Jump to content

snev av krise - ankervinsj Quick Prince, deler som mangler...

Framtia

Recommended Posts

Jeg fikk problemer med vinsjen på tampen av sesongen i fjor, og i vinter fant jeg ut at det var lageret til akslingen som sto i stein 

Tok tak i dette i slutten av mars, og prøvde få bestilt ny aksling med lager i starten av april. Faktura for varen ble betalt i midten av mai. Etter dette har det vært veldig stille fra forhandleren og jeg har purret mange ganger. For en 2-3 uker siden fikk jeg beskjed om at delen først ville bli sendt fra Italia i starten av juli. Men de hadde en plan B, nemlig at jeg kunne låne deler av en ny vinsj de hadde i butikken. Dette har jeg nå purret videre, og på fredag fikk jeg beskjed om at de ikke hadde samme vinsj inne. Han i butikken har lovet å sjekke mer nå til uka, men for meg er det kun to uker igjen til feriestart, så jeg må akutt finne en plan C...

Er det noen som har tips til steder der det kan finnes en Quick Prince 1000W på lager, evt nødvendige deler? Så skal jeg ringe rundt i morgen... Strengt tatt trenger jeg bare et servicekit med lager og pakninger, men Quick anbefaler å bytte aksling også (vanskelig å få på lager på den gamle akslingen). I verste fall kjøper jeg hele enheten som sitter over dekk, evt en komplett vinsj...

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

kort oppdatering. Jeg purret igjen på forhandler og sa at dersom de ikke hadde en annen løsning å tilby ville jeg be om at min ordre/innbetaling ble kreditert, og at jeg heller ville kjøpe en komplett ny vinsj et annet sted. Jeg fikk så til svar at siden dette var en spesialbestilling kunne de dessverre ikke kansellere kjøpet/kreditere beløpet. 

Jeg gikk så tilbake til mail de sendte meg 9. mai hvor det står følgende:

Sitat

Delen skal ha kommet på lager hos Quick i midten av forrige uke.
Samme pris som tidligere gjelder.
Leveringstid er ca. 2-3 uker

Som nevnt over er siste oppdatering at den vil bli sendt fra Italia i begynnelsen av juli.

Er det ikke rimelig skuffende at et firma jeg i lang tid har sett på som de bedre i bransjen velger å ta en slik holdning? Og hva kan forsvare at en vare som var på lager i starten av mai ikke sendes før etter to måneder? Kjør debatt...

Framtia på AIS

Du har sjekket de åpenbare leverandørene: Maritim, Seatronic, Sea Sea, Flak osv?

Har du sjekket med Watski i Sverige? Det kan være verdt en kjøretur til Sverige hvis de skulle ha utstyret tilgjengelig…

Alternativt tar ikke ekspresslevering fra England så lang tid om vinsjen er tilgjengelig der…

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

@Popeye70mulig jeg har en motor til overs :-)

Forøvrig er det en av de nevnte leverandører over som det er snakk om. Jeg har funnet butikk som har vinsjen på lager, men synes som nevnt at det er grovt urimelig at butikken ikke godtar å kansellere min ordre når de ikke klarer å få sendt varen i løpet at to måneder etter å ha opplyst at varen er på lager og at leveringstid er 2-3 uker... 

Framtia på AIS

Framtia skrev 1 time siden:

synes som nevnt at det er grovt urimelig at butikken ikke godtar å kansellere min ordre når de ikke klarer å få sendt varen i løpet at to måneder etter å ha opplyst at varen er på lager og at leveringstid er 2-3 uker... 

Framtia skrev for 3 timer siden:

Jeg gikk så tilbake til mail de sendte meg 9. mai hvor det står følgende:

Sitat

Delen skal ha kommet på lager hos Quick i midten av forrige uke.
Samme pris som tidligere gjelder.
Leveringstid er ca. 2-3 uker

Framtia skrev for 3 timer siden:

Kjør debatt...

Slik du fremstiller saken virker det relativt trygt å kansellere kjøpet. I og med at du har forhåndsbetalt kan dette innebære den ekstra jobben det er å dra saken til Forliksrådet (fra 3 til 5 måneders behandlingstid, koster kr. 1345,-) eller Forbrukertilsynet (fra 6 til 30 måneders behandlingstid, men er gratis).

https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§6

https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§19

https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§23

Framtia skrev for 1 time siden:

…synes som nevnt at det er grovt urimelig at butikken ikke godtar å kansellere min ordre når de ikke klarer å få sendt varen i løpet at to måneder etter å ha opplyst at varen er på lager og at leveringstid er 2-3 uker... 

Jeg ser den, dette kan jo f*cke med ferien. Har du sjekket med forbrukerlovgivningen hva den sier (om noe) om slike situasjoner? 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Butikken hevder at dette er en spesialbestilling, og det står på ordren at det ikke er reklamasjon- retur eller garantirett. Men det er jo en avtale jeg har akseptert under de forutsetningene at varen er på lager og at antatt leveringstid er 2-3 uker. Hadde det vært slik at varen ble forsinket etter avsendelse hadde jeg ikke hatt noen problemer med å forstå dette. Men her går det altså 8 uker før varene blir sendt. Så jeg har i det minste fått ufullstendig eller misvisende informasjon. Etter mitt syn bør derfor butikken heller ta dette opp med Quick, enn å forvente at jeg skal bli skadelidende. De har nå i ettermiddag igjen nektet meg å heve avtalen.

Framtia på AIS

Framtia skrev for 2 timer siden:

Butikken hevder at dette er en spesialbestilling, og det står på ordren at det ikke er reklamasjon- retur eller garantirett. Men det er jo en avtale jeg har akseptert under de forutsetningene at varen er på lager og at antatt leveringstid er 2-3 uker. Hadde det vært slik at varen ble forsinket etter avsendelse hadde jeg ikke hatt noen problemer med å forstå dette. Men her går det altså 8 uker før varene blir sendt. Så jeg har i det minste fått ufullstendig eller misvisende informasjon. Etter mitt syn bør derfor butikken heller ta dette opp med Quick, enn å forvente at jeg skal bli skadelidende. De har nå i ettermiddag igjen nektet meg å heve avtalen.

"Frå hofta" er advokaten i meg svært einig med deg Framtia. Delene er vel neppe spesiallaga? 

Du har vanlege reklamasjonsreglar etter kjøpslova.

Om det er slik at dei har ein ny vinsj på lager er det minste dei kan gjera er å gje deg prisavslag. tilsvarande det du har betalt for delene, på ein ny vinsj.

Om du må kjøpa ny, vil du ha Quick?

Komodo skrev 13 minutter siden:

Skjønner, men jeg tenker litt nødløsning her. Hva slags lager er det snakk om? De aller fleste lager som blir brukt på slike komponenter er standardlager.

Det anar meg at råd frå Komodo kan bidra til å fiksa det tekniske her.:thumbsup:

Komodo hadde fikset dette lett, det er ikke det. Men det skal jo både lager og pakning til, og siden det er umulig å få kjøpt dette fra Quick er det jo en fare for at man ikke får det tett, med fare for vanninntrengning til motor osv. Det enkleste er jo å fortsette med samme vinsj, da slipper jeg å bore nye hull, samt koble på nytt. Men jeg er absolutt ikke imponert over quick, skuffende at den får problemer etter så kort tid, og ikke minst hvor vanskelig det er å få tak i reservedeler.

Men jeg ville helt klart sjekket andre merker om jeg skulle startet fra scratch. 

Planen er å ringe butikken i morgen, si at det gjelder en reklamasjon, og be om å få snakke med en voksen. Så får vi se om det hjelper :-)

Jeg kan så klart også kjøpe ny vinsj, og la motoren ligge i eska. Så kan jeg ta den nye delen jeg får tilsendt fra Italia sammen med motoren og se om dette er mulig å selge ubrukt. I praksis betyr det at jeg betaler ca 6000 for delen, og 12500 for ny komplett vinsj. Så kan jeg kanskje håpe å få 10.000 for vinsjen. Da snakker vi om en kostnad på minst 8.000 kroner for et defekt lager....

PS: Ask, butikken har ikke denne vinsjen på lager, hadde de hatt det ville de gitt med den delen som mangler derfra. 

Framtia på AIS

Det er vel stor sannsynlighet for at pakningen er en ganske standard simring? 

Virker for meg ganske amatørmessig håndtert av butikken og kanskje av produsent. Det er vel snakk om en slitedel, og da er det ikke en spesialbestilling. Det er i grunnen en ganske ordinær bestilling, all den tid dette er slitasjedeler.

Man kaller ikke bestilling av lager eller simringer til en sjøvannspumpe til VP for en spesialbestilling. Ei heller bestilling av en ny aksling til samme pumpen. For de regnes som slitedeler. 

Lykke til med sommerferien! Håper dette løser seg raskt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Helt enig med Ask og resten mht reklamasjon og dårlig håndtering fra butikkens siden (har tidligere drevet båtutstyrsbutikk i mange år og ville helt klart ikke gjort det slikt)

Jeg har noe som nok er en eldre versjon av samme vinsjen på min båt, der var oljetetning og lager langt over levetiden (fra båten var ny i 2007). Plukket dem ut og fikk nye i hånda hos den lokale lager og slikt butikken til under en båtpenge. Jobben tok vel en knapp time så det er kanskje et alternativ for å redde ferien?

her er forøvrig en oppsummering av dialogen med butikken som jeg sendte dem før de besluttet å gi seg:

6. april bekrefter jeg at jeg ønsker å bestille del

7. april skriver du at det ikke skal være noe problem å få tak i del, videre skriver du at du skal melde tilbake

12. april bekrefter du at du har purret på Quick og at jeg vil høre fra deg.

2. mai purring fra meg

9. mai ny purring fra meg.

9. mai skriver du følgende: «Delen skal ha kommet på lager hos Quick i midten av forrige uke» og «komplett aksel er på lager hos Quick». «Leveringstid er ca 2-3 uker»

Samme dag bekrefter jeg at du kan bestille.

12. mai ber jeg om bekreftelse på at bestilling er gjort

18. mai ber jeg på nytt om bekreftelse på at bestilling er gjort

18. mai mottar jeg faktura for betaling (altså 11 dager etter at jeg ba om at varen skal bestilles). Jeg aksepterer derved at dette er en «spesialbestilling», men min forståelse er at varene er på lager og at leveringstid er 2-3 uker. Ingen har noen sinne nevnt til meg at Quick har sitt lager i Italia. Din kollega XXX sier også at dere normalt sier at leveringstid er 8-10 uker når dere får bestillinger på varer fra Quick. Det faktum at varen ikke er sendt fra Quick i løpet av nesten to måneder mener jeg er et forhold som Quick må svare for, og ikke være noe dere skyver over på sluttbruker. Dette er for øvrig ikke en spesialbestilling av en slik art at noe er laget spesifikt for meg, det er en slitasjedel som bør kunne returneres eller videreselges.

Framtia på AIS

Håper den nye vinsjen passer greit på plass da, og at sommerens ankringer blir en lek. Kjøpte du den i samme butikk, eller har du valgt å kjøpe den et annet sted?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hei.

Framtia. Eg er glad det ser ut til å ordna seg.

Ein ting er sikkert. Eg kjem aldri til å kjøpa Quick etter di erfaring.

Eg tillet meg å utvida denne tråden litt.

Er det slik at det er ein zimmerring som skal hindra vassintrenging i motoren?

Er det vanleg?

Er dette ein vinsj med horisontal eller vertikal aksling?

Winchen er en Quick Prince DP2. Bildet viser akslingen som kommer opp fra motoren til kabularet. Det var heldigvis ikke noe vann eller skitt som hadde trengt igjennom slik at motor ble skadet. Kun stor friksjon pga at lageret hadde skjært seg. Er vel utsatt med mye dritt og saltvann. Se video jeg lenket til i den opprinnelige tråden (innlegg #1).

IMG20220406170423.jpg

Framtia på AIS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...