberus Svart 25.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 (redigert) Eg ser at solen nå ikkje står lavere enn ~-4.4' på horisonten på det laveste. Redigert 25.Juni.2022 av Cerberus (see edit history) Link to post
Hulda Svart 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 enslagsgjest skrev 42 minutter siden: Lars, Norge eksisterer nord for sinsenkrysset Javel ?? Ellers, er man i tvil, så er det bare å forrigle lanternene over tenning/hovedbryter. Det er ikke forbud mot lanternebruk i dagslys. Link to post
Lars H. Svart 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 Så mue surr om regler, hva med å bruke hodet? Lanterner er for at vi skal se hverandre på sjøen, - ferdig snakket!! Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SUN960 Svart 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 (redigert) Jeg tenker som så at når jeg ser en møtende båt eller en båt jeg innhenter før jeg ser at den har tente lanterner, da er det ikke nødvendig med lanterneføring. Redigert 25.Juni.2022 av SUN960 (see edit history) Link to post
Jannmar Svart 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 Lars H. skrev 30 minutter siden: Så mue surr om regler, hva med å bruke hodet? Lanterner er for at vi skal se hverandre på sjøen, - ferdig snakket!! Akkurat! Fatter ikke at det er noe å diskutere. Link to post
BØstrøm Svart 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 Mye tøys her! Lanerner er påbudt fra solnedgang til soloppgang. Dattera mi fikkakkurat 2000 i bot kl 22.30 i Son. Temmelig lyst, men lanternene virket ikke på RIBn, og sola var under horisonten. Link to post
Cerberus Svart 25.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 (redigert) I båtmagasinet står det som i etter solnedgang. Dog uten å vise til forskriften. Klart det er noe å diskutere, det er et forelegg på 2000.- Skulle alle lover og regler bare vært håndtert under ên regel som sa bruk hodet? ja kansje det. Men er det da hvermansen som skal bruke det eller de med uniform? Redigert 25.Juni.2022 av Cerberus (see edit history) Link to post
BØstrøm Svart 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 Unnskyld, seff, forelegg og ikke bot. Link to post
BØstrøm Svart 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 Kan jo prøve å klage, så det blir bot av det. Link to post
Hulda Svart 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 Fungerte de ikke, eller hadde hun glemt å tenne lanternene? Link to post
BØstrøm Svart 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 Men, når er mørkets frembrudd? Nautical twilight - solen 15 grader under horisonten. sivil twilight - 7,5 grader under horisonten. Dette er etter husken, men solen beveger seg 15grader i timen, men i nord, veldig på skrå, så det hender på disse tider at vi har skumring i timevis, selv helt sør i Norge. så hari jo astronomisk tussmørke og mørke, osv, men det er jo de færreste som seiler der. Oftere er vi « Vestafor Son, som er fare from the moon» Link to post
Escaro Svart 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 Det er ikke ulovlig å ha lanternene tent om dagen, så hvorfor ikke slå de på når båten settes i bevegelse så glemmer man det ikke. Link to post
Brigg Svart 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 Soloppgang og solnedgang her jeg ligger nå. I følge Yr, men de burde jo ha greie på sånt. Dette burde være rimelig greit å forholde seg til. Men, dersom sjøveisreglene sier lanterneplikt fra solen står 15 grader under horisonten kan dette være god mat for en kverulant i diskusjon med politiet dersom de forholder seg utelukkende til solnedgang. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 Jeg er ikke sikker på om ordensmakten er interessert i å flisespikke rundt hvor mørkt det er når solen står en grad under horisonten eller ikke. Noe av dette baseres på sunn fornuft. De yrkesfartøyene jeg ser, har lanterner på hele døgnet. Ordensmakten er mer interessert i lanterneføring når det er skikkelig mørkt. Og om lanternene i det hele tatt funker når de kommer for å inspisere. Og det er gjerne da de deler ut en smekk. Når bryteren aktiveres og det ikke skjer en dritt på lysfronten. Link to post
Lars H. Svart 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 (redigert) Hulda skrev 13 minutter siden: Jeg er ikke sikker på om ordensmakten er interessert i å flisespikke rundt hvor mørkt det er når solen står en grad under horisonten eller ikke. Helt sikkert ikke, men et utmerket tema for alle her inne som bare venter på å komme seg på båtferie, pluss de av oss som om noen dager har vært nedover svenskekysten i 6 uker. Halleluja! Redigert 25.Juni.2022 av Lars H. (see edit history) Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jannmar Svart 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 (redigert) BØstrøm skrev for 2 timer siden: Mye tøys her! Lanerner er påbudt fra solnedgang til soloppgang. Dattera mi fikk akkurat 2000 i bot kl 22.30 i Son. Temmelig lyst, men lanternene virket ikke på RIBn Det var grunnen til at hun fikk bot/forelegg. Lanterne virket ikke. Redigert 25.Juni.2022 av Jannmar (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn