dobsen62 Svart 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 Mørkets frembrudd, er når fyr og sjømerker tenner. Link to post
Olevine Svart 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 Hva er vitsen med å diskutere når det blir mørkt? Sjøveisreglene sier at lanterner skal vises mellom solnedgang og soloppgang. Og i tillegg ved dårlig sikt som allerede nevnt. Link to post
Mulligan Svart 25.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2022 BØstrøm skrev for 4 timer siden: Nautical twilight - solen 15 grader under horisonten. Mellom 6 og 12 grader. Link to post
paxo Svart 26.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2022 I følge Yr er solnedgang i Son i dag 22:39. Det må være en stund siden noen fikk bot for å kjøre uten lanterner i Son 22:30? Hvis det da ikke var tåke eller regn. Link to post
Popeye70 Svart 26.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2022 Jeg klarer ikke se noe problem her. Når det blir mørkt så skrur jeg på lanternene uten å vurdere solhøyde, antall grader bak horisonten eller andre ting. Jeg bruker tross alt ikke lanterner for å følge en lov, men for å bli sett. Det er ikke ulovlig å ha på lanterner på dagtid, så heller 30 minutter lenger enn nødvendig enn det motsatte. SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Cerberus Svart 26.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2022 Nei du gjør vel ikkje det. Men om du da blir stoppet og bøtelagt mens det fortsatt er lyst, sola oppe og alt , ka då? Link to post
Lars Moe Svart 26.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2022 Jeg ser ikke problemet. Jeg slår på lanternene nå jeg synes det blir dårlig sikt. I går slo jeg på lanternene ved 19.30 tiden for da begynte havdisen å legge seg. Det var plenty av sikt flere hundre meter, men det er kun to brytere som er enkle å slå på. Jeg har null problem med å bruke lanterner selv om det er lyst. Link to post
Popeye70 Svart 26.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2022 Cerberus skrev 10 minutter siden: Nei du gjør vel ikkje det. Men om du da blir stoppet og bøtelagt mens det fortsatt er lyst, sola oppe og alt , ka då? Da klager jeg i så fall. Sørger for å dokumentere når det skjedde, været og når sola gikk ned den dagen, og bruker det som argumentasjon og dokumentasjon for klagen. SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Bergen Svart 26.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2022 Cerberus skrev 10 minutter siden: Nei du gjør vel ikkje det. Men om du da blir stoppet og bøtelagt mens det fortsatt er lyst, sola oppe og alt , ka då? Er det en reell eller konstruert problemstilling. Om det skjedde? Hvor og når fikk du bot? Angående referanse til regler Sjøveisreglene: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5?q=Sjøveisreglene Regel 20. Anvendelse (a) Reglene i denne del skal følges i all slags vær. (b) Reglene om lanterneføring skal følges fra solnedgang til soloppgang. I dette tidsrom skal ingen andre lys vises, unntatt slike lys som ikke kan forveksles med de lanterner som er nevnt i disse reglene, og som ikke nedsetter deres synlighet, utydeliggjør deres særpreg eller hindrer at det holdes ordentlig utkikk. (c) Lanterner som er foreskrevet i disse reglene, skal hvis de føres, også vises fra soloppgang til solnedgang under nedsatt sikt og kan vises under alle andre omstendigheter når det anses nødvendig. Link to post
Anonym Svart 26.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2022 17 hours ago, Brigg said: Så har jeg lest her på forumet fra folk som har tatt D5L at lanternekravet innter nå solen står så og så mye under horisonten. Var det 15 grader mon tro? Om man forholder seg til solnedgang og -oppgang trenger ikke dette være veldig komplisert. Det er skikkelig mørkt lenge før sola er 15 grader under horisonten. Link to post
Popeye70 Svart 26.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2022 Cerberus skrev for 17 timer siden: Nei eg tenkte mht det nå kryr av politi på sjøen av alle ting kor det klør voldsomt i fingrane etter å skive ut forelegg. Ser forelegga flyge her rundt for den minste bagatell etter dei fikk seg båt her rundt. Det koster jo litt å ha 6 mann i en båt en kveld så noe skal vel inn også. Politiet kan ikke finne på forelegg eller bot for noe som ikke er ulovlig bare for å få inn penger for årets julebord. Reglene for lanternebruk er ganske klare, så der er det vanskelig for dem å gå utover lovteksten. SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Jannmar Svart 26.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2022 Cerberus skrev for 1 time siden: Nei du gjør vel ikkje det. Men om du da blir stoppet og bøtelagt mens det fortsatt er lyst, sola oppe og alt , ka då? Unnskyld at jeg sier det, men nå tuller du fælt. Link to post
Jens_P Svart 26.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2022 Er Cerberus skrev for 1 time siden: Men om du da blir stoppet og bøtelagt mens det fortsatt er lyst, sola oppe og alt , ka då? Det er ikke krav til at lanterner skal være montert på båt eller at montert utsyr skal være i orden. Kravet er at du skal føre korrekte lanterner når lys og sikt påbyr dette. Og det er kun det at fartøy ikke fører lanterner eller korrekte lanterner mellom solnedgang og soloppgang eller ved redusert sikt som kan utløse bøtelegging. Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Olepo Svart 26.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2022 Cerberus skrev for 6 timer siden: Nei du gjør vel ikkje det. Men om du da blir stoppet og bøtelagt mens det fortsatt er lyst, sola oppe og alt , ka då? Vet du oppriktig om tilfeller der båtfører har blitt bøtelagt for manglende lanternebruk på høylys dag, i klarvær og med gode siktforhold??? Neppe... Siden vær, sikt og lysforhold/dagslys varierer er det vel vanskelig/unødvendig å spesifisere dette mer enn allerede eksisterende lovverk. Jeg tenker at enhver båtfører bør være i stand til å vurdere når forholdene tilsier at det er fornuftig å klikke på aktuell bryter - så vil nok dette gå helt fint. (Hvis ikke får man la den stå på som standard). Link to post
Cerberus Svart 26.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2022 Bergen skrev for 6 timer siden: Er det en reell eller konstruert problemstilling. Om det skjedde? Hvor og når fikk du bot? Eg har ikkje fått nåke bot. Men det har dukket opp de som har Link to post
Cerberus Svart 26.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2022 Popeye70 skrev for 5 timer siden: Politiet kan ikke finne på forelegg eller bot for noe som ikke er ulovlig bare for å få inn penger for årets julebord. Reglene for lanternebruk er ganske klare, så der er det vanskelig for dem å gå utover lovteksten. Da har du ikkje fulgt med noe særlig siste tida mht fotoboks saken. Link to post
Lars H. Svart 26.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2022 Cerberus skrev 10 minutter siden: Eg har ikkje fått nåke bot. Men det har dukket opp de som har Og litt mer konkret om det, ikke bare tullete floskler! Kanskje du kan kontakte de (tydeligvis i flertall) som det gjelder? ha, ha, ha, ha..... jeg trodde vi var på BP og ikke det tullete FB forumet. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
BØstrøm Svart 26.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2022 Forelegget ble skrevet ut 05.06. kun en av tre lanterner virket. Link to post
Jens_P Svart 26.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2022 BØstrøm skrev for 22 timer siden: Dattera mi fikkakkurat 2000 i bot kl 22.30 i Son. Temmelig lyst, men lanternene virket ikke på RIBn, og sola var under horisonten. BØstrøm skrev 11 minutter siden: Forelegget ble skrevet ut 05.06. Da har dem vært lite smidige. Solnedgang i Moss denne dagen var 22:25 i følge https://www.timeanddate.no/astronomi/sol/norge/moss Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Jonas Svart 26.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2022 Og soloppgang var trolig før 04:00 den dagen. Link to post
Cerberus Svart 26.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2022 Lars H. skrev 1 time siden: Og litt mer konkret om det, ikke bare tullete floskler! Kanskje du kan kontakte de (tydeligvis i flertall) som det gjelder? ha, ha, ha, ha..... jeg trodde vi var på BP og ikke det tullete FB forumet. ok... weirdo Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn