Jump to content

Avgiftsfri diesel... Heia Norge.

Martine29

Recommended Posts

Arne Henriksen skrev On 20.7.2022 at 7.18:

Jeg har hele tiden hatt som mål at jeg skal drikke øl for mer enn jeg fyller diesel når jeg er på tur.

Glimrende målsetting :lol:

Jeg fylte diesel i går for første gang i år. Fram til nå har vi kjørt på diesel fra i fjor. Det ble 235 liter til 21,75 pr liter i Utgårdskilen, Hvaler. Overraskende høy pris synes jeg, ser jo bla at @VegJoh har betalt mindre i Hankøsundet. Når jeg tenker meg om så hadde vel Hankø Marina og Johs billigere diesel i fjor også. 

Kommer forøvrig ikke til å kjøpe øl for mer enn diesel...

Ja, det var overraskende høy pris, @Komodo. I Holmestrand var det 20,09 da jeg sjekket onsdag 20. juli. Jeg kan ikke huske at det har vært billigere i Holmestrand enn i Utgårdskilen noensinne.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

• 4 måneder senere...

I går fylte jeg noen kanner diesel hos BLM i Son med avgiftsfri båtdiesel:

20221207_140944.jpg.2185cbcd0b06fcb933e0ca15279bc3dc.jpg

Så, med kannene i Pizzabilen dro jeg til Moss og fylte bilen opp med avgiftsbelagt autodiesel til kroner 19,25 pr. liter. Så da har det snudd rundt, båtdiesel er en drøy femtiøring dyrere enn bildiesel.

Chilli Solbris skrev 4 minutter siden:

Avgiftsfri diesel i båthavner er dyrere enn avgiftsbelagt diesel til biler. Det blir for dumt. 

Det handler vel om at båthavner setter prisen for lengre tidsrom enn bensinstasjoner, hvor prisen kan fly opp og ned fra time til time.

Det er i alle fall slik i havna hvor jeg ligger, at prisen gjerne er den samme over to, tre og fireukersperioder.

Jannmar skrev 41 minutter siden:

Det handler vel om at båthavner setter prisen for lengre tidsrom enn bensinstasjoner, hvor prisen kan fly opp og ned fra time til time.

Det er i alle fall slik i havna hvor jeg ligger, at prisen gjerne er den samme over to, tre og fireukersperioder.

Den skjønner jeg. Men de jeg bruker selger unna slik at omløpshastigheten er mer enn høy nok til å følge markedet. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

JRK skrev for 1 time siden:

Men kan det i tillegg ha betydning at omsetningen om vinteren mange steder er lav og prisen du betaler gjenspeiler siste innkjøpspris.

Ja det du skriver her har sikkert betydning, etter som dieselen da blir liggende i tankene over lengre tid enn på sommeren når omsetningshastigheten er høyere.

Prisen bestemmes vel mye av konkurranse og omløpshastighet.  Man skal ikke undervurdere kostnaden i å ha en stor tank fylt opp med dyr diesel.  For det første har man kanksje kredittkonto hvor det løper rente på penger som er brukt, så er det også risiko involvert dersom tanken må fylles etter et prishopp - kanskje prisen kommer til å gå ned igjen?  På store bensinstasjoner langs E6 med høy omsetning fylles tanken ofte, dette er da en insignifikant kostnad, og man har også råd til å sette opp systemer hvor drivstoffprisen blir automatisk justert hver time.  Så ligger man i priskrig med den konkurrerende bensinstasjonen rett over gata.  På en marina med lite trafikk kan det gå lang tid mellom hver gang tanken blir fylt, prisene må kanskje justeres manuelt, og det er kanskje langt til nærmeste konkurrerende pumpe som kan anvendes av båter.  For små seilbåter er det et alternativ å fylle på jerrykanner på nærmeste veibensinstasjon, den muligheten er ikke like fristende når man har båt med stort dieselforbruk og store tanker.  Sjøvendt og landvendt dieselpumpe er altså to litt forskjellige markeder.

Jeg bestilte forøvrig togbilletter for noen dager siden, første klasse var marginalt billigere enn andre klasse, og det var fra samme togstasjon og på samme bestillingsside og samme tog.  Det syntes jeg gav mindre mening enn at "avgiftsfri" diesel på pumpe ved brygge koster mer enn diesel med veiavgifter på bensinstasjon på land :-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Veldig mange gode teorier her. En liten stasjon bortgjemt i Moss, kr. 19,25. CircleK langs E6 med stor omsetning, over kr. 24. Da differ det noen kroner liter'n. Der den med høyest omsetning ligger svært langt over. Mens diff'en mellom CirkleK og BLM i Son gir mer mening. Ja, ja.

tobixen skrev for 1 time siden:Jeg bestilte forøvrig togbilletter for noen dager siden, første klasse var marginalt billigere enn andre klasse, og det var fra samme togstasjon og på samme bestillingsside og samme tog.  Det syntes jeg gav mindre mening enn at "avgiftsfri" diesel på pumpe ved brygge koster mer enn diesel med veiavgifter på bensinstasjon på land :-)

Der jeg fyller justeres prisene på ukebasis. Og jeg får justeringene på excelark. 
Men langt viktigere @tobixen, hvor skulle du reise og hvilket togselskap skulle du bruke???

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

6 minutes ago, Chilli Solbris said:

Men langt viktigere @tobixen, hvor skulle du reise og hvilket togselskap skulle du bruke???

Warszawa - Pulawy Miasto, en times tur med PKP Intercity.  Denne togbilletten ble altså utrolig billig, rundt 20 PLN på første klasse (eneste fornuftige måte å komme meg videre derfra er med taxi, kanskje 250 PLN - men mulig jeg velger minibuss etterfulgt av en times vandring i gjørme, med nydelig utsikt over Vistula).

Neste stopp er Tromsø, da går turen via Gdansk.  Togbilletten nordover igjen ble omtrent en tierpotens dyrere (og hvis jeg husker riktig valgte jeg andre klasse), og også en god del dyrere enn flyturen fra Gdansk til Tromsø.

Så blir det tur til Oslo, før jeg reiser tilbake til båten igjen.  Vurderte å ta noen stopp på returen også, men fant billetter fra Oslo som ikke var så helt ille dyrt, og jeg må vel prioritere å få reparert ferdig båten :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Hulda skrev for 1 time siden:

Veldig mange gode teorier her.

Samme på andre siden av fjorden, alltid dyrest på stasjonene langs E18.

Du får være glad du ikke kjører på strøm. Med NOK 6,00 pr. kWh og bensinpris under NOK 20 for literen kjører jeg billigst bensin med ladehybriden. :yesnod:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Drivstoffpriseme kommer nok aldri ned på tidligere nivåer. I går var jeg en tur i nabolandet for å fylle på med snus, bacon, kjøtt og annet. Drivstoffprisene har som regel vært høyere i Sverige, men i år fylte jeg også opp tanken i Strømstad. 17,89 tror jeg der var for literen med BF95. 

15,65 for diesel og 15,80 for bensin her nå.

Med et forbruk på rundt regnet 4-5000 liter i året på fritidskjøretøy og -fartøy kan man si det merkes godt..

For et par år siden var prisen på 9,05 for bensin og 8,75 (tror jeg) for diesel.

Firmabilen holder jeg ikke kontroll på forbruket på, det er ikke så interessant for meg. Selv bruker jeg kun bensin på mine egne motoriserte farkoster. 

5nacks skrev for 19 timer siden:

Drivstoffpriseme kommer nok aldri ned på tidligere nivåer. I går var jeg en tur i nabolandet for å fylle på med snus, bacon, kjøtt og annet. Drivstoffprisene har som regel vært høyere i Sverige, men i år fylte jeg også opp tanken i Strømstad. 17,89 tror jeg der var for literen med BF95. 

Prisene har jo helt klart gått mye ned de siste ukene. Tror jeg så 18-tallet for vanlig autodiesel i dag i Arendal. 

Men at vi igjen får priser ned i 14,-/liter for vanlig diesel og ned mot kr 10,- for avgiftsfri tror heller ikke jeg. De tidene ser ut til å være forbi, og det helt uavhengig av oljeprisen. Ja, jeg tror også at at det forblir slik uavhengig av avgiftsnivå. Settes avgiftene ned, så øker nok bare noen fortjenesten.

Men jeg tenker at vi på ingen måte har en fungerende konkurransesituasjon i Norge på drivstoff. Jeg tror snarere på de journalistene som har forsøkt å undersøke dette. De har kommet til at det foregår et ulovlig prissamarbeid, men at de ikke klarer å finne bevisene for hvordan dette skjer og hvem som samarbeider. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...